انتشار این مقاله


چگونه استعداد خود را کشف کنیم؟

آیا استعدادی دارم؟ چگونه استعدادهای خود را کشف کنم؟ هدفم از زندگی چیست؟ آیا مسیر درستی را انتخاب کرده‌ام؟

“آیا من استعدادی دارم؟”
“اگر آنچه را که مناسب من است انجام ندهم، چه می‌شود؟”
“اگر انگیزه‌ی من از زندگی کاملا متفاوت باشد، چه پیش می‌آید؟”

اینگونه پرسش‌ها در ذهن هزاران نفر از تمامی سنین در سراسر دنیا وجود دارد. اگر شما هم یکی از این افراد هستید، شاید وقت آن رسیده باشد که استراحتی کنید و بیندیشید که واقعا چه کسی هستید! ممکن است دشوار به‌نظر برسد، که در واقع دشوار هم است، اما اگر درموردش منطقی فکر کنید، متوجه خواهید شد که هر چه بیش‌تر به تعویق بیاندازید، بیش‌تر در چرخه‌ی شک و تردید درمورد مسیر زندگی‌تان گیر خواهید کرد.

ما در اینجا برای کمک به شما به راهنمای گام به گام برای کشف استعدادهای واقعی‌تان می‌پردازیم:

گام ۱: رویاهایتان را به‌یاد آورید

اولین چیزی که نیاز دارید انجام دهید، یادآوری رویاهای واقعی‌ای است که در طول زندگی خود داشته‌اید؛ از دوران کودکی گرفته تا دوران مدرسه و دانشگاه و در نهایت بالغ شدن. همه را یادداشت کنید.

گام ۲: تفکیک “داشتن” و “بودن”

اکنون که تمام رویاهایتان را نوشتید، نیاز است که آن‌ها را به دو دسته تقسیم کنید:

رویاهایی برای “داشتن”: رویاهایی که باعث دستیابی شما به چیزهایی می‌شود که در حال حاضر ندارید.

رویاهایی برای “بودن”: رویاهایی که باعث می‌شوند نقش‌های جدیدی در زندگی به عهده بگیرید.

اکنون رویاهای برای “بودن” را جداگانه بنویسید؛ ما فقط با آن‌ها سر و کار خواهیم داشت.

گام ۳: چه چیزی باعث واکنش شما می‌شود؟

آیا به‌یاد دارید که تا به حال هنگام نگاه کردن به شخصی که در حال انجام نقشی خاص در زندگی است، احساس هیجان شدیدی کرده باشید؟ آیا خواسته‌اید که جای او باشید؟ اگر چنین است، آن را بنویسید.

گام ۴: از انجام چه چیزی لذت می‌بردید؟

هر فعالیت و سرگرمی که در گذشته از انجام آن لذت می‌بردید، یادداشت کنید. هنگامی که کودک، نوجوان ویا بزرگسال بودید، دوست داشتید چه کاری انجام دهید؟ اکنون از انجام چی چیزی لذت می‌برید؟

گام ۵: از چیزهایی که لازم ندارید، خلاص شوید!

به همۀ چیزهایی که تاکنون نوشتید، نگاه کنید. به‌خوبی و کاملا به هر کدام از رویاهای “بودن” بیندیشید و ببینید که کدام یک همچنان باعث واکنش احساسی در شما می‌شود (این احساس هیجانی در گام ۳ مورد بحث قرار گرفته است). اکنون خود را در آن نقش‌ها تصور کنید. اگر دارای آن نقش بودید، چه انجام می‌دادید؟ چه احساسی داشتید؟

توجه کنید که هنگام تصور خود در نقش‌های مختلف، واکنش احساسی‌تان تا چه اندازه قوی است. قدرت واکنش‌تان را برای هر یک از نقش‌ها با معیاری از ۱ تا ۱۰ ارزیابی کنید.

گام ۶: بدترین‌ را حذف کنید

اکنون رویاهای “بودن” را که در گام قبلی پایین‌ترین ارزیابی را داشته‌اند، حذف کنید. این‌ها رویاهایی هستند که می‌توانید در حال حاضر دست بکشید. آشکار است که به اندازه‌ی گذشته برایتان اهمیتی ندارند و دیگر نیازی به آن‌ها ندارید.

گام ۷: گروه‌بندی کنید

اکنون لیستی از اهداف واقعی و ذاتی خود برای زندگی دارید. در حال حاضر، همۀ آن‌ها با هم در یک لیست قرار دارند. با دقت به لیست نگاه کنید و از خود بپرسید: کدام یک از رویاهایم را می‌توانم در یک گروه قرار دهم؟ کدام یک از آن‌ها با هم در ارتباطند یا اساسا بسیار مشابه اند؟

گام ۸: هر گروه را نام‌گذاری کنید

با دقت به هر گروه نگاه کرده و هر یک را نام‌گذاری کنید. هر اسم باید چیزی درمورد یکی از استعدادهای ذاتی شما که به تعدادی از رویاهای مرتبط سوق داده می‌شود، توضیح دهد.

گام ۹: ارتباط بین گروه‌ها را جستجو کنید

اکنون فقط نیاز دارید که بدانید چه چیزی گروه‌های مختلف را به هم مرتبط می‌سازد. نام گروه‌ها را در لیستی یادداشت کنید. درمورد چگونگی پشتیبانی وجود یک گروه از وجود گروه دیگر بیندیشید. این عمل تقریبا همیشه نشان می‌دهد که بین گروه‌ها ارتباط و همبستگی وجود دارد.

گام ۱۰: راهی برای نشان دادن استعدادهایتان بیابید

در این مورد فکر کنید و تمام احتمالات برای تحقق بخشیدن رویاهایتان در زندگی واقعی را بنویسید. ما در اینجا درمورد چه عرصه‌ای از حرفه یا زندگی شخصی صحبت می‌کنیم؟ چه نوع از فعالیت‌هایی را شامل می‌شود؟ آیا رویاها و استعدادهایتان بر بیش از یک زمینۀ فعالیت یا حرفه تاثیر دارد؟ هر چه ایده‌ی بیش‌تری در اینجا مطرح کنید، بهتر است.

گام ۱۱: هدف زندگی خود را تعریف کنید

اکنون لیستی از راه‌های بالقوه برای تحقق رویاها و استعدادهایتان دارید. هر کدام را با معیاری از ۱ تا ۱۰ ارزیابی کنید؛ از حداقل تا جذاب‌ترین ایده.

اکنون باید روشن باشد که چه چیزی جهتی را که برای دستیابی به آنچه واقعا علاقه دارید، نیاز است، مشخص می‌کند. اگر بتوانید به آن‌جا برسید، می‌توانید مطمئن باشید که دستیابی به این رویاها، خوش‌بختی واقعی را در زندگی‌تان به ارمغان خواهد آورد. از این رو، هنگامی که بدانید استعدادتان در چیست و برای تحقق بخشیدن آن فرصت دارید، احساس اعتماد به نفس و اشتیاق بیش‌تری خواهید کرد.


مقالۀ مرتبط:

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (2)
دیدگاهتان را بنویسید