انتشار این مقاله


۱۰۰ راز موفقیت در زندگی

چگونه زندگی بهتری داشته باشیم؟ پرسشی که همه‌ی ما مدام و چه بسا هرلحظه در حال فکر کردن به آن هستیم اما به راستی چگونه به فردی موفق تبدیل شویم؟!

چگونه زندگی بهتری داشته باشیم؟ پرسشی که همه‌ی ما مدام و چه بسا هرلحظه در حال فکر کردن به آن هستیم! شما زندگیتان را دوست ندارید؟ خب عوضش کنید! زندگیتان را به بهترین نحو تغییر دهید. آیا راهکاری برای انجام چنین تغییری دارید؟ در این مقاله لیستی شامل ۱۰۰ راهکار برای انجام این تغییر به شما ارائه خواهد شد. با ما همراه باشید.


هر آنچه برای موفقیت نیاز دارید تا بیاموزید را در دکتر مجازی بخوانید


۱. اشتباهات خود را قبول کنید

شما انسان هستید. همه‌ی ما انسان‌ها دچار اشتباه می‌شویم؛ پس بهتر است اشتباه‌هایتان را قبول کرده و سعی کنید در زمان‌ها و فرصت‌های بعدی درصدد جبران این اشتباه برآیید. هرگز نیازی به تنبیه کردن خودتان وجود ندارد. در واقع قبول کردن اشتباه تنها روشی است که می‌توانید اشتباهاتتان را جبران کنید.

۲. اشتباهات دوستانتان را قبول کنید

شاید شما توسط کسی صدمه دیده باشید. ایرادی ندارد اتفاق می‌افتد! مردم مسلما دچار اشتباه می‌شوند و اگر بتوانید این مورد را در رابطه با خودتان قبول کنید، در مورد دوستانتان نیز می‌توانید چنین دیدگاهی داشته باشید. به عنوان یک نکته‌، هر آنچه که شما از اطرافیانتان انتظار دارید فقط عشق آن‌هاست.

۳. عادات جدیدی ایجاد کنید

ما به طور خودکار در حال انجام بسیاری از عادات روتین خود می‌باشیم. سعی کنید در مجموعه‌ برنامه‌هایتان، چیزهای جدیدی را که مایلید در زندگی خود جذب کنید بگنجانید. عادت‌ها بسیار قدرتمند هستند. انرژی این عادات در زندگی شما بسیار تاثیرگذار می‌باشد. کار را با تغییر عادات در ۱۵ روز آغاز کنید.


حتما بخوانید: روشی آسان و جديد برای ترک عادات بد


۴. انضباط خود را شکل دهید

منتظر دیگران نباشید تا نظم و انضباط را بر زندگی شما اعمال کنند. هرچه سریع‌تر شروع کنید. نظم و انضباط شخصی خود را ایجاد کنید. اگرچه در ظاهر کمی سخت به نظر می‌رسد اما این را بدانید که همین نظم و انضباط شخصی، تسهیل کننده‌ی بسیاری از چیزها در زندگی شما است! رسیدن به آن دشوار است اما مطمئن باشید ارزشش را دارد.

۵. پیدا کردن دوستان جدید

بدون ترس و واهمه شروع کنید. ارتباطات جدیدی را شکل دهید. بدترین چیزی که ممکن است در زندگی برایتان پیش بیاید طرد شدن توسط دیگران است. پس اگر چنین حالتی در زندگی شما پیش آمده، در جهت تغییر آن برآیید. داشتن رابطه‌ی دوستی واقعی و طولانی مدت، ارزش هرگونه پتانسیلی را داراست.

۶. شغل خوبی را بدست بیاورید

تعیین جایگاه در زندگی ارزش زیادی دارد. اگر از کار خود راضی نیستید، فقط کافیست به سراغ یک مورد جدید بروید.  شغل‌هایی که بدست آوردن پول زیادی را در مدت زمان کوتاهی عنوان می‌کنند مانند تله هستند. مراقب چنین دام‌هایی باشید.

۷. رژیم غذایی جدیدی را شروع کنید

شما در تناسب چیزهایی می‌باشید که می‌خورید. تلاش برای داشتن رژیم غذایی جدید می‌تواند اغلب تنها تغییر مورد نیاز شما برای افزایش چشمگیر سلامت و انرژیتان باشد. لزوما نباید غذای خام بخورید و یا گیاه‌خوار باشید. هرآنچه که برای شما موثر و مفید است امتحان کنید.


حتما بخوانید: چگونه لاغر شویم؟


۸. یادداشت کنید

احساسات، ایده‌ها و هدف‌های خود را یادداشت کنید. یادداشت‌های روزانه به مراتب، یکی از مفیدترین چیزهایی است که می‌تواند زندگی را به بهترین وجه خود تغییر دهد. انجام این کار بسیار موثر است و تنها چیزی که شما نیاز دارید تنها یه مداد و یک برگه است!

۹. جملات انگیزشی برای خود داشته باشید

هر آنچه را که صبح هنگام به خود می‌گویید، احتمالا می‌تواند مصداقی از تمام آن روزِ شما باشد. پس چرا از این مزیت استفاده نکنیم؟! جملات انگیزشی برای خودتان انتخاب کنید و اولین کاری که در صبح انجام می‌دهید گفتن این عبارات به خود باشد. کار ساده‌ای است؛ نه؟!

۱۰. به مسافرت بروید

مسافرت‌های طولانی، فوق العاده جالب، هیجان انگیز و سرشار از اتفاق‌ها و وقایع ناشناخته هستند. وقتی که به سفر کردن و مسافرت عادت می‌کنید دیگر نمی‌توانید این عادت را کنار بگذارید. فقط فراموش نکنید که همراه خود یک دوربین بردارید تا بتوانید عکس‌های زیبایی را برای ثبت لحظات ناب در گالریتان داشته باشید.

۱۱. یاد بگیرید که ریسک کنید

زندگیتان ممکن است خیلی خسته کننده باشد زیرا …

آیا واقعا چنین زندگی‌ای مدنظرتان بوده است؟! آخرین باری که برای بدست آوردن چیزی خطرناک تلاش کرده و به چالش کشیده شده‌اید را به یاد بیاورید. واقعا برایتان دشوار بود؟!


حتما بخوانید: چقدر ریسک می‌کنید؟


۱۲. کسب و کار خود را شروع کنید

رئیس خودتان باشید و برای خودتان کار کنید. مطمئنا برای شما که از کار خود متنفر هستید، این سخنان می‌تواند مسخره به نظر برسد اما تا کی می‌خواهید برای خرید یک خانه این درو آن در بزنید؟! تا زمانیکه اولین قدم را برای تغییر برندارید هیچ چیز تغییر نخواهد کرد. مطمئنا هم همینطوره است!

۱۳. محیط کاریتان را تغییر دهید

میز کار خود را تمیز کنید، وسایلتان را مرتب کنید و به محیط کاریتان جلوه‌ای رنگی بدهید. انجام این کارها در محیط کاریتان می‌تواند کارکردن را برای شما لذتبخش‌تر کند. این چیزی می‌باشد که حتما دوست دارید به آن برسید.

۱۴. زبان جدید یاد بگیرید

سعی کنید به طور مداوم و پیوسته ذهن خود را به چالش بکشید. اگر قصد مسافرت به کشورهای دیگر را داسته باشید حتما مجبور خواهید بود که زبان جدیدی را یاد بگیرید. یادگیری یک زبان جدید، می‌تواند در تقویت ذهن فوق ‌العاده عمل کند.


حتما بخوانید: دلیل تشابهات زبانی چیست؟


۱۵. دلیلی برای تایید کردن پیدا کنید

هر کدام از ما یک ذهنیت رقابتی با یکدیگر داریم که باعث می‌شود دائما در مورد برخی چیزها با یکدیگر بحث کنیم. این کار را متوقف کنید. شما مجبور نیستید به زور و اجبار با چیزی موافقت کنید اما اگر تایید کردن چیزی را مناسب نمی‌دانید، با ارائه‌ی دلایلی قانع کننده به طرف مقابل او را قانع کنید.

۱۶. ابتدا از خود شروع کنید

شما نمی‌توانید چیزی را به کسی ببخشید جز اینکه صاحب و دارای آن باشید، شما نمی‌توانید از خود نوری ساطع کنید جز اینکه نوری در درونتان متبلور باشد. شما نمی‌توانید ثروتی به دیگران ببخشید مگر اینکه ابتدا خود صاحب آن ثروت و دارایی باشید. برای بخشیدن چیزی به دیگران، ابتدا خود را غنی از آن کنید.

۱۷. زودتر از خواب برخیزید

این یک عادت نیست، بلکه شیوه‌ای از سبک زندگانی‌ است. هدف فقط زود بیدار شدن شما نیست بلکه آنچه مهم می‌باشد این است که این بیدارشدن سر صبح، بخاطر انگیزه‌ای که دارید باشد. قبل از دیگران از خواب برخیزید و به دنبال فرصت‌ها بگردید،  آن‌ها را در آغوش بگیرید. زود بیدار شدن به معنی گشودن چشم به روی فرصت‌های زندگی‌ است. آن را به سادگی از دست ندهید.

۱۸. تمرکز کردن را تمرین کنید

نمایانگر واقعیت و موجودیت شما، طرز تمرکز شماست. از آن عاقلانه استفاده کنید. تمرین تمرکز به طور پیوسته توانایی‌های شما را به طور غیرقابل باوری افزایش خواهد داد. تمرکز خود را به عنوان یک تیغ برنده، تیز کنید و آماده باشید تا زندگی را با شکل و رنگ فوق العاده‌اش تجربه کنید.

۱۹. وبلاگ نویسی کنید

بر روی هر موضوعی که می‌خواهید این کار را آغاز کنید. این کار نه تنها فرصتی ارزشمند در اختیار شما می‌گذارد بلکه افراد جدیدی را نیز به زندگی شما وارد می‌کند. در واقع وبلاگ نویسی در قالب ابزاری برای توسعه‌ی شخصی بسیار مناسب است.

۲۰. کتاب الکترونیکی بنویسید

ممکن است فکر کنید که استعداد کافی برای این کار ندارید، اما این کاملا اشتباه است. ساده‌ترین راه اثباتِ توانایی‌های شما، نوشتن یک کتاب الکترونیکی است. یک موضوع انتخاب کنید. این موضوع می‌تواند مربوط به چیزی باشد که شما اطلاعات کافی در آن رابطه دارید یا اینکه دوست دارید در رابطه با آن بیشتر بدانید و یاد بگیرید.

۲۱. خوب باشید اما نه عالی!

تلاش بیش از حد برای دستیابی به کمال می‌تواند زندگی شما را تخریب کند. چراکه تمام نواقص و عیب‌هایتان که عاملی در اثبات انسان بودنتان است پاک خواهد کرد. خوب باشید! به عبارت دیگر نسبت به دیروز به خود بگویید: من بهتر هستم!

۲۲. خرابکاری‌ها را متوقف کنید

ممکن است از این که چه اندازه مسئولیت بر روی شما قرار داده شده بسیار تعجب کنید. گاهی نتیجه‌ی این حجم از کارها چیزی جز خرابکاری کردن نیست! بسیاری از این‌ها نیز به صورت کاملا ناخودآگاه رخ می‌دهند. اگر سابقه‌ی طولانی شکست‌های پی در پی را دارید، این بدان معناست که خود شما بدترین دشمن خودتان هستید! پس بیشتر دقت کنید.

۲۳. دلیلی برای دوست داشتن زندگیتان پیدا کنید

شاید زندگی با شما عادل نبود. بله درست است اما زندگی هرگز عادلانه نیست اما فوق العاده و تکرار نشدنی است. زیبایی، سادگی، تلاش، شیرینی و سختی آن بسته به زندگی هر شخص متفاوت است. فقط کافیست چند قدم به عقب بردارید تا دلیلی برای دوست داشتن زندگی خود را پیدا کنید.

۲۴. چیزهای جدید را امتحان کنید

شاید دلیل ناراحتی شما، کسالت و خستگی بوده باشد. تابحال به این موضوع فکر کرده‌اید؟ کافیست سعی کنید چیزهای جدید را امتحان کنید. به عنوان یک چالش، ورزش جدیدی یاد بگیرید، با ابزار آلات موسیقی کار کنید، رستوران جدیدی را برای صرف غذا انتخاب کنید یا به تماشای یک فیلم جدید بروید. فقط چیزهای جدید را امتحان کنید.

۲۵. از مبارزه اجتناب کنید

جنگیدن بزرگترین کاهنده‌ی انرژی وجود شماست. تلاش برای اثبات اشتباه فردی دیگر، عملی کاملا مخالف با ماهیت و ذات واقعی شماست. شما به این جهان پا گذاشته‌اید تا شگفتی و زیبایی‌هایش را نظاره‌گر باشید نه اشتباهات افراد دیگر را به آن‌ها گوشزد کنید. آن‌ها درواقع اشتباه نمی‌کنند بلکه تنها نظرات متفاوتی با شما دارند. این مسئله را به عنوان بخشی از زندگی پذیرا باشید.

۲۶. جلوی اتلاف انرژی خود را بگیرید

آیا مشغول به انجام کاری هستید که فکر می‌کنید هیچ لزومی به انجام دادن آن نیست؟ بسیار خب. انجام این کارها مسلما به اتلاف انرژی شما منجر می‌شود. در زندگی همه‌ی ما، کارها و چیزهای پوچ و بی‌معنی بسیاری وجود دارد که بخشی از زندگی ما تلقی می‌شود. تا کی می‌خواهید به انجام دادن این کارها مبادرت ورزید و انرژیتان را تمام کنید؟

۲۷. یاد بگیرید که نادیده بگیرید

چه خوب می‌شد که این موضوع به عنوان یک اصل مهم در مدارس آموزش داده می‌شد. چه بسیار موضوعاتی بی‌اهمیتی که ما روی آن‌ها تمرکز می‌کنیم. زندگی ما به معنای واقعی کلمه با انجام بسیاری از کارها عجین شده است. خوب است که برخی از کارها را انجام دهیم اما بهتر است تا یاد بگیریم که از کنار کارهای پوچ و بی‌مفهوم به سادگی گذر کنیم.

۲۸. قدردانی کردن را بیاموزید

آخرین بار کی گفته‌اید متشکرم؟ آیا با تمام قلبتان این را گفته‌اید؟ همه می‌دانند که دیدگاه قدردانی و سپاسگزاری داشتن کلید موفقیت است اما می‌توان گفت تقریبا هیچ کس از آن استفاده نمی‌کند. قدم اول در این راه، این است که قدردانی و سپاسگزاری کردن را یاد بگیرید.


حتما بخوانید: در دنیای امروز، شادی را چگونه بیابیم؟


۲۹. معقولانه از وسایل استفاده کنید

وسایل را دور نیندازید بلکه آ‌ن‌ها را برای زمانی که واقعا به آن‌ها نیاز خواهید داشت نگه دارید. از نیروهای نهفته‌ی درونتان بهره گیرید و آن‌ها را به کار ببرید. تنوع طلبی بخشی از وجود شما است، بنابراین سعی نکنید آن را رد کنید. از آن عاقلانه استفاده کنید.

۳۰. راحت باشید

به آن دست نزنید! آن را نخورید! آنجا نروید!

این‌ها جملاتی هستند که ممکن است وقتی کاری را که واقعا می‌خواهید انجام دهید از اطرافیانتان می‌شنوید. این‌ عبارات مانند نگهبانانی هستند که شما را محدود می‌کنند. این نوع طرز فکر در جهت حفاظت شما عمل می‌کند. مطمئن باشید که اگر به آن‌ها بی‌توجه باشید و به کار خودتان ادامه دهید چیزهای بسیاری عوض خواهد شد.

۳۱. خانه‌تان را تمیز کنید

برایتان جالب خواهد بود. سعی کنید این تمیز کردن خانه را به عادتی تبدیل کنید که با شادی انجام می‌دهید. ظاهر هر چیز، نمایی از درون آن به بیرون محسوب می‌شود. اگر خانه‌ی شما در حجمی از آشفتگی بوده باشد به احتمال زیاد در زندگی شخصیتان نیز دارای مشکلاتی خواهید بود. شست شو و مرتب کردن وسایل کار بسیار راحتی است. حتما امتحان کنید!

۳۲. لیست کارهای شخصی خود را بنویسید

مهم نیست که دیگران چه کار می‌کنند، شما برای خود اهدافی دارید. زمانی را برای نوشتن کارهایی که باید برای رسیدن به هدف‌هایتان انجام دهید اختصاص دهید.

۳۳. درباره‌ی خودتان تفاسیر منفی ایجاد نکنید

هرآنچه را که  فکر کنید می‌توانید انجام دهید، نیمی از آنچه واقعا می‌توانید انجام دهید را نشان می‌دهد. داشتن افکار منفی در رابطه با خود، مانع پیشترفت و انجام دادن کارها می‌باشد. افکار منفی را دور بریزید. قبول کنید که گریز از چنین افکاری راحت نیست اما تا می‌توانید آن‌ها را از ذهن خود دور کنید.

