انتشار این مقاله


این مطالعه دید جدیدی در مورد بیماری‌های کبدی سخت-درمان به‌وجود آورده است

یک فرایند سلولی کلیدی که می‌تواند موجب تخریب مجاری صفراوی شود و به توضیح چگونگی بعضی از بیماری‌های کبدی کمک کند، توسط دانشمندان شناسایی شده است

یک فرایند سلولی کلیدی که می‌تواند موجب تخریب مجاری صفراوی شود و به توضیح چگونگی بعضی از بیماری‌های کبدی کمک کند، توسط دانشمندان شناسایی شده است.

تحقیقات نشان داد که فعالسازی این فرایند، سلول‌های حیاتی را در داخل مجاری صفراوی به خطر می‌اندازد، در حالی که مهار این فرایند تخریب کبدی را در موش‌ها وارون می‌سازد.

محققان می‌گویند، این یافته‌ها می‌تواند به ایجاد روش‌های درمانی جدید برای درمان بیماری‌های مجاری صفراوی، که با افزایش خطر ابتلا به سرطان‌ها و نارسایی کبدی مرتبط اند، کمک بکند.


مقاله مرتبط: نیازهای غذایی کبد چرب


دانشمندان به دنبال درکی بهتر از چگونگی ایجاد بیماری در مجاری صفراوی بودند. تخریب این مجاری – کانال‌هایی کوچک که از داخل کبد عبور می‌کنند و به تخلیه‌ی مواد دفعی توسط بدن کمک می‌کنند – می‌تواند موجب ایجاد بافت اسکار و نارسایی کبد شود.

محققان دانشگاه Edinburgh، بافت کبدی اهدا شده توسط بیماران مبتلا به بیماری مزمن مجاری صفراوی را مورد ازمایش قرار دادند. آن‌ها شواهد یک فرایند سلولی که تحت عنوان پیری شناخته می‌شود، و در افراد سالم دیده نمی‌شود، را پیدا کردند.

پیری، زمانی که سلول‌های سالخورده دیگر نمی‌توانند به طور طبیعی تقسیم شوند – نقشی مهم در عملکرد طبیعی بدن دارد. هرچند، این مطالعه نشان می‌دهد که پیری با جلوگیری از ترمیم مجاری صفراوی تخریب شده بدلیل فرسودگی، موجب ایجاد بیماری و در نهایت نارسایی کبدی می‌شود.

ازمایشات بر روی موش‌ها نشان داده است که پیری القا شده در سلول‌های مجاری صفراوی – به تقلید از فرایندی که در بیماری مجاری صفراوی انسانی دیده می‌شود – موجب ایجاد بافت اسکار و اسیب به عملکرد کبد می‌شود.


مقاله مرتبط: کبد چرب می‌تواند به سایر ارگان‌های بدن نیز آسیب بزند


مهار پیام‌های شیمیایی ارسال شده توسط سلول‌ها در جریان پیری، موجب بازسازی عملکرد کبدی در موش‌ها شد و نشانگر اهداف درمانی جدیدی شد.

این مطالعه که در مجله‌ی Nature Communications منتشر شد، توسط انجمن تحقیقات پزشکی (MRC) به انجام رسیده است.

پروفسور استورات فوربس، مدیر مرکز پزشکی ترمیمی MRC در دانشگاه Edinburgh، می‌گوید:

بیماری مجاری صفراوی بخوبی شناخته نشده و به این ترتیب پیدایش روش درمانی موثر با مشکل مواجه شده است. این مطالعه قدم‌های موثری برای درک این بیماری ناتوان کننده برداشته و هدفی بالقوه برای روش‌های درمانی اینده شناسانده است.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید