درمان سریع یبوست در منزل

یبوست بیشتر اوقات زمانی اتفاق می‌افتد که افراد به میزان کافی فیبر و آب در وعده‌های غذاییشان دریافت نمی‌کنند. همچنین یبوست می‌تواند در نتیجه تحرک بسیار کم یا به عنوان عارضه جانبی تعدادی از داروها رخ دهد. هر کسی گه‌گاه این عارضه را تجربه می‌کند اما خبر خوب این است که تعدادی درمان طبیعی، ملایم و سالم برای کاهش یا جلوگیری از آن وجود دارد. با ایجاد بعضی اصلاحات کوچک در زندگی روتین روزمره می‌توانید به صورت ارزان و در فضای شخصی منزلتان با این مشکل مقابله کنید. درمان‌های طبیعی و تغییرات سبک زندگی می‌تواند به شما برای مقابله با یبوستی که در حال حاضر دارید یا تکرار آن در آینده کمک کند. اگر شما با یبوست تکرارشونده دست و پنجه نرم می‌کنید و یا اگر هیچ یک از موارد زیر به شما کمکی نمی‌کند به یک متخصص در این حوزه مراجعه کنید.


مقاله مرتبط: ۸ عامل عجیب ابتلا به یبوست


1.آب بیشتری بنوشید. مدفوع سخت و خشک یک دلیل رایج برای یبوست است بنابراین هر چه بیشتر آب بنوشید عبور مدفوع آسان‌تر خواهد بود. همچنین این موضوع که زمانی که فیبر در وعده‌های غذاییتان افزایش پیدا می‌کند آب بیشتری نیز باید بنوشید به صورت ویژه‌ای حائز اهمیت است.

  • مردان باید روزانه حداقل 3 لیتر مایعات مصرف کنند و زنان نیز باید تلاش کنند این مقدار را حداقل به 2.2 لیتر در روز برسانند.
  • زمانی که یبوست دارید از مصرف نوشیدنی‌های کافئین و یا الکل دار بپرهیزید. نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و سودا و همچنین الکل، دیورتیک هستند. دیورتیک‌ها با افزایش ادرار و از دست دادن مایعات، بدن شما را دهیدارته می‌کنند و احتمالا وضعیت یبوست را بدتر می‌کند.
  • سایر مایعات مانند آبمیوه‌ها، جوشانده‌های گیاهی از منابع خوب مایعات هستند. از جوشانده‌های کافئین‌دار بپرهیزید. آبمیوه سیب و گلابی از ملین‌های طبیعی خفیف هستند.

2.فیبر بیشتری بخورید. فیبر یک ملین طبیعی است و محتوای آبکی مدفوع را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند حرکات روده‌ای شما در طول کولون سریع‌تر و نرم‌تر شود. تغییر مصرف فیبر می‌تواند باعث ایجاد گاز و نفخ شود بنابراین میزان مصرف فیبر موجود در غذایتان را به صورت تدریجی در طول چند وعده افزایش دهید. متخصصان پیشنهاد می‌دهند که روزانه حداقل 20 تا 35 گرم فیبر در وعده‌های غذاییتان وجود داشته باشد.

فیبر می‌تواند باعث کاهش مقدار دارویی باشد که بدنتان جذب می‌کند. داروهایتان را حداقل یک ساعت قبل از خوردن فیبر یا دو ساعت بعد از آن مصرف کنید.
بعضی از پیشنهادات خوب برای افزایش میزان فیبر دریافتی شامل موارد زیر است:

  • بری‌ها و سایر میوه‌ها، به خصوص آن‌هایی که پوست خوراکی دارند مانند سیب و انگور.
  • سبزیجات برگدار و تیره رنگ مانند کولارد، خردل و چغندر سبز مانند چارد سویسی.
  • سایر سبزیجات از جمله بروکلی، اسفناج، هویج‌ها، گلم کلم، جوانه برکسل، کنگر و لوبیا سبز.
  • لوبیاها و سایر حبوبات مانند لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، نخود، لوبیا چیتی، باقالا و لوبیا سفید و عدس.
  • همه‌ی غلات کامل و فرآوری نشده. یک قانون نانوشته این است که اگر رنگ روشن یا سفید داشته باشند احتمالا فرآوری شده‌اند. این غلات می‌توانند برنج قهوه‌ای، ذرت، جو دو سر و جو باشند. اگر شما سریل مصرف می‌کنید، برچسب روی آن را بخوانید و مطمئن شوید که انتخابی که کرده‌اید فیبر بالایی دارد. به دنبال نان‌هایی باشید که از نظر غله کامل و نیز آرد غنی شده داشته باشند.
  • دانه‌ها و مغزهایی مانند کدو حلوایی، کنجد، آفتاب گردان یا کتان و همچنین بادام و گردو.

3.آلو سیاه بخورید. آلو سیاه فیبر بالایی دارد و همچنین حاوی مقدار زیادی سوربیتول است. سوربیتل قندی است که از طریق مدفوع دفع می‌شود و به صورت طبیعی به بر طرف کردن یبوست کمک می‌کند. سوربیتول یک محرک خفیف کولون است که به کاهش زمان گذر مدفوع در طول روده و کاهش خطر ابتلا به یبوست کمک می‌کند.

  • اگر از مزه آلو خشک یا تازه خوشتان نمی‌آید می‌توانید از آبمیوه آن استفاده کنید. اگرچه آبمیوه آن نسبت به خودش مقدار کمتری فیبر دارد.
  • 100 گرم آلو، 14.7 گرم سوربیتول دارد در حالی که 100 گرم ٍآبش تنها 6.1 گرم سوربیتول دارد. پس شما ناچار خواهید بود مقدار بیشتری آبمیوه برای بدست آوردن مقدار مشابهی منفعت سلامتی مصرف کنید و به علاوه مقدار اضافه‌تری قند مصرف خواهید کرد.
  • در مصرف آلو زیاده‌روی نکنید. چند ساعت طول می‌کشد تا آلوها اثر خودشان را بگذارند. این نکته مهم است که قبل از تکرار مصرف آن اجازه بدهیم همان یکی که خورده‌ایم یا یک لیوان آبمیوه از روده‌ها عبور کنند، چرا که ممکن است اسهال شوید.

4.از خوردن پنیر و محصولات لبنی خودداری کنید. پنیر و محصولات لبنی معمولا دارای لاکتوز هستند که بسیاری از افراد به آن حساس هستند. این لاکتوز باعث ایجاد گاز، نفخ و یبوست در بعضی از افراد می‌شود. اگر شما با یبوست دست و پنجه نرم می‌کنید مصرف پنیر، شیر و بسیاری دیگر از محصولات لبنی را تا وقتی که حالتان بهتر شود از وعده‌های غذایتان حذف کنید.

  • استثنایی که در این جا وجود دارد ماست است، مخصوصا ماست‌هایی که حاوی پروبیوتیک‌های زنده هستند. نشان داده شده است ماستی که حاوی پروبیوتیک‌هایی مانند بیفیدوباکتریوم لانگوم یا بیفیدوباکتریوم انیمالیا است باعث حرکت مدفوع با درد کمتر و تکرار بیشتر می‌شوند.

5.از عوامل حجم‌دهنده استفاده کنید. چندین گیاه دارویی وجود دارد که اثر ملینی و نرم‌کنندگی مدفوع دارند که شامل اسفرزه، بذر کتان و شنبلیله می‌شود. در بعضی از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های عرضه‌کننده غذای سالم این مکمل‌ها را ممکن است در غالب کپسول، قرص و یا پودر پیدا کنید. همچنین ممکن است بعضی از این مواد به صورت چای نیز موجود باشند. این مواد حجم‌دهنده را با مقدار زیادی آب مصرف کنید.

  • اسفرزه در شکل‎‌های مختلف از جمله پودر و کپسول عرضه می‌شود. این گیاه همچنین جز فعال در تهیه تجاری موادی از جمله متاموسیل‌ها است. اسفرزه ممکن است باعث به وجود آمدن گاز یا درد شکم در بعضی افراد بشود.
  • بذر کتان برای یبوست و اسهال استفاده می‌شود. بذر کتان فیبر و اسیدچرب‌های امگا سه را برای بدن فراهم می‌آورند. شما می‌توانید بذر کتان را به ماست یا سریلی که می‌خورید اضافه کنید.
  • بذر کتان به کسانی که اختلالات خونریزی، جذب روده‌ای یا فشار خون بالا دارند توصیه نمی‌شود. اگر در دوران بارداری یا شیردهی قرار دارید آن را مصرف نکنید.
  • شنبلیله در ناراحتی‌های گوارشی متعددی از جمله ناراحتی معده و یبوست استفاده می‌شود. در مورد مصرف شنبلیبه نیز اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید عاری از خطر نیست. به کودکان کوچک شنبلیله ندهید.

6.از روغن کرچک استفاده کنید. زمانی که یبوست دارید استفاده از روغن کرچک می‌تواند به تحریک روده‌تان کمک کند. همچنین می‌تواند روده‌هایتان را روان‌کاری کند و در نتیجه آن مدفوع با راحتی بیشتری خارج ‌شود.

  • روغن کرچک به طور کلی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. اگرچه شما فقط باید به اندازه توصیه شده استفاده کنید. اگر آپاندیسیت یا انسداد روده‌ای دارید با دکترتان مشورت کنید. اگر باردارید از روغن کرچک استفاده نکنید.
  • اگر روغن کرچک را بیش از حد استفاده کنید می‌تواند یک سری عوارض جانبی ناخوشایند نادر را به دنبال داشته باشد. استفاده بیش از حد روغن کرچک می‌تواند باعث گرفتگی و درد شکمی، گیجی، ضعف، تهوع، اسهال، خارش و تحریک پوستی، کوتاه شدن نفس‌ها، درد قفسه سینه و سفتی گلو شود. اگر به مقدار بسیار زیاد از روغن کرچک استفاده کرده‌اید، با اورژانس تماس بگیرید.
  • آگاه باشید که روغن ماهی ممکن است باعث ایجاد یبوست بشود. به جز در حالتی که پزشکتان روغن ماهی پیشنهاد کرده است، از مکمل‌های روغن ماهی برای یبوست استفاده نکنید.

مقاله مرتبط: روغن‌های کاربردی برای یبوست


7.از منیزیم استفاده کنید. منیزیم می‌تواند در بهتر کردن یبوست بسیار موثر باشد چرا که با وارد کردن آب به روده‌ها باعث نرمی مدفوع می‌شود که این امر حرکت آن در طول روده‌ها را به دنبال دارد. قبل از این که از مکمل‌های منیزیمی استفاده کنید با پزشکتان مشورت کنید زیرا می‌توانند با داروهایی از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها، شل‌کننده‌های عضلات و داروهای فشار خون تداخل داشته باشند. علاوه بر آن با توجه به منابع غذایی مثل کلم بروکلی و سبزیجات، راه‌های متعددی برای دریافت منیزیم وجود دارد.

  • همچنین شما می‌توانید یک قاشق چای خوری (10-30 گرم) از نمک اپسوم (منیزیم سولفات) را به 6-8 اونس آب اضافه و به خوبی مخلوط کنید و بنوشید. این ترکیب برای بعضی از افراد مزه ناخوشایندی دارد.
  • منیزیم سیترات به صورت ورقه‌ای و سوسپانسون‌های دهانی موجود است. به میزانی که بر روی بسته‌بندی پیشنهاد شده است (و یا مقداری که داروساز یا پزشک توصیه می‌کنند) استفاده کنید. با هر دوز از آن یک لیوان کامل آب بنوشید.
  • منیزیم هیدروکسید که با نام شیر منیزیم نیز شناخته می‌شود هم در درمان یبوست موثر است.