۳۴. مهارت‌های مختلفی کسب کنید

یادگیری را متوقف نکنید. خود را به یک حرفه محدود نکنید چراکه می‌تواند بسیار کسل کننده و خسته آور باشد. مهارت‌های مختلفی از زمینه‌های غیرمرتبط با فعالیتتان را یاد بگیرید. نباید تنها به یک بعد زندگی پرداخت. گذشته از همه‌ی این‌ها، انجام چنین کارهایی می‌تواند برایتان بسیار سرگرم کننده باشد.

۳۵. زمانتان را نیز همانند پولتان مدیریت کنید

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که اگر وقت خود را همانطور که پول خود را نظارت می‌کنید مدیریت می‎کردید چه اتفاقی می‌افتاد؟ این کار را امتحان کنید تا ببینید کجاها بیشتر وقت خود را صرف می‌کنید. بازده‌ی خود را مشخص کنید تا بتوانید زمان زیادی را در اختیار داشته باشید.

۳۶. ورزش کنید

شما لازم نیست که رکورد جهانی یا چیز دیگری را بشکنید.  فقط از اینکه به طور مداوم ورزش می‌کنید مطمئن شوید. ورزش کردن بدنتان را سالم و و ذهنتان را از افکار آشفته پاک می‌کند. ورزش کردن هنوز که هنوز است به عنوان ساده‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین راه برای بهبود زندگی شما می‌باشد.

۳۷. پدر و یا مادر شوید

بچه‌دار شدن لزوما به این معنی نیست که شما پدر و مادر هستید. پدر و مادر شدن قطعا زندگی شما را برای همیشه تغییر خواهند داد؛ به گونه‌ای که هیچ چیز نمی‌تواند جای این احساس را بگیرد. در زندگی احساسات‌اند که پابرجا می‌مانند. پس از احساسات خود بخوبی مراقبت کنید. شما در جهانی پر از عشق زندگی می‌کنید. پس عشق ورزیدن را بیاموزید!

۳۸. ببخشید

احتمال دارد زندگی شما بسیار شلوغ باشد، چراکه با موضوعات و چیزهای گوناگونی پر شده است. آن‌ها را به خیریه ببخشید یا به سادگی آن‌ها را دور بیندازید اما اجازه ندهید تا باعث آشفتگی زندگیتان شود. آن‌ها چیزهایی نیستند که شما نیاز دارید.


حتما بخوانید: چرا برخی افراد کینه جو هستند؟


۳۹. در هفته یک کتاب بخوانید

در هفته یک کتاب بخوانید یا در عوض، وبلاگ‌های خوبی را برای خواندن مطالب برگزینید. انجام این کار ذهن شما را نسبت به موضوعات اطرافتان هشیار نگه می‌دارد. کتاب خواندن به منزله‌ی دادن تغذیه به ذهن عمل می‌کند. درصورتیکه کتاب نخوانید تنبلی و بی مسئولیتی به بار می‌آید. هر ورق کتاب می‌تواند بهترین دوست شما باشد.

۴۰. یک چالش ماهانه انجام دهید

این کار می‌تواند فیزیکی، ذهنی یا اجتماعی باشد. سعی کنید در یک ماه چیزهای جدیدی بدست بیاورید. مثلا سلامت خود را با استفاده از روش‌های جدید تقویت کنید و یا روابط اجتماعی خود را  بهبود بخشید.

۴۱. با یک دوست قدیمی تماس بگیرید

چقدر خوب است با کسی که سالیان سال از او خبری نداشته‌اید ملاقات داشته باشید. پس اکنون یکراست به سمت گوشی بروید و با دوست یا آشنای قدیمی خود تماس بگیرید. شما با انجام این کار فرصتی برای مرور خاطرات یکدیگر می‌آفرینید. اجازه ندهید تا گرد و غبار بر روی روابطتان بنشیند.

۴۲. از یک رخداد تصادفی پیروی کنید

هیچ اتفاقی تصادفی نمی‌افتد؛ در واقع همه چیز هدفدار است. اگر شاهدی بر تصادفی بودن رخدادی یافتید بسیار خوش شانس هستید. این یک علامت است. آن‌را دنبال کنید شاید نتایج خوبی برای شما به ارمغان بیاورد.

۴۳. بازی کنید

هر بازی! مهم این است که فقط بازی کنید. گاهی اوقات به خودتان این اجازه را بدهید که برخی از کارها را صرفا بخاطر سرگرمی خودتان و بدون هیچگونه هدفی انجام دهید. شاید همین بازی کردن ساده این نکته‌ی مهم را به شما متذکر شود که همه چیز یک بازی است اما شاید اندکی سخت‌تر.. اما بهرحال زندگی یک بازی است!

۴۴. افراد را ببخشید

بخاطر مسائل گذشته کینه‌ای به دل نداشته باشید. کینه داشتن شروع زندگی جدید را اندکی با دشواری مواجه می‌سازد. هر چه بیشتر این کینه را در دل داشته باشید بیشتر برایتان عذاب‌آور خواهد بود و چه بسا دیگر نمی‌توانید آن رخداد را فراموش کنید. تنها راه رهایی شما بخشیدن است.

۴۵. مشکلات اشتباهی را حل نکنید

شما به این دنیا نیامده‌اید که شاهد چیزهای بدی در زندگی خود باشید، بلکه به این دنیا آمده‌اید تا از این سفر هیجان‌انگیز لذت ببرید. برای آگاهی و برای رشدکردن خودتان سعی نکنید مشکلات اشتباهی را حل کنید و بجای آن سعی کنید تمرکزتان را بر روی آن چیزی که واقعا برایتان مهم است متمرکز کنید.

۴۶. ​​با دشمنان قدیمی خود صلح برقرار کنید

این کار بیشتر از بخشش ارزشمند است؛ درواقع روند واقعی تغییر وضعیت است. با انجام این کار آن شخص مورد نظر را به دوست خود تبدیل می‌کنیم. این کار اصلا آسان نیست درواقع در ابتدا اندکی با دشواری همراه است اما اگر ادامه دهید نتیجه‌ی لذتبخش آن‌ را خواهید دید.

۴۷. به یک فرد نزدیک خود وعده‌ای بدهید و به آن عمل کنید

لازم نیست فرد بزرگی باشیم یا برای فردی خاص باشیم. به کسی وعده‌ای بدهید و به آن عمل کنید. از احساسی که در وجودتان ایجاد خواهد شد لذت کافی ببرید.

۴۸. ارتباطتان را با کسی که دوستش ندارید کم کنید

ممکن است شما با دوست یا اطرافیانتان بر حسب یک عادت ارتباط داشته باشید. اگر دوست ندارید این رابطه را ادامه ندهید. با طرف مقابلتان این موضوع را در میان بگذارید. شاید این کار نتیجه‌ی چندان مناسبی برای ما نداشته باشد اما نتیجه‌ی مهمی که از آن یاد خواهیم گرفت چیزی جز شجاعت و جرات نخواهد بود.

۴۹. چیزی را که مدت‌ها طول می‌کشید به آن برسید به دست آورید

ممکن است زمانی، وقت و پول کافی برای دستیابی و رسیدن به چیزی را نداشته‌اید. حال زمان آن فرا رسیده که تمام تلاش خود را برای رسیدن به آن بکار گیرید. انجام این کار نه تنها عزت نفس شما را افزایش می‌دهد بلکه هدفی را نیز محقق خواهد کرد که روزی رسیدن به آن تمام آرزویتان بود!

۵۰. قضاوت نکنید

نکوهش بیش از اندازه، نابود کننده‎ی شور و اشتیاق شماست. پس نه خودتان و نه دیگران را قضاوت نکنید.

۵۱. لباس‌های کمدتان را تغییر دهید

شما نمی‌دانید چقدر به چیزی که می‌پوشید وابسته می‌شوید. اگر به رنگ خاکستری علاقه داشته باشید کمدتان پر از این رنگ خواهد بود، اگر رنگ‌های سیاه و سفید را دوست داشته باشید هم منوال به همین ترتیب خواهد بود. البته که لباس‌ها خیلی راحت‌تر از شما تغییر می‌کنند. چنین نیست؟!

۵۲. حداقل ۱۰ بار در روز لبخند بزنید

با هر بار که می‌خندید، شمارش خنده‌هایتان را هم دردست داشته باشید. لبخند زدن نشانه‌ای از صداقت و قدرت است. همه می‌توانند بعد از یک فاجعه گریه کنند اما تنها قدرتمندترین افرادند که می‌توانند با لبخند از تلخی عبور کنند. لبخند زدن را تمرین کنید تا بتوانید روزی ۲۰ بار بخندید.


حتما بخوانید: جادوی لبخند شما!


۵۳. برخی از خاطرات قدیمی را نابود کنید

آیا نوشته‌ای از کلاس هفتمان را نگه داشته‌اید؟ آیا شما هم مطالب بی معنی و پوچی در دوران نوجوانی می‌نوشتید؟ هرآنچه شبیه به این مطالب را از بین ببرید. شاید وجود این خاطرات عاملی باشد که دیگر نتوانید در زندگی خود پیشرفت کنید.

۵۴. درخت بکارید

و یا از یک گل مراقبت کنید! این کار را برای حداقل چند ماه انجام دهید. این کار به شما احساس فوق العاده‌ای خواهد داد. دیدن رشد یک درخت یا گل به شما حس اعتماد به نفس نیز خواهد داد؛ اگر یک گل می‌تواند، پس چرا من نتوانم؟! البته که شما هم می‌توانید. پس شروع کنید.

۵۵. به شهر یا کشور دیگر نقل مکان کنید

آیا وقت آن نرسیده که محیط را عوض کنیم؟ حرکت کنید. یک شهر یا حتی یک کشور دیگر را انتخاب کنید. مثل شروع هر کار دیگر در ابتدا شاید کمی سخت باشد اما بعدا خواهید دید که همه چیز عالی خواهد شد.

۵۶. در یک گروه جدید عضو شوید

وارد گروه دوچرخه سواران شوید و یا اگر دوچرخه دوست ندارید گروه‌های دیگری را مد نظرتان قرار دهید. با ورود به گروه سعی کنید فردی شایسته در آن گروه باشید. این کار کمک خواهد کرد تا مهارت‌های اجتماعی خود را آشکار کنید.

۵۷. تماشای تلویزیون را متوقف کنید

فقط برای یک هفته تماشای آن را متوقف کنید. سپس برای یک ماه و … در همین حال، پیشرفت روانشناختی خود را ارزیابی کنید. ممکن است شگفت زده شوید.

۵۸. سرگرمی کاملاً غیرمنتظره‌ای را آغاز کنید

هرآن کاری که بتواند فکر و ذهن شما را لحظه‌ای از مشکلات دورکند انجام دهید. اگر می‌توانید چنین کاری را انجام دهید پس چرا منتظرید؟!

۵۹. به طور اتفاقی یک غریبه را در خیابان به آغوش بکشید

بله، این ممکن است کمی خطرناک باشد اما اگر شما اینکار را انجام بدهید، شانس این که آن فرد هم برگردد و شما را بغل کند بسیار زیاد است. انجام این کار می‌تواند سطح آدرنالین خون شما را تاحدی بالا ببرد که شاید چنین تجربه‌ای را هرگز نکرده‌اید.

۶۰. یک جشن شگفت‌انگیز تدارک ببینید

این کار را می‌توانید برای خودتان یا دوستانتان انجام دهید. جشن گرفتن در روحیه‌ی شما تاثیر فوق العاده‌ای دارد؛ حتی اگر از چیزی ناراحت باشید! دوستان خود را دعوت کنید و به آن‌ها بگویید که اگر دوست داشتند دوستان خودشان را هم بیاورند. سپس برای دیدن افراد جدید و خوش گذرانی با آنان آماده باشید.

۶۱. به پیاده روی بروید

انجام این کار را به آخر هفته موکول کنید. طبيعت قدرتمندتر از محيط انسانی ما است. ما خودمان نمی‌دانیم که چگونه انرژی را به زیستگاه‌های مصنوعی‌مان هدایت می‌کنیم. اگر می‌خواهید شارژ شوید، بیرون بروید و در ارتباط با بیابان و محیط‌های آرامش بخش قرار گیرید.

۶۲. حیوان خانگی نگهداری کنید

هرآنچه را که دوست دارید: کبوتر، سگ، گربه، خوکچه‌ی هندی و… انجام چنین کاری شما را هشیار نگه می‌دارد و می‌تواند مواقعی که انرژیتان پایین می‌آید شما را تشویق کند. مراقبت از یک حیوان خانگی آسان است اما درصورتیکه با آن غرق در تعاملات انسانی شوید. حتی نوازش کردن یک حیوان خانگی نیز می‌تواند عشق را در وجود شما بیدار کند.

۶۳. نامه‌ی تشکر بنویسید

می توانید این نامه را ارسال کنید یا نکنید اما آنچه مهم است این می‌باشد که آن را بنویسید. کسی را انتخاب کنید که در گذشته به شما کمک بسیاری کرده است. شروع به نوشتن نامه کنید و هرآنچه را که می‌خواهید به آن شخص بگویید در این نامه بنویسید. این کار باعث خواهد شد که درک کنید در زندگی خود واقعا سپاسگزار چه چیزهایی هستید.

۶۴. مراقبه‌ی روزانه

این ساده‌ترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. یک مراقبه‌ی صحیح می‌تواند ذهن شما را از افکار توخالی و پوچ رها کند؛ در عین حالی که پنجره‌ای به تمام جریان‌های احساسی و تجربیاتی که قبلا نادیده می‌گرفتید می‌گشاید. شما حتی به تکنیک پیچیده‌ای هم برای انجام آن نیاز ندارید!

۶۵. سخنان خوشایند به اطرافیانتان بگوید

این کار را می‌توانید در مورد اشخاص غریبه نیز انجام دهید. بعد از تعجب اولیه، شما با شادی و قدردانی که آن‌ها ابراز می‌کنند شگفت زده خواهید شد. شما هم بدتان نمی‌آید که این کار را بکنید؛ نه؟!

۶۶. سخنان خوبی به خودتان بگویید

خب اگر هیچ کس پیدا نمی‌شود که به شما سخنان خوبی بزند چرا خودتان این کار را نکنید؟! در هر فرصتی که دوست دارید این کار را به هر شکلی که فکر می‌کنید مناسب است انجام دهید. به خودتان ایمیل بزنید، روی تقویم یا روی میز کار خود سخنان مثبتی بنویسید.

۶۷. شک و تردید نکنید

وقتی شروع به انجام کاری کردید، ممکن است احساساتی همچون ترس و شک در انجام آن بر شما غلبه کند. همه‌ی ما چنین تجربه‌ای را داشته‌ایم. ذهن ناخوداگاه خود را از هرگونه ترسی مبرا کنید. این به نفع شماست!

۶۸. بحث نکنید؛ یا برنده شوید یا ببازید

تحقق این امر با اجتناب از جنگ کردن همراه است اما با اندکی تفاوت! اگر شما در یک مناظره گرفتار شده‌اید، قبول کنید که می‌توانید تنها دو نتیجه از آن داشته باشید: پیروزی یا شکست. با یکی کنار بیایید و فقط در جهت آن حرکت کنید.

۶۹. در زندگی دورو نباشید

بسیار آسان است که شما هم در جریان ریاکاری قرار گیرید. شاید نقش جامعه نیز در این میان این باشد که بخواهد ما را به گفتن مودبانه‌ی دروغ سوق دهد که شما هم مطمئنا گهگاهی به گفتن آن نیاز دارید. اصلا فکرش را هم نکنید. قابل اعتماد بودن از همه چیز مهم‌تر است. نیازی نیست که غم و شادی‌های خود را پنهان کنید؛ هر دو بخشی از این زندگی هستند.

۷۰. اهدافتان را مشخص کنید

باز هم اهداف خود را با نوشتن کارهایی که باید برای رسیدن به آن‌ها انجام دهید مرور کنید. اهداف خود را به وضوح روشن سازید و درباره‌ی آن‌ها تصمیم بگیرید. به کجا می‌خواهید بروید؟ آیا اصلا هدفی در زندگیتان دارید؟! اگر دارید پس با اشتیاق فراوان آن‌ها را دنبال کنید.


حتما بخوانید: چگونه انگیزه‌ی خود را حفظ کنیم؟!


۷۱. به دیگران کمک کنید

لازم نیست که شما تبدیل به فردی شوید که فقط بیرون می‌رود و قصدش تنها کمک به دیگران است. رمز کمک کردن به دیگران واقعا تعجب آور است؛ اگر چه به نظر می رسد که شما دارید به دیگران کمک می‌کنید اما درواقع خود شما خیلی بیشتر کمک دریافت می‌کنید!

۷۲. اجتماعی باشید

با افراد جدید معاشرت کنید و این کار را به عادت تبدیل کنید. به زودی نیز چیزهای جدیدی را یاد خواهید گرفت. هدف این نیست که بهترین معاشرت کننده در جهان باشید بلکه مهم این است که با منابع انرژی زیادی که در درونتان نهفته است وارد عمل شوید.

۷۳. زمانی را صرف تنهاییتان کنید

مطمئنا باید زمان کافی برای خودتان اختصاص دهید. در این زمان شما لزوما نیاز به شارژ شدن و بازیابی انرژی ندارید اما برای این که به یک دیدگاه جدیدی دست پیدا کنید، به این زمان نیاز دارید. لحظه ای درنگ کنید و به اطرافتان نگاه کنید. شما در کجا قرار دارید؟ میخواهید چه کنید؟!

۷۴. اشیای شکسته را خودتان ترمیم کنید

پنجره‌ی شکسته یا شکستگی صندلی ماشین را خود درست کنید.  با متخصص این کارها تماس نگیرید. خودتان را درگیر این فعالیت‌ها کنید تاببینید آیا خودتان می‌توانید بر روی آن‌ها تاثیر بگذارید یا خیر. با دستان خود کار کنید و برای عرق کردن آماده شوید! انجام این کار می‌تواند احساس خوبی به شما القا کند.

۷۵. ارزش گذاری کنید

چیزهایی را که دیگران نیاز دارند انجام دهید. از تعهداتی که واقعا باعث تغییر در محیط شما می‌شود اجتناب نکنید، برای هر فعالیتی که انجام می‌دهید ارزشی قائل شوید. این تنها چیزی است که واقعا باید برای آن تلاش کنید.

۷۶. به طور تصادفی مهربانی کنید

هیچ لزومی وجود ندارد که شما این کار را به بهترین وجه انجام دهید حتی نیازی به ارتباط با آن فرد مورد نظر نیز ندارد. فقط یک سرویس ناشناس برای کسی انجام می‌دهید تا ببینید انجام این کار چه حسی را در شما پدید می آورد. بعدا خودتان به انجام این کار بیشتر ترغیب می‌شوید.

۷۷. عجله نکنید

عادت نگاه کردن بیشتر از چند ثانیه به اطرافتان را در خود ایجاد کنید (مخصوصا قبل از اینکه تصمیم بگیرید). صرف زمان بیشتر می‌تواند فرصت‌های زیادی را پیش روی شما بگذارد. پس برای تصمیم‌های خود زمان بیشتری اختصاص دهید.

۷۸. بدانید که مردم از شما چه می‌خواهند

آنچه شما می‌توانید انجام دهید همیشه چیزی نیست که مردم از شما انتظار دارند. درک این تفاوت‌ها می‌تواند در زندگی شما تاثیر زیادی داشته باشد. شما مجبور نیستید که بلافاصله آنچه را که از شما می‌خواهند انجام دهید اما اگر این کار را انجام دهید، ممکن است تعجب بسیاری را به خود جلب کنید.

۷۹. عادت‌های بد قدیمی خود را ترک کنید

ترک یک عادت بسیار دشوار است اما این کار می‌تواند فرصت‌های بسیاری را در زندگی شما ایجاد کند و در زمانتان نیز صرفه جویی کند. به طور مثال عادت‌هایی چون سیگار کشیدن و صحبت کردن طولانی با تلفن را ترک کنید. هر عادت بدی که ترک می‌کنید زندگیتان را به بهترین صورت ممکن تغییر می‌دهد.

۸۰. از زمین و زمان شکایت نکنید

شکایت کردن به منزله‌ی دعوتنامه‌ای برای رخدادن مشکلات است. هرچه بیشتر از چیزی شکایت کنید، بیشتر آن را به زندگی خود دعوت می‌کنید. پس شکایت کردن را تمام کنید.

۸۱. هرگز چیزی را که دوست ندارید قبول نکنید

این کار خیلی ساده است اما با این حال خیلی نادیده گرفته می‌شود. گاهی جامعه از ما می‌خواهد نسبت به چیزهایی را که دوست نداریم ابراز احساس کنیم؛ مثل اینکه ما را مجبور به لبخند می‌کند وقتی که چیزی خنده‌دار نیست! به خودتان این اجازه را بدهید تا از چیزی‌هایی که دوست ندارید دور شوید. حتما این کار را انجام دهید!

۸۲. بودن بهتر از داشتن است

گاهی اوقات ما در زندگی خود در راه رسیدن به هدف‌هایمان بسیار تلاش می‌کنیم و چه بسا ممکن است به آن‌ها نیز برسیم اما اغلب اوقات در طی این مسیر نسبت به خود بی تفاوت می‌شویم. در چنین حالتی آنچه در نهایت برای ما می‌ماند جز ناراحتی و افسوس نخواهد بود. گاهی خودمان و بودنمان اولویت زیادی نسبت به رسیدن اهداف دارد. ما باید باشیم تا هدف‌هایمان را خلق کنیم.

۸۳. به منتقدانتان گوش فرا دهید

ممکن است در ابتدا دشوار باشد اما هنگامی که این کار را انجام می‌دهید در نظر شما بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. ممکن است چیزهای زیادی در مورد خودتان بفهمید که قبلا نمی‌دانستید. شما یک نوع طرز فکری درباره‌ی خودتان دارید اما ممکن است دیگران اصلا با شما موافق نباشند.

۸۴. خود را به دیگران اثبات نکنید

هرگز! دنیای شما از واکنش شما نسبت به چیزهای اطرافتان شکل می‌گیرد نه بخودی خود! ناراحت نباشید، به فکر تایید خود از دیگران نباشید. نظر آن‌ها را بشنوید و به راه خود ادامه دهید.

۸۵. خندیدن

این تیتر دیگر درمورد لبخند نیست! بلکه در مورد خندیدن است. آیا تا به حال فرصتی را صرف خندیدنتان کرده‌اید؟  هیچ فرصتی را برای خندیدن از دست ندهید.

۸۶. با شور و اشتیاق به جلو حرکت کنید

اجازه ندهید ذهن عقلانی شما در مقابل اشتیاق شما قرار گیرد. گهگاهی این اتفاق برای همه‌ی ما رخ داده اما شما از هیچکس نیازی برای تأیید این شور و هیجان نداشته باشید. با اشتیاق به راه خود ادامه دهید.

۸۷. به احساسات خود اعتماد کنید

احساسات خود را دست کم نگیرید. آن‌ها را بیش از حد ارزیابی کنید. احساسات شما سیستم پشتیبانی شما هستند و که بسیار مهم است. تلاش شما برای نادیده گرفتن احساساتتان مانند فرار از نور در هنگام رانندگی در شب است.

۸۸. مثل روزهای تعطیلات زندگی کنید

حتما متوجه شده‌اید که در روزهای تعطیل چقدر احساس خوبی دارید؟! چقدر شاد و خوشحال هستید؟! همه چیز فوق‌العاده است. فکر کنید که در تعطیلات پی در پی هستید. زمانبندی این تعطیلات با تولد شما شروع و با مرگ شما پایان می‌یابد. زندگی مانند تعطیلات است!

۸۹. از زندگی خود داستانی فوق العاده بسازید

آیا یک داستان خوب شنیده‌اید که آن را بسیار دوست داشته باشید؟ همه چیز را در داستان زندگی خود وارد کنید. آن را به عنوان یک سفر فوق العاده مهیج بدانید که در آن همیشه شما در نقش شاهد، راوی و قهرمان  داستان قراردارید. داستان زندگی خود را خود تان بسازید.

۹۰. پیروی کردن را متوقف کنید

تحسین کردن خوب است اما تحسین برانگیز بودن بسیار بهتر است. پا توی کفش دیگران کردن را تمام کنید و سعی کنید مسیر زندگی خودتان را بیابید. اگراین بدان معنی باشد که زندگی خود را به طور کامل از بین ببرید، حتما این کار را بکنید! اگر دیگران را بیش از اندازه الگوی خود قرار بدهید دیگر نمی‌توانید خودتان باشید.

۹۱. تغییر باورها

اعتقادات شما به طور مداوم زندگی شما را شکل می‌دهند. شما توانایی تغییر آن‌ها را در هر نقطه از زندگی دارید اما برای انجام این کار، ابتدا باید آن‌ها را بشناسید تا بتوانید آن‌ها را از بین ببرید.

۹۲. دروغ نگویید

هرگز برای تسکین دادن افراد و بهبود وضعیت نابه سامان دروغ نگویید. دروغ گفتن در دراز مدت اصلا خوب نیست. با دروغ گفتن شما واقعیت را تحریف می‌کنید و مدیریت یک واقعیت تحریف شده غیرممکن خواهد بود.


حتما بخوانید: اثر دروغ بر مغز و سلامتی


۹۳. با طوفان مقابله کنید

همیشه و در انجام هرکاری سعی کنید وقوع اتفاقات را از قبل پیش بینی کنید و متناسب آن برنامه‌ریزی کنید تا احتمال شکستتان را پایین بیاورید.

۹۴. امروز را زندگی کنید

نه دیروز، نه فردا! آنچه را که امروز قادر به انجام آن هستید انجام دهید. دیروز را هم در همان دیروز برجای بگذارید. دیروز دیگر اینجا نیست و فردا هم هنوز وجود ندارد، پس چرا مضطرب هستید؟ شما امروز را دارید. آن را از دست ندهید.

۹۵. انتظار چیزهای غیر منتظره

اگر چیزی غیر عادی برای شما اتفاق می‌افتد، به دنبال آن بروید. غیر منتظره بودن چیزی نشانه‌ای از ایجاد یک فرصت است. این غیر منتظره بودن همیشه هم خوب نیست اما ممکن است چیزهای جادویی در اطرافتان رخ دهد. پس مراقب باشید.

۹۶. لذت ببرید

از هر شرایطی که دارید برای لذت بردن استفاده کنید حتی شرایط بد! شادی در همه جا وجود دارد. این شما هستید که به این شادی و لذت اجازه‌ی ورود می‌دهید. در برابر شادی مقاومت نکنید و آن را بدست آورید.

۹۷. قوانین و اصول خود را دنبال کنید

به اصول خود پایبند باشید. به دنبال راه‌ها و مسیرهایی باشید که برای شما موثرند نه دیگران! در مسیری قدم بگذارید که می‌خواهید، نه صرفا در جهت خواسته‌های دیگران! روش خود را بنیان بنهید و به آن افتخار کنید. ممکن است در طی این مسیر از حرف‌های اطرافیانتان ناراحت شوید اما این یک زندگی است…

۹۸. عشق

عشق بدون قید و شرط، پیوسته و بی سر و صدا تنها چیزی است که زندگی شما را حفظ می‌کند. شما از عشق متولد شده ‌اید و این عشق را در عمق وجود خود دارید. این عشق نهفته در وجود خود شماست.

۹۹. از برچسب زدن‌ها پرهیز کنید

هرگز از برچسب ها در مورد دیگران و خودتان استاده نکنید. این کلمات را درست و بجای خود استفاده کنید. در واقع مفهوم “درست” و “اشتباه” چیزی جز برچسب نیست. در کشورهای دیگر “درست” شما ممکن است “اشتباه” آن‌ها تلقی شود. فکر نکنید خودتان بی عیب و نقص هستید.

۱۰۰. حسرت نخورید

پشیمانی درواقع به نوعی پذیرش واقعیت است. پشیمانی و حسرت خوردن هیچ فایده‌ای ندارد همه چیز تمام شده است. بهتر است بر آنچه که می‌توانید تغییرش دهید تمرکز کنید؛ همین لحظه‌ی کنونی! نه دیروز، نه فردا. اکنون را زندگی کنید.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید