انتشار این مقاله


چگونه استرس به یادگیری کمک‌ می‌کند؟

زمانی که شخص مجبور است در عرض چند ثانیه موقعیت را ارزیابی کند، سطح یادگیری طبقه‌بندی شده در مغزش افزایش می‌یابد.

زمانی که شخص مجبور است در عرض چند ثانیه موقعیت را ارزیابی کند، سطح یادگیری طبقه‌بندی شده در مغزش افزایش می‌یابد. روانشناسان دانشگاه Ruhr-Universität به کمک الکتروانسفالوگرافی (EEG) تاثیر استرس را بر میزان یادگیری طبقه‌بندی شده بررسی کردند. آن‌ها مقاله خود را تحت عنوان «مغز می‌تواند از استرس بهره ببرد» در مجله Journal of Cognitive منتشر کردند.
دانشمندان عملکرد ۱۶ شخص مضطرب را با عملکرد ۱۶ شخص بدون استرس در طبقه‌بندی مطالب یاد گرفته شده مقایسه کردند. در طول تست شرکت‌کنندگان باید باید توجه به طرح رنگ حلقه‌ها آن‌ها را به دو دسته تقسیم می‌کردند. آن‌ها باید علاوه بر تقسیم حلقه‌ها، حلقه‌هایی را که با سایر حلقه‌های هر دسته فرق می‌کرد، جدا می‌کردند. مطالعات پیشین نشان داده است نواحی از مغز که مسئول افتراق هستند بسیار تحت تاثیر استرس می‌باشند. در طول تست‌ها دانشمندان فعالیت مغز افراد را بوسیله EEG ثبت کردند.


مقاله مرتبط: استرس مانند بیماری‌های واگیردار مسری است!


شرکت‌کنندگانی که مضطرب بودند در دسته بندی حلقه‌ها به خوبی افراد بدون استرس عمل کردند؛ اما مغز آن‌ها هنگام انجام تست افزایش فعالیت بیشتری داشت و از نواحی بیشتری از مغز خود استفاده کردند. EEG شرکت‌کنندگان مضطرب فرکانس تتا بیشتری در قشر پره‌فرونتال میانی نشان داد، به خصوص زمانی که شرکت‌کننده حلقه‌ها را از هم افتراق می‌داد. امواج تتا نشان دهنده‌ی کنترل مکانیسم‌های شناختی هستند. Oliver Wolf می‌گوید:

ما‌ مکانیسمی را کشف کردیم که به مغز کمک‌ می‌کند هنگام استرس تست‌های دسته‌بندی را انجام دهد.

در قدم بعدی دانشمندان بررسی خواهند کرد که آیا فعالیت نورون‌ها در افراد مضطرب و بدون استرس هنگام انجام تست روی عملکرد آن‌ها تاثیر می‌گذارد یا نه.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید