انتشار این مقاله


حمله‌کردن در خواب می‌تواند نشانی از اختلال مغزی باشد

چه می‌شد اگر رویاهایتان اطلاعات مهمی را درباره‌ی آینده به شما می‌دادند؟ در این مقاله درباره‌ی نوع خاصی از رویا صحبت می‌کنیم.

چه می‌شد اگر رویاهایتان اطلاعات مهمی را درباره‌ی آینده به شما می‌دادند؟

نوع خاصی از خواب وجود دارد که به شما چنین اطلاعاتی را می‌دهد. گروهی از دانشمندان کانادایی واقعیت غافلگیرکننده‌ای را آشکار کرده‌اند. واقعیتