انتشار این مقاله


آیا میان ازدواج سالم و قلب سالم ارتباطی وجود دارد؟!

با توجه به میزان زمانی که زوج‌ها با یکدیگر سپری می‌کنند، قابل درک است که کیفیت ازدواج شما با سلامت جسمی شما مرتبط است

برای بسیاری، ازدواج نشانه‌ی شروع رابطه‌ای پیچیده است. همسران اغلب نقش دوست، همسان، مراقب، شریک مالی و سیستم پشتیبانی عاطفی را برای همدیگر بازی می‌کنند. با توجه به میزان زمانی که زوج‌ها با یکدیگر سپری می‌کنند، قابل درک است که کیفیت ازدواج شما با سلامت جسمی شما مرتبط است.

اخیرا مطالعه‌ای در مجله اپیدمیولوژی و سلامت جامعه، ۶۲۰ پدر متاهل را در انگلستان بررسی کرده‌است و دریافت که افرادی که گزارش دادند که ازدواج آن‌ها با گذر زمان رونق یافت، در برخی از ریسک فاکتورهای بیماری قلبی عروقی، از جمله کلسترول و شاخص توده بدنی (BMI) در مقایسه با کسانی که گزارش دادند که در ازدواج های مطلقا شاد و یا ناراضی هستند، بهبودی را تجربه کردند. کسانی که روابط خود را با گذشت زمان از دست دادند، در بعضی از عوامل خطر (ریسک فاکتورهای) مشابه، از جمله فشار خون، شرایط بدتری دارند.


مقاله مرتبط: آیا ازدواج کلید خوشحالی طولانی مدت است؟

ازدواج و کاهش کورتیزول


در حالی که این، اولین مطالعه‌ای است که به بررسی تأثیرات سلامت زناشویی بر مقیاس‌های قلب و عروق در طی مدت زمان طولانی می‌پردازد. این اولین مطالعه‌ای نیست که رابطه‌ی بین ازدواج و سلامت قلب (یا به طور کلی سلامت) را بررسی کند. در سال ۲۰۱۱، مجله Demography مطالعه‌ای را منتشر کرد که در آن، زنان و مردان ۲۵ ساله و بالاتر از اواسط دهه ۱۹۸۰ تا پایان دهه ۱۹۹۰ دنبال شدند. محققان دریافتند که کسانی که ازدواج کرده‌اند، به ویژه مردان، در مقایسه با افرادی که ازدواج نکرده‌اند، تمایل بیشتری برای زندگی طولانی‌تر داشتند. در سال ۲۰۱۴، مطالعه‌ی منتشر شده در Psychological Bulletin، ۱۲۶ مقاله پژوهشی منتشر شده در ۵۰ سال گذشته را که رابطه بین کیفیت ازدواج و سلامت جسمانی را در بیش از ۷۲۰۰۰ نفر بررسی کرد. محققان دریافتند که ازدواج‌های شادتر با نتایج سلامت بهتر همراه است، از جمله بستری شدن کمتر، بیماری های شدید کمتر و درد فیزیکی کمتر.

Matthew Burg، Ph.D، روانشناس بالینی و استاد پزشکی قلب و عروق در دانشکده پزشکی Yale که چگونگی تاثیر استرس و عوامل احساسی و هیجانی بر بیماری‌های قلب و عروقی را مورد مطالعه قرار داد، می‌گوید:

 با توجه به ادبیات غنی در مورد تاثیر مثبت و کمکی حمایت اجتماعی در مسائل قلبی، نتایج مطالعه جدید تعجب‌آور نیست.


مقاله مرتبط: آیا ازدواج می‌تواند از مغز شما محافظت کند؟!

درمان جدید برای سرطان؛ ازدواج!


در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که زوج‌ها در ازدواج‌های شاد، می‌توانند برای شروع و حفظ یک عادت سالم جدید، بیشتر به همدیگر کمک کنند. از سوی دیگر، افرادی که “طرد اجتماعی” را تجربه کرده‌اند و این‌گونه توصیف می‌شود که احساس ناخوشایندی یا بیگانگی و دلسردی از افرادی که ارتباط نزدیکی با آن‌ها دارند، همچنین سطوح بالایی از سیتوکین‌های التهابی را نیز نشان می‌دهند که پروتئین‌هایی هستند که به عنوان بخشی از پاسخ سیستم ایمنی، التهاب را در بدن راه‌اندازی می‌کنند. سطح بالای التهاب برای مدت زمان طولانی می تواند منجر به آرتریت (التهاب مفاصل)، دیابت و بیماری قلبی عروقی شود.

دکتر Burg گفت:

البته علم حمایت اجتماعی، پیچیده است و محققان تلاش زیادی برای اصلاح داده‌های جمع‌آوری‌شده‌ی خود به منظور دریافت هر گونه نتایج معنی‌دار دارند. او می‌گوید: احتمال دارد که نوع حمایت مورد نیاز من با توجه به جایی که در زندگی‌ام هستم، سن و موقعیت اجتماعی- اقتصادی من تغییر کند.
چه زمانی حمایت‌های عاطفی مهم ترین است؟ یا چه زمانی کمک‌های ملموس مهم‌ترین است؟

برای بیش از یک دهه دکتر Burg یکی از چندین مطالعه را در یک کارآزمایی چند مرکزی که توسط موسسه ملی قلب، ریه و خون تامین مالی می‌شود، بررسی کرد که در آن بیمارهای حمله‌ی قلبی و همچنین میزان حمایت اجتماعی آن، به عنوان احساس مراقبت و داشتن افرادی که در زمان نیاز، بتوانند تکیه کنند، بر میزان سرعت بهبودی تاثیر می‌گذارد. او و همکارانش دریافتند که افرادی که سطح پایین حمایت اجتماعی و یا افسردگی دارند، بهبودی دشوارتری از حمله قلبی دارند. در مواردی مانند این، محققان دریافتند که درمان گروهی تفاوت قابل توجهی را ایجاد کرد.


مقاله مرتبط: زایمان پیش‌از موعد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را افزایش می‌دهد

  مادران نوجوان در معرض خطر بیماری قلبی-عروقی هستند


در حال حاضر، دکتر Burg و همکارانش در حال کشف راه‌هایی برای به‌کار بستن فناوری‌هایی هستند که به بیماران اجازه می‌دهد تا اطلاعات آنی مربوط به حمایت اجتماعی، کشمکش‌ها و نشانگرهای پرفشاری خون را شناسایی کنند تا دقیقا بدانند چه چیزی به هر بیمار کمک خواهد کرد. او می‌گوید امیدواریم به نتایج ویژه‌ای برسیم که به مزایای سلامتی خاص و منحصربفردی منجر شود.

در عین حال، اگر رابطه شما به TLC کمی نیاز داشته‌باشد، به یاد داشته باشید که کار کردن روی آن ممکن است از روش‌های بیشتری نسبت به یک راه برای قلب شما مفیدتر باشد.

TLC: Tender Loving Care

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید