انتشار این مقاله


تماشای زیاد تلویزیون احتمال خطر سرطان کولورکتال را افزایش می‌دهد

عدم تحرک عامل خطر اصلی برای سرطان کولو‌رکتال است.

خواندن این مقاله به مردانی که در تماشای برنامه‌های تلویزیونی زیاده‌روی می‌کنند، توصیه می‌شود. این مطالعه نشان داد چنین رفتاری خطر ابتلا به سرطان کولون را افزایش می‌دهد. محققان دریافتند افرادی که بیش‌تر از از چهار ساعت در روز تلویزیون تماشا کنند، به احتمال زیاد در طی شش سال به سرطان کولو‌رکتال مبتلا می‌شوند، این احتمال در مقایسه با افرادی که ساعت کم‌تری به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهند بسیار بیش‌تر است.

اما این همه‌ی ماجرا نیست، این مطالعه هم‌چنان نشان داد افزایش فعالیت فیزیکی بدنی، احتمال ابتلا به سرطان روده را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

سرپرست مطالعه، دکتر Neil Murphy از آژانس بین المللی تحقیقات سرطان در فرانسه و همکارانش نتیجه‌ی مطالعات خود را اخیرا در مجله‌ی بریتانیایی سرطان منتشر کردند. تحقیقات متعدد نشان داده اند عدم تحرک یکی از مشکلات اصلی سلامت است که تماشای تلویزیون مثالی از عدم تحرک می‌باشد.


مقالۀ مرتبط: یک‌چهارم سرطان‌های کولورکتال با سبک زندگی مرتبط هستند!


به عنوان مثال، مطالعه‌ی جدیدی نشان داد تماشای بیش از حد تلویزیون خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهد. از سویی مطالعات دیگر اثر تماشای زیاد برنامه‌های تلویزیونی را کاهش کیفیت خواب عنوان می‌کنند. در حال حاضر محققان ادعا می‌کنند تماشای بیش از اندازه‌ی تلویزیون خطر ابتلا به سرطان کولو‌رکتال را افزایش می‌دهد، حداقل در میان مردان.

عدم تحرک و سرطان کولو‌رکتال

سرطان کولو‌رکتال یا سرطان روده، از روده‌ی بزرگ یا رکتوم شروع می‌شود. بنا به اعلام انجمن سرطان آمریکا (ACS) هر ساله در ایالات متحده آمریکا، ۹۷ هزار و ۲۲۰ مورد بروز سرطان روده‌ی بزرگ و ۴۳ هزار و ۳۰ مورد بروز سرطان رکتوم تشخیص داده می‌شود. کمبود فعالیت فیزیکی عامل خطر شناخته شده‌ برای سرطان کولو‌رکتال است. بنابراین شگفت‌انگیز نیست که تماشای زیاد از حد تلویزیون به گسترش این بیماری کمک کند.

تحقیقات قبلی به ارتباط میان تماشای زیاد تلویزیون و رفتار‌هایی چون سیگار کشیدن، نوشیدن مشروبات الکلی و پر‌خوری دست یافتند و می‌دانیم که این موارد خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می‌دهند. بی‌تحرکی با افزایش وزن و چربی بدن همراه است. چربی بیش از حد بدن بر سطح هورمون‌ها در خون و سایر مواد شیمیایی اثر می‌گذارد که بر رشد سلول‌ها تاثیر‌گذار است و خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می‌دهد.

خطر ابتلا به سرطان کولو‌رکتال در مردان افزایش می‌یابد

دکتر Murphy و همکارانش داده‌های UK Biobank که یک پایگاه اطلاعات بهداشتی از ۵۰۰ هزار زن و مرد ساکن انگلیس است، تجزیه و تحلیل کردند. این تیم اطلاعاتی راجع به ساعت‌هایی که افراد فعالیت‌های بی‌تحرک انجام می‌دهند جمع‌آوری کردند، فعالیت‌هایی نظیر مشاهده‌ی تلویزیون و کار با کامپیوتر. محققان هم‌چنین با دنبال کردن افراد، کسانی که پس از شش سال رفتار‌های بی تحرک به سرطان کولو‌رکتال مبتلا شدند شناسایی کردند. در مجموع ۲ هزار و ۳۹۱ مورد سرطان کولو‌رکتال شناسایی شد.

در مردانی که بیش از چهار ساعت در روز به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهند در مقایسه با آن‌ها که روزانه کمتر از یک ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان کولو‌رکتال ۳۵ درصد بیش‌تر است. محققان در این مطالعه، ارتباطی میان ساعت تماشای تلویزیون و ابتلا به سرطان کولو‌رکتال در زنان پیدا نکردند.

ورزش خطر سرطان کولون را کاهش می‌دهد

این نکته بسیار جالب توجه است که افزایش استفاده از کامپیوتر، با افزایش خطر ابتلا به سرطان کولو‌رکتال در مردان ارتباطی ندارد! پروفسور Linda Bauld، کارشناس پیشگیری از سرطان در مرکز تحقیقات سرطان انگلیس، عقیده دارد علت این موضوع محتوا‌ی برنامه‌های تلویزیونی است که مردان تماشا می‌کنند. شواهد نشان می‌دهد دیدن آگهی‌های بیشتر در مورد غذا، تمایل افراد به خوردن را افزایش داده و به اضافه وزن منجر می‌شود.


مقالۀ مرتبط: چگونه رژیم غذایی پرچرب، ریسک سرطان کولورکتال را افزایش می‌دهد؟


محققان دریافتند احتمال ابتلا به سرطان در مردانی که فعالیت بدنی بیش‌تری داشته ۲۳ درصد کم‌تر است. نتایج این مطالعه به سادگی نشان می‌دهد بعضی مردان باید زمان تماشای تلویزیون خود را در باشگاه بگذرانند.

پروفسور Bauld سوالات مهمی را مطرح می‌کند، به عنوان مثال: چرا تماشای طولانی مدت تلویزیون خطر ابتلا به سرطان کولو‌رکتال را در مردان افزایش می‌دهد اما در زنان خیر؟مطالعه به طور مستقیم به این موضوع نگاه نمی‌کند اما شاید علت این تفاوت سیگار کشیدن، نوشیدن و غذا خوردن بیش‌تر مردان باشد.

حفظ وزن سالم، کاهش الکل، فعال شدن جسمی و خوردن رژیم غذایی غنی از میوه‌ها و سبزیجات، خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می‌دهد.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید