انتشار این مقاله


سیاره کوتوله (۶): دهمین سیاره منظومه شمسی زمانی واقعیت داشت!

ولی هم‌اکنون فقط ۸ سیاره در اختیار داریم.

اریس دورترین سیاره کوتوله از خورشید محسوب شده و سنگین‌ترین نیز می‌باشد. اریس پس از پلوتو، بزرگ‌ترین سیاره کوتوله محسوب می‌شود. در حقیقت، اریس به قدری بزرگ است که زمانی به عنوان دهمین سیاره منظومه شمسی شناخته می‌شد. کشف اریس نقطه عطفی برای رده‌بندی جداگانه سیاره‌های کوتوله محسوب می‌شود.


شناسنامه اریس

  • قطر: ۲,۳۲۶ کیلومترسیاره کوتوله اریس
  • جرم: ۱۰۲۲ × ۱/۶۶ کیلوگرم
  • فاصله از خورشید: ۱۰/۱۲ میلیارد کیلومتر ۶۸/۰۱ واحد نجومی
  • تناوب مدار: ۵۶۰/۹ سال
  • دمای سطح: منفی ۲۳۱ درجه سانتی‌گراد
  • تعداد قمر: یک
  • تاریخ شناسایی: ۵ ژانویه ۲۰۰۵
  • کاشفان: مایکل براون، چد تروهیو، دیوید رابینویتز

اریس زمانی به عنوان دهمین سیاره منظومه شمسی شناخته می‌شد.

اریس سنگین‌ترین سیاره کوتوله در منظومه شمسی بوده و جرم آن ۲۸ درصد بیشتر از پلوتو (بزرگ‌ترین سیاره کوتوله) می‌باشد. به همین جهت، اریس نامزد بسیار قدرتمندی برای جایگاه دهمین سیاره منظومه شمسی محسوب می‌شد. با این حال، در سال ۲۰۰۶ و پس از ارائه تعریف سیاره از سوی اتحادیه بین المللی اخترشناسان، هم اریس و هم پلوتو به عنوان سیاره کوتوله شناخته شدند و تعداد سیارات منظومه به ۸ کاهش یافت.

اریس نام خود را از الهه نفاق در اساطیر یونان باستان گرفته است.

پس از کشف در سال ۲۰۰۵، انتخاب نامی مناسب برای اریس یک و نیم سال به طول انجامید. زینا (Xena)، لیلا (Lila) و پرسفونه (Persephone) از جمله اسامی پیشنهاد شده برای نام‌گذاری این سیاره بودند.

اریس دومین سیاره کوتوله بزرگ می‌باشد.

بدون شک اریس سنگین‌ترین سیاره کوتوله‌ایست که تا کنون شناسایی شده و به دلیل روشنایی نسبی که دارد، بزرگ‌ترین سیاره کوتوله نیز محسوب می‌شده است. پس از اختفایی که در سال ۲۰۱۰ روی داد، دانشمندان متوجه شدند که اشتباهی در محاسبه قطر اریس صورت گرفته است. محاسبات جدید نشان داد که اریس کوچک‌تر از پلوتو است.


نکته: هرگاه از دید یک ناظر، یک جسم آسمانی که در ظاهر بزرگتر است از مقابل یک جسم آسمانی که در ظاهر کوچکتر است عبور نماید، فروپوشان یا اختفاء جسم دوم (توسط جسم اول) رخ داده است.


تمام اجرام موجود در کمربند سیارکی را می‌توان در اریس جای داد.

با این وجود، اریس کوچک‌تر از ماه ما بوده و قطری ۲سوم برابر قطر ماه را دارد. حجم اریس یک سوم حجم ماه می‌باشد.


مقالۀ مرتبط: تسلا رودستر: سفری غیرمنتظره با استارمن به مقصد کمربند سیارکی!


اریس همواره نیز دورترین سیاره کوتوله محسوب نمی‌شود.

اریس در دورترین فاصله خود نسبت به خورشید (اوج) در خارج از کمربند کویپر قرار می‌گیرد. با این حال، نزدیک‌ترین نقطه از مدار اریس به خورشید (حضیض) از دورترین فاصلۀ پلوتو، به خورشید نزدیک‌تر است.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید