انتشار این مقاله


چگونه تصمیمات بهتری بگیریم؟

چگونه تصمیمات خود را می‌گیرید؟ با مشورت دیگران؟ آگاهانه جنبه‌های مثبت و منفی را لیست می‌کنید؟ منفعت‌هایش را آنالیز می‌کنید؟

چگونه تصمیمات خود را می‌گیرید؟ با مشورت دیگران؟ آگاهانه جنبه‌های مثبت و منفی را لیست می‌کنید؟ منفعت‌هایش را آنالیز می‌کنید؟

مشورت آگاهانه با دیگران در تصمیمات ساده مانند انتخاب فیلم برای دیدن یا مکانی برای شام خوردن ممکن است خوب باشد. اما تحقیقات نشان داده است که در تصمیم‌گیری‌های پیچیده‌تر، درواقع ما با استناد بر بینش راحت‌تر هستیم. در تحقیقاتی در هلند، Ap Dijksterhuis و همکارانش دریافتند که برای تصمیمات پیچیده‌تر، برای مثال انتخاب آپارتمان مناسب، ماشین مناسب و یا شغل مناسب، انتخاب براساس فرایند‌های فکری ناخودآگاه‌مان نتایج بهتری ایجاد می‌کند. محققان این را فرضیه “مشورت بدون توجه” نامیدند.

اما برای تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تر، بینش‌مان باید فراتر از حدسی ساده باشد. Dijksterhuis و همکارانش توضیح دادند که بینش آگاه (که براساس خاطرات و تجربیات گذشته است و در حافظه‌ی طولانی‌مدت ذخیره شده است)، اطلاعاتی است که ممکن است به‌طور آگاهانه از آن‌ها باخبر نباشیم، اما می‌توانیم به صورت ناخودآگاه به آن‌ها دسترسی پیدا کنیم. تحت سطح افکار آگاه، مغزمان اطلاعات مرتبط را با هم ترکیب کرده و نتایج بصیر و مبنی بر درک را ایجاد می‌کند که در بینش‌مان ظاهر می‌شوند.

انتخاب براساس دانش ذاتی و مبنی بر درک نیازمند چارچوب ذهنی درست و صحیح می‌باشد. تحقیقات اخیر در برلین نشان می‌دهند که وقتی مضطرب هستیم، تصمیمات ضعیفی می‌گیریم. اضطراب عملکرد بینش‌ و فرایندهای تداعی‌گر ناخودآگاه پیچیده‌ و کوتاه‌مدار مغز را مختل می‌کند.


مقالۀ مرتبط: موقعیت‌های چالش برانگیز چگونه تصمیم‌گیری را مختل می‌کنند؟


بنابراین، دفعه‌ی بعدی که می‌خواهید تصمیم مهمی بگیرید، برای بررسی موقعیت زمان بگذارید و سپس استراحت و پیاده‌روی کرده و آرامش بگیرید. کارهایی انجام دهید که ذهن آگاه خود را به کار گیرید و اجازه دهید قدرت‌های تداعی‌گر مغزتان به کار افتد و بینش‌های بصیر، حسی و مبنی بر درکی که نیاز دارید را ایجاد کند.


مقالۀ مرتبط: بهترین زمان روز برای تصمیم گرفتن چه موقعی است؟


آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید