انتشار این مقاله


کایمریسم: شاید شما هم قل دیگر خود باشید!

به هم پیوستن و تشکیل یک انسان از دو زیگوت متفاوت! در مراحل اولیه‌ی جنینی رخ می‌دهد و اغلب تشخیص داده نمی‌شود.

دوقلوها گاهی احساس می‌کنند که یک رابطه‌ی خاص با یکدیگر دارند اما در مورد یک زن کالیفرنیایی این ارتباط چیزی بیش از یک ارتباط خونی است. او قل خودش است. این زن خواننده، تیلور موهل، به کایمریسم مبتلا است. این بدین معناست که او دو مجموعه DNA دارد که هر کدام می‌توانستند فرد جداگانه‌ای را به وجود بیاورند. شرایط نادری که می‌تواند در حین دوران تکامل جنینی رخ بدهد. در مورد موهل طبق گفته‌اش به مجله People، او یک قل دیگر نیز داشته که در رحم آن را جذب کرده است.

کایمرا
تیلور موهل

این شرایط دلیل علامتی که وی از بدو تولد بر روی شکمش داشته است را توضیح می‌دهد. به دلیل DNA قل دیگرش یک طرف پوست شکمش رنگ پیگمانی متفاوتی نسبت به سمت دیگر دارد. موهل به People گفت:

بعد از تشخیص احساس راحتی دارم چرا که برای اولین بار در طول زندگی‌ام فهمیدم چرا شکم من به این شکل دیده می‌شود. قبل از این، به هر پزشکی که مراجعه می‌کردم می‌گفت این علامت باید یک ماه‌ گرفتگی باشد که در نهایت این حرف منطقی به نظر می‌رسد.

موهل نوعی کایمریسم به نام کایمریسم تتراگامتیک دارد. این اتفاق در مواردی می‌تواند رخ دهد که دو قل از لقاح دو اسپرم متفاوت با دو تخمک متفاوت و در نتیجه دو زیگوت متفاوت تشکیل شده باشند. دکتر بروکا تارشیش، ژنتیک‌دان بالینی بیمارستان کودکان نیکلوس در میامی که در مورد موهل هم دخالتی نداشته می‌گوید: به هم پیوستن و تشکیل یک انسان از دو سلول متفاوت…این اتفاق در مراحل بسیار اولیه‌ی تکامل جنینی رخ می‌دهد.

بیشتر کسانی که دارای ساختار ژنتیکی کایمریسم هستند تشخیص داده نمی‌شوند. براساس مقاله‌ای که در سال ۲۰۰۹ در مورد این وضع به چاپ رسید، در واقع بدون آزمایشات زیست پزشکی خاص (مانند آزمایشات ژنتیک) برای پزشک غیرممکن است که بگوید فلان شخص مبتلا به کایمرا است اما ممکن است یک سری سرنخ‌های نامحسوس وجود داشته باشد به طور مثال بعضی از افراد با وضعیت ژنتیکی کایرمیسم دارای پوست با رنگ‌بندی تکه تکه هستند (مانند موهل) یا رنگ‌ دو چشمشان یکسان نیست. در بعضی از موارد کایمریسم زمانی تشخیص داده می‌شود که فرد متوجه می‌شود دو گروه خونی متفاوت دارد.

موهل در کودگی
موهل در کودکی

طبق گفته تارشیش پیشبینی این که این وضع چگونه ظاهر می‌شود یا کدام بافت بیش از بقیه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت دشوار است اما اینکه یک مجموعه بر روی دیگری اثر غالب داشته باشد رایج است. بنابراین افراد به جای یک تقسیم ۵۰-۵۰ میان سلول‌ها، اکثریت سلول‌هایشان از یک مجموعه DNA حاصل می‌شود.

براساس گفته تارشیش درمواردی که انواع مختلفی از کروموزم‌های جنسی موجود است یا به بیان دیگر فرد هم XX را دارد هم XY، دستگاه ژنیتال خارجی و داخلی فرد می‌تواند تحت تاثیر قرار بگیرد. برای مثال این رخداد می‌تواند منجر به ژنیتال مبهم شود. (طبق گزارشات قل دیگر موهل خواهر وی بوده، بدین معنا که هر دو مجموعه DNA وی دارای کروموزوم مونث است.)

آن طور که موهل در پستی در یک وبلاگ در مارچ ۲۰۱۷ نوشت، پزشکان به موهل گفته بودند او دارای دو سیستم ایمنی و دو گروه خونی است. بدین معنا که سیستم ایمنی و گروه خونی او دارای دو مجموعه DNA است. همچنین طبق نوشته او کایمریسمش منجر به ایجاد یک بیماری خودایمنی نیز شده است زیرا بدن وی DNA قل دیگر را بیگانه تلقی کرده و در مقابلش واکنش می‌دهد. او اضافه می‌کند که چندین حساسیت به غذا، دارو، مکمل، جواهرات و نیش حشرات دارد.

در سال ۲۰۰۹ کایمریسم موهل تشخیص داده شد اما او این تشخیص را سال گذشته علنی کرد. طبق نوشته People، در حال حاضر او بر روی زندگی سالم و سبک زندگی فعال تمرکز کرده است تا بر چالش‌های سلامتیش پیروز شود.

تارشیش می‌گوید:

از آن جایی که تشخیص کایمریسم سخت است شاید این وضعیت بیشتر از آن چه ما فکر می‌کنیم رایج باشد. اگرچه با همه‌ی این‌ ها هنوز هم این وضع بسیار نادر است.


مقاله مرتبط: کایمرای انسانی شایع‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید


بعضی از موارد کایمریسم انسانی قبلا نیز گزارش شده بودند. برای مثال در سال ۲۰۰۲ زنی به نام کارن کیگن به پیوند کلیه نیاز داشت و زمانی که پزشکان بعد از این که آزمایشات برای دهنده‌ی احتمالی از میان خانواده‌اش نشان دادند او نمی‌تواند مادر دو پسر از سه پسرش باشد، گیج شدند. معما وقتی حل شد که پزشکان کشف کردند کیگن کایمرا است و مجموعه DNA خونی وی با سایر بافت‌های بدنش فرق دارد.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید