انتشار این مقاله


تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری به جنین آسیب نمی‌رساند!

تأثیر واکسیناسیون علیه آنفولانزا و سایر بیماری‌های عفونی در مادر باردار و جنین!

مادرانی که در تلاش برای پیش‌گیری از ابتلا به آنفلوآنزا  هستید، خبرهای خوبی در راه است! بر طبق مطالعات انجام گرفته، واکسن آنفلوانزا در دوران بارداری به جنین آسیب نمی‌رساند.

محققان در بین ۴۰۰۰۰۰ نوزاد که در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ متولد شده بودند، مدارکی را بررسی کردند. بر اساس آن خطر بستری شدن یا فوت در نوزادانی که مادرانشان با Tdap ( کزاز، دیفتری، پرتوسیس یا سیاه‌سرفه) واکسینه شده، وجود ندارد.


مقاله مرتبط: تاثیر واکسن آنفلوانزا بر بارداری


دکتر Lakshmi Sukumaran یکی از محققان در زمینه بیماری‌های عفونی در کودکان می‌گوید:

این مطالعه در دراز مدت، تأثیر واکسن بر نوزادان تازه متولد شده و نوزادانی که ۶ ماه از تولدشان می‌گذرد، مورد بررسی قرار می‌دهد .

ما انتظار داشتیم که خطری نوزاد را تهدید کند. ما مشتاق به انجام این مطالعه بودیم. زیرا زنان باردار در هنگام بارداری به شدت نگران تأثیرات منفی بر روی نوزادان خود بودند.

ما می‌خواستیم اطمینان حاصل کنیم که این واکسن‌ که برای هر زن بارداری توصیه می‌شود، در نوزاد خطری ایجاد نکند.

واکسن آنفولانزا برای فرد بالای ۶ ماه در ایالت متحده آمریکا توصیه می‌شود. با این وجود، CDC گزارش کرده‌است که واکسیناسیون علیه آنفولانزای H3N2 تنها در ۲۵ درصد افراد موثر عمل کرده‌است.

CDC می‌گوید که واکسن در مقابل سایر گونه‌های ویروس آنفولانزا موثرتر عمل می‌کند. این واکسن از وقوع دوره دوم در آنفولانزا جلوگیری می‌کند. هر فرد واکسینه شده درمقابل آنفولانزا به طور بالقوه به ایجاد ایمنی طولانی مدت خود کمک می‌کند.

به علاوه اثر بخشی واکسن در سال جاری و در بین کودکان ۶ تا ۸ سال در حدود ۵۹ درصد است.

دکتر Sukumaran می‌گوید:

تزریق واکسن آنفلوانزا در دوران بارداری توصیه می‌شود. بهتر است مادران باردار از واکسن آنفولانزا استفاده کنند تا سلامت نوزاد متولد نشده را تضمین کنند. چرا که عدم استفاده از واکسن زنان باردار را مستعد آنفولانزای شدید می‌کند.

خطر مرگ در زنان باردار مبتلا به آنفولانزا ۵ برابر بیشتر از افرادی است که به سایر عفونت‌های ویروسی مبتلا می‌شوند.

واکسن آنفولانزا به نوزادان نیز کمک می‌کند. آنتی‌بادی های تولید شده توسط مادر، از جنین نیز محافظت کرده و سلامت و ایمنی نوزاد را در ۶ ماهه‌ی اول پس از تولد، تأمین می‌کند.

واکسن Tdap نیز به‌این صورت عمل می‌کند. بیشترین مرگ در نوزادان بسیار کوچک، به دلیل عدم واکسینه در مقابل پرتوسیس است. واکسینه شدن مادر راهی است که نوزاد و مادر را در مقابل این بیماری حفظ می‌کند.

 Sukumaran و همکارانش برای ارزیابی ایمنی واکسن آنفلوانزا و Tdap، اطلاعاتی از  Vaccine Safety Datalink بدست آوردند.

( Vaccine Safety Datalink : اتحاد بین CDC و هشت نظام مراقبت بهداشتی در تمامی کشورها)

بر اساس اطلاعات، محققان پرونده‌های مربوط به بیش از ۴۱۳۰۰۰ تولد زنده را بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ بررسی کردند. در میان این نوزادان، ۲۵۲۲۲ نفر در طی شش ماه اول زندگی بستری و ۱۵۷ نفر فوت کردند.

با مقایسه‌ی نوزادانی که مادرانشان با واکسن آنفلوانزا در دوران بارداری ایمن شده‌اند، محققان فهمیدند که هیچ ارتباطی میان مرگ و میر نوزاد و یا بستری‌شدن در شش ماه اول زندگی به دلیل تزریق واکسن آنفلوانزا یا Tdap وجود ندارد.

دکتر  Amesh Adalja محقق ارشد مرکز تحقیقات سلامت Johns Hopkins می‌گوید:

خوشبختانه، این مطالعه به افزایش ایمنی مادران باردار و جنینی که در معرض خطر ناشی از عفونت‌های قابل پیش‌گیری قرار دارند، کمک می‌کند.

آنفولانزا خطری برای زنان باردار محسوب می‌شود. این بیماری ممکن است عوارضی چون ذات‌الریه یا سقط جنین به همراه داشته باشد.

چنور مرتضی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید