۵ راهی که به سلامت پوست کمک می‌کند!

پوست بزرگ‌ترین عضو بدن است. اگر که پوست سالم باشد، لایه‌های آن سخت در تلاش هستند که از انسان محافظت کنند؛ اما اگر در معرض خطر باشد، توانایی پوست برای انجام وظیفه به عنوان محافظ دچار مشکل می‌شود. بنابراین ما بهترین راه‌ها را برای بهبود سلامت پوست به منظور تقویت نقش محافظتی آن، یافته‌ایم.

پوست به عنوان پنجره‌ای برای بدن تلقی می‌شود که گزارشی از زندگی را نشان می‌دهد. از آکنه‌هایی که در طول دوران نوجوانی ظاهر می‌شوند تا لکه‌های دوران پیری. سن و میزان سلامت شما، هر دو، در پوست منعکس می‌شود.

پوست وظایف متعددی به عهده دارد. مهم‌ترین نقش آن عمل به عنوان اولین خط دفاعی از بدن در برابر دنیای اطراف، محافظت در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها، آلودگی‌ها و مواد شیمیایی است که ما در محل کار و خانه با آن‌ها سر و کار داریم. پوست دمای بدن را تنظیم می‌کند، تعادل مایعات را حفظ می‌کند و رطوبت را کنترل می‌نماید. هم‌چنین به عنوان مانعی برای شوک عمل کرده و احساس درد را شناسایی می‌کند تا ما را از خطر آگاه سازد. از ما در برابر اشعه‌ی مضر فرابنفش (UV) محافظت می‌کند.

عوامل بسیاری بر روی پوست تأثیر می‌گذارند. ژنتیک، سن، هورمون‌ها و شرایطی مثل دیابت عوامل داخلی هستند که پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهند. برخی از این عوامل را نمی‌توان کنترل کرد. اما بیشتر عوامل خارجی قابل کنترل می‌باشند.
عوامل خارجی شامل قرار گرفتن در معرض آفتاب بدون هیچ‌گونه محافظ و شستشوی بیش از حد با آب داغ می‌تواند به پوست آسیب برساند. یک رژیم غذایی ناسالم، استرس، کمبود خواب، ورزش نکردن کافی، کمبود آب بدن، سیگار و داروهای خاصی، همه می‌توانند بر توانایی پوست به عنوان یک عامل محافظتی مؤثر، تأثیر داشته باشند.

اکنون توصیه‌هایی برای سلامت پوست در کمک به چروک پوست، درخشندگی پوست و داشتن پوستی سالم و لطیف در طول زندگی، از Medical News Today آورده می‌شود.

۱- رژیم غذایی سالم

صنایع مختلفی چند میلیارد دلار به محصولات مراقبت کننده‌ی پوست اختصاص داده‌اند اما مرطوب کننده‌ها به عمق پوست نفوذ می‌کنند و پیری در سطح سلولی و عمیق‌تر پیشرفت می‌کند.

آنچه که می‌خورید به اندازه‌ی محصولاتی که برای سلامت پوست استفاده می‌شوند، مهم است. غذای شما می‌تواند سلامت پوست را بهتر کند. بنابراین داشتن یک چهره‌ی روشن با داشتن یک رژیم غذایی سالم شروع می‌شود.

غذاهای سالم برای پوست

دسته‌ای از غذاهایی که در تحقیقات به عنوان عاملی برای داشتن پوست سالم شناخته شده‌اند، معرفی می‌شوند:

انبه دارای ترکیباتی با خواص آنتی اکسیدانی است. این ترکیبات به محافظت از اجزای پوست مثل کلاژن کمک می‌کند.

گوجه‌فرنگی در پیشگیری از سرطان پوست مفید است. در مطالعه‌ای بر روی موش‌ها نشان داده شد که مصرف روزانه‌ی گوجه‌فرنگی تومورهای سرطانی‌ای را که به موجب قرار گرفتن در معرض UV ایجاد می‌شدند، تا ۵۰% کاهش داد.

محققان نشان داده‌اند که افزودن رب گوجه‌فرنگی به وعده‌های غذایی می‌تواند به محافظت در برابر آفتاب‌سوختگی کمک کند. بعد از ۱۰ هفته، افرادی که ۴۰ گرم در روز رب گوجه فرنگی مصرف می‌کنند، در مقایسه با گروه تحت کنترل۴۰% کمتر دچار آفتاب سوختگی می‌شوند.

تصور بر این است که لیکوپن، رنگدانه‌ای که باعث قرمزی رنگ گوجه فرنگی می‌شود، در حفاظت مؤثر در برابر آسیب‌های اشعه‌ی فرابنفش نقش دارد.

روغن زیتون با کاهش خطراتی مثل آسیب‌های تجمعی پوست شامل چین و چروک، لکه‌های تیره و تغییر رنگ که از نتایج قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض نور خورشید می‌باشد، ارتباط دارد.


مقالۀ مرتبط: راز جوان ماندن پوست در چیست؟


فلاونول‌های کاکائو که در شکلات سیاه وجود دارد، می‌تواند ساختار و عملکرد پوست را بهتر کند. دانشمندان یافته‌اند که فلاونول‌های کاکائو زبری پوست و پوسته‌پوسته شدن آن را کاهش می‌دهند، رطوبت پوست را افزایش داده و پوست را در برابر آسیب‌های اشعه‌ی فرابنفش محافظت می‌کنند.

چای سبز فواید بسیاری برای پوست دارد. ترکیبات موجود در چای سبز که پلی‌فنول نامیده می‌شود، سلول‌های مرده‌ی پوست را جوان می‌سازد که این نشان دهنده‌ی آن است که چای سبز می‌تواند در بهبود زخم‌ها و یا شرایط خاص پوستی مفید باشد.

این نتایج برای درمان برخی شرایط پوستی مثل پسوریازیس و شوره‌ی سر، امیدوارکننده هستند. پچ‌های خشکی، پوسته‌پوسته شدگی و قرمزی پوست اغلب شرایطی هستند که به عنوان نتیجه‌ای از التهاب و تولید بیش از حد سلول‌های پوستی می‌باشند. چای سبز می‌تواند سرعت تولید سلول‌های پوستی را کاهش داده و التهاب را سرکوب کند.

چای سفید خواص ضد سرطانی و ضد پیری دارد. مطالعات نشان می‌دهد که برخی از ترکیبات موجود در چای سفید می‌تواند از پوست در برابر استرس‌های اکسیداتیو و آسیب‌های سلول‌های ایمنی محافظت کند.

کلم از بهترین منابع لوتئین و زیگزانتین است. لوتئین و زیگزانتین می‌توانند در برابر آسیب‌های پوستی ناشی از نور مخصوصاً اشعه‌‌ی فرابنفش محافظت کنند.

امگا-۳ موجود در روغن ماهی، گردو، دانه‌ی کدوتنبل و روغن‌هایی مثل روغن بزرک و ذرت می‌تواند از خشکی پوست و پوسته‌پوسته شدن آن جلوگیری کند.

سویا می‌تواند چین و چروک روی پوست را که در گوشه‌های چشم زنان یائسه ظاهر می‌شود، بهبود بخشد.

اما برای محافظت پوست در برابر آفتاب فقط به غذا اکتفا نکنید. برای محافظت بهتر هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید، همیشه از کرم‌های ضدآفتاب با SPF حداقل ۱۵ استفاده کنید.

رژیم غذایی با محدودیت کالری

محققان نشان داده‌اند در موش‌هایی که مصرف کالری پایین است، سرعت فرآیند پیری سلولی کاهش می‌یابد. این یافته‌ها می‌توانند در آینده به عنوان یک استراتژی ضد پیری برای تست بر روی انسان باشند.

دانشمندان پی برده‌اند که کاهش تعداد کالری مصرف شده به میزان ۳۵% بر روی پیری درون سلولی تأثیر می‌گذارد. قطع کالری باعث کاهش سرعت سلول‌های سازنده‌ی پروتئین یعنی ریبوزوم‌ها و نیز فرآیند پیری می‌شود.
این کاهش سرعت نه تنها تولید ریبوزوم را کاهش می‌دهد، بلکه به آن‌ها فرصت می‌دهد تا خود را ترمیم کرده و عملکرد خوبی در بدن داشته باشند.

سایر تحقیقات نشان داده‌اند که آلانتوئین، ترکیب موجود در بیشتر کرم‌های ضد پیری، تأثیری مثل تأثیر رژیم‌هایی با محدودیت کالری را اعمال کرده و بیش از ۲۰% طول عمر را افزایش می‌دهند. اکسیر زندگی می‌تواند در کابینت حمام شما پنهان شده باشد!

متأسفانه تاکنون این مطالعات تنها بر روی کرم انجام گرفته است. با این حال ممکن است در نهایت، مسیر کشف راه‌های جدید طول عمر در انسان را هموار سازد.

الکل

قطع مصرف الکل می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوستی غیر ملانومی را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است که مصرف بالای الکل با افزایش خطر ابتلا به کارسینوم سلول‌های پایه و سلول‌های سنگفرشی پوست، ارتباط دارد.

محققان پی برده‌اند که برای هر ۱۰ گرم افزایش مصرف روزانه‌ی الکل، کارسینوم سلول‌های پایه ۷% و کارسینوم سلول‌های سنگفرشی ۱۱% افزایش می‌یابد.


مقالۀ مرتبط: شش محصول ضروری برای مراقبت از پوست


۲- استرس را کنترل کنید.

آیا تا به حال متوجه شده‌اید قبل از یک رویداد مهم، صورتتان به طرز ناخوشایندی جوش می‌زند؟ بسیار خب، ارتباطاتی بین سطح استرس و مشکلات پوستی شناسایی شده‌اند.

در مقاله‌ای از دانشجویان دانشگاه، افرادی که سطح بالایی از استرس را تجربه کرده بودند، با احتمال بیشتری با مشکلات پوستی مواجه می‌شوند. برخی از مشکلات پوستی عبارتند از:

  • خارش پوست
  • ریزش مو
  • پچ‌های پوسته‌پوسته، چرب یا مومی‌شکل روی پوست سر
  • عرق شدید
  • جوش‌های دستی

 

 

استفاده از راه‌های مختلف کاهش استرس به داشتن پوستی شفاف و درخشان کمک می‌کند.

در تحقیقات دیگری نشان داده شد نوجوانانی که سطح بالایی از استرس را تجربه کرده بودند، ۲۵% بیشتر در معرض احتمال ایجاد آکنه‌های مختلف بودند.
اعتقاد محققان بر این است که استرس میزان سِبوم، ماده‌ای چرب که منافذ را مسدود می‌کند، را افزایش می‌دهد که این نیز به نوبه‌‌ی خود منجر به تشدید ظهور آکنه می‌شود.

کاهش سطح استرس می‎تواند به داشتن پوست روشن کمک کند. اگر فکر می‌کنید که استرس روی پوستتان تأثیر می‌گذارد، از تکنیک‌های کاهش استرس مثل تایچی، یوگا و یا مدیتیشن کمک بگیرید.

۳- رطوبت پوست را حفظ کنید.

مرطوب کننده‌های پوست لایه‌ی بالایی سلول‌های پوست را مرطوب نگه می‌دارند. مرطوب کننده‌ها حاوی مواد روان‌کننده برای جذب رطوبت و نیز عواملی برای حفظ رطوبت می‌باشند.

The American Academy of Dermatology راه‌های زیر را برای حفظ رطوبت پوست پیشنهاد می‌دهد:

  • دوشی در حد ۱۰-۵ دقیقه داشته باشید. شستشوی بیش از حد می‌تواند لایه‌های چرب پوست را از بین برده و یا آن را خشک کند.
  • به جای آب داغ از آب گرم استفاده کنید.
  • استفاده از صابون جامد را به حداقل برسانید. از پاک کننده‌های ملایم و بدون رایحه استفاده کنید.
  • از برس‌های سایشی اسکرب، اسفنج‌های حمام و لیف‌هایی که می‌توانند به سطح پوست آسیب برسانند، دوری کنید.
  • پات پوست را به آرامی با حوله خشک کنید.
  • پوست را بلافاصله پس از شستشو مرطوب کنید. برای رطوبت باید چند دقیقه پس از خشک کردن پوست از پماد، لوسیون و کرم استفاده کنید.
  • برای به حداقل رساندن حساسیت ترجیحاً از پمادها و کرم‌ها استفاده کنید تا لوسیون‌ها.
  • از خراشیده‌شدن پوست جلوگیری کنید. کمپرس‌های سرد و مرطوب‌کننده می‌توانند خارش پوست را کنترل کنند.
  • لباس‌هایی را که پوست بدن به آن‌ها حساس نباشد، بپوشید. به جای استفاده از لباس‌های پشم از لباس‌هایی با الیاف ابریشم و پنبه استفاده کنید.
  • از مواد شوینده‌‌ی ضدعفونی‌کننده استفاده کنید.
  • از نزدیک شدن بیش از حد به شومینه و سایر وسایل گرمایشی که پوست را خشک می‌کنند، اجتناب کنید.
  • در فصل زمستان از مرطوب‌کننده‌های هوا استفاده کنید تا رطوبت در لایه‌های پوست جای گیرد.

اگر این تغییرات ساده به پوست شما کمک نکند، به متخصص پوست مراجعه کنید که می‌تواند درمان‌های هدفمند و خاصی برای پوست شما ارائه دهد.

۴- سیگار نکشید.

سیگار کشیدن پوست صورت و سایر نواحی بدن را پیر می‌کند. سیگار جریان خون را در عروق خونی که در لایه‌ی بیرونی پوست وجود دارد، کاهش داده و پوست مواد مغذی و اکسیژن را از دست می‌دهد.

کلاژن و الاستین به پوست قدرت و خاصیت الاستیکی می‌بخشد. سیگار می‌تواند خاصیت الاستیکی طبیعی پوست را با از بین بردن کلاژن و کاهش تولید آن، کاهش دهد. علاوه بر این، برخی رفتارهای تکراری، مثل جمع کردن لب‌ها، که در سیگار کشیدن ایجاد می‌شوند؛ می‌تواند منجر به ایجاد چین و چروک روی صورت شود. اگر که در حال حاضر سیگاری هستید، بهترین راهی که برای سلامتی پوست خود می‌توانید انجام دهید، ترک آن است.


مقالۀ مرتبط: سیگار و چین‌و‌چروک صورت


۵- برای زیبایی خود، خواب کافی داشته باشید.

داشتن خوابی کافی باعث می‌شود گودی‌های تیره‌ی اطراف چشم از بین رفته و رنگ‌ پوست نیز بهتر شود.
بنیاد ملی خواب توصیه می‌کند که افراد بالغ روزانه ۷ تا ۹ ساعت بخوابند.‌ خواب کمتر از این مقدار می‌تواند به سلامتی مخصوصاً سلامت پوست آسیب برساند.
کمبود خواب با چاقی، ضعف سیستم ایمنی، دیابت و سرطان ارتباط دارد اما تحقیقات نشان داده‌اند کیفیت خواب می‌تواند بر روی پوست و پیری نیز تأثیر قابل توجهی داشته باشد.

طی مطالعه‌ای افرادی که به عنوان افراد کم‌خواب طبقه‌بندی شده بودند، با افزایش علائم پیری زودرس پوست مواجه شدند. در این افراد پوست توانایی کمتری برای ترمیم خود در طول شب داشت.

در طول خواب عمیق، بدن وارد حالت ترمیم و بازسازی پوست، عضلات، خون و سلول‌های مغزی می‌شود. بدون خواب کافی، بدن قادر به تولید کلاژن جدید نخواهد بود. کلاژن از افتادگی پوست جلوگیری می‌کند. سعی کنید برای داشتن ظاهر زیبا، شب‌ها ۷ ساعت کامل بخوابید.

داشتن پوست سالم و جوان لزوماً به معنای داشتن بانکی از لوسیون‌ و کرم نیست، با دنبال کردن این گام‌های ساده نیز می‌توانید پوستی درخشان و لطیف داشته باشید.