انتشار این مقاله


قلیان کشیدن دارای خطر مسمومیت است

افراد زیادی تصور می‌کنند کشیدن قلیان ضرر کمتری نسبت به سیگار دارد. اما ممکن است متوجه نشوید که قلیان می‌تواند منجر به مسمومیت با کربن‌منواکسید شود.

یک متخصص پزشکی بیان می‌کند که افراد زیادی تصور می‌کنند کشیدن قلیان ضرر کمتری نسبت به سیگار دارد. اما ممکن است متوجه نشوید که قلیان می‌تواند منجر به مسمومیت با کربن‌منواکسید شود.

این دستگاه‌ها، که پیپ‌های آبی نیز نامیده می‌شوند، با سوزاندن زغال چوب گرم می‌شوند. این شرایط باعث ایجاد کربن‌ منواکسید می‌شود که گازی بی‌رنگ و بی‌بو می‌باشد.

به گفته دکتر Diane Calello، حدود ۱۰۰ مورد مسمومیت با کربن‌ منواکسید به علت قلیان در ایالات متحده و کشورهای دیگر گزارش شده است. وی‌ پزشک مدیر مرکز کنترل سم در بخش اورژانس پزشکی Rutgers New Jersey می‌باشد.

Calello توضیح داد؛ خطر مسمومیت با کربن‌ مونوکسید قلیان بستگی به حجم فضایی که در آن از قلیان استفاده می‌شود، تعداد افرادی که قلیان‌ می‌کشند و میزان تهویه هوا دارد.

وی افزود:

«قلیان باید فقط در مکان‌های بزرگ با تهویه خوب استعمال شود. اگر داخل خانه از قلیان استفاده می‌کنید؛ مطمئن شوید که خانه شما دارای آشکارگرهای مونوکسید‌ کربن است. اگر به قهوه‌خانه برای قلیان کشیدن می‌روید، بپرسید که آیا آن مکان دارای آشکارگرهای مونوکسید‌ کربن است یا نه!»

علائم معمول مسمومیت با کربن‌ منواکسید سطح پایین شامل سردرد، خواب آلودگی، خستگی، سرگیجه و کج خلقی می‌باشد. کربن‌ منواکسید در سطح بالا می‌تواند منجر به تهوع، استفراغ، ضربان قلب نامنظم، مشکلات بینایی و هماهنگی، آسیب مغزی و مرگ شود.

Calello بیان کرد:

«علائم مسمومیت با کربن‌ منواکسید می‌تواند به راحتی با علائم بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا اشتباه گرفته شود.»


مقاله مرتبط : مسمومیت با کربن‌مونوکسید

                     روش‌هایی برای مقابله با خطر مسمومیت با گاز CO


مسمومیت با کربن‌ مونوکسید باید یک مورد اورژانسی پزشکی در نظر گرفته شود. در صورتی که مشکوک شدید کسی در معرض کربن‌مونوکسید قرار گرفته، کمک فوری دریافت کنید. اگر فرد بی‌هوش است و نفس نمی‌کشد و بیدار کردنش یا بلند کردنش سخت است؛ با ۱۱۵ تماس بگیرید.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید