انتشار این مقاله


احتمالا میزان بالای ویتامین D با خطر کمتر سرطان همراه است

مطالعه بزرگی از افراد بزرگسال ژاپن این‌گونه استنباط می‌کند که سطوح بالای ویتامین D ممکن است با خطر کمتر ابتلا به سرطان همراه باشد مانند سرطان کبد.

مطالعه بزرگی از افراد بزرگسال ژاپن که BMJ آن را منتشر کرده، این‌گونه استنباط می‌کند که سطوح بالای ویتامین D ممکن است با خطر کمتر ابتلا به سرطان همراه باشد مانند سرطان کبد.

محققان می‌گویند یافته‌های آن‌ها از این نظریه که ویتامین D می‌تواند در برابر برخی از سرطان‌ها محافظت کند، حمایت می‌کند.

ویتامین D توسط پوست و در پاسخ به نور خورشید ساخته می‌شود. این، به حفظ سطوح کلسیم بدن کمک می‌کند تا استخوان‎ها، دندان‌ها و عضلات، سالم نگه داشته شود. در حالی که منافع ویتامین D در بیماری‌های استخوان به خوبی شناخته شده‌است، شواهد رو به رشدی نشان می‌دهند که ویتامین D ممکن است به سایر بیماری‌های مزمن مانند برخی از سرطان‌ها منجر شود.


مقاله مرتبط: آیا کمبود ویتامین D در اختلالات مغزی نقش دارد؟


اما تاکنون، اکثر مطالعات در جمعیت اروپایی‌ها یا آمریکایی‌ها انجام شده و از جمعیت آسیا شواهد، محدود است.همانطور که غلظت و متابولیسم ویتامین D می‌تواند با قومیت و نژاد متفاوت باشد، مهم است که بدانیم آیا اثرات مشابه در جمعیت‌های غیر قفقازی دیده می‌شود یا خیر.بنابراین تیم تحقیقاتی بین المللی که در ژاپن مستقر است، برای ارزیابی اینکه آیا ویتامین D خطر سرطان کل و سرطان منطق خاصی مرتبط است، آغاز به کار کرده‌است.

 

آن‌ها داده‌ها را از مطالعه آینده‌نگر مرکز بهداشت عمومی ژاپن (JPHC)، شامل ۳۳،۷۳۶ زن و مرد شرکت‌کننده در سن ۴۰ تا ۶۹ ساله را تجزیه و تحلیل کردند.

 

در ابتدای مطالعه، شرکت‌کنندگان اطلاعات مفصلی درباره تاریخچه پزشکی، رژیم غذایی و شیوه زندگی خود ارائه دادند و نمونه خون برای اندازه گیری سطوح ویتامین D، گرفته‌شد.سطح ویتامین D بسته به زمانی از سال که نمونه‌گیری انجام شده، متفاوت بود و در طول ماه‌های تابستان و پاییز بیشتر از زمستان یا بهار می‌شود.


مقاله مرتبط: بهبودی و پیشگیری از آسیب‌های قلبی عروقی به کمک ویتامین D3


پس از احتساب این تغییرات فصلی، نمونه‌ها به چهار گروه تقسیم شدند: از کمترین به بالاترین سطح ویتامین D. سپس شرکت کنندگان به طور متوسط ​​۱۶ سال تحت نظارت قرار گرفتند که طی آن ۳۳۰۱ مورد جدید سرطان ثبت شد. محققان دریافتند با تعدیل چندین عامل خطر شناخته‌شده‌ی سرطان مانند سن، وزن (BMI)، میزان فعالیت بدنی، مصرف سیگار، مصرف الکل و عوامل رژیم غذایی، میزان بالای ویتامین D با خطر نسبی پایین (حدودا ۲۰ درصد) تمام سرطان‌ها در مردان و زنان همراه است. سطوح بالای ویتامین D نیز با خطر نسبی پایین ابتلا به سرطان کبد (۳۰-۵۰٪) همراه بود و ارتباط در مردان بیشتر از زنان دیده‌‎شد. هیچ ارتباطی برای سرطان ریه و پروستات یافت نشد و نویسندگان یادآور می‌شوند که هیچ‌کدام از سرطان‌های بررسی شده، خطر بالاتری را در ارتباط با میزان بالای ویتامین D نشان ندادند.


مقاله مرتبط: سطح ویتامینD با شانس بقای سرطان پستان مرتبط است


یافته‌ها پس از احتساب عوامل رژیم‌غذایی و بعد از تجزیه و تحلیل بیشتر برای امتحان قدرت نتایج، زیاد تغییر نکردندمحققان به برخی محدودیت‌های مطالعه اشاره می‌کنند، به عنوان مثال تعداد سرطان‌های ارگان خاص نسبتا کم است. در حالی که آن‌ها برای تعدادی از عوامل خطر شناخته‌شده تطبیق داده‌شده‌اند، نمی‌توانند مانع این احتمال شوند که عوامل مداخله‌گر (که در نظر گرفته‌نشده)، ممکن است نتایج را تحت تاثیر قرار داده و نتیجه گرفتن‌های قاطعانه در مورد علت و معلول را دشوار می‌سازد. با این وجود، نقاط قوت اصلی شامل اندازه بزرگ نمونه برای سرطان کلی، دوره پیگیری طولانی و تعداد زیادی از نمونه های خون مورد بررسی قرار می‌گیرد.نویسندگان می‌گویند یافته‌های آن‌ها از نظریه‌ای که ویتامین D ممکن است در برابر خطر ابتلا به سرطان محافظت کند، حمایت می‌کند اما ممکن است یک اثر سقف وجود داشته‌باشد که نشان می‎دهد مزایای اضافی، فراتر از سطح معینی از ویتامین D وجود ندارد. آن‌ها نتیجه گرفتند برای تشخیص غلظت مطلوب [ویتامین D] برای پیشگیری از سرطان، مطالعات بیشتری لازم است.

 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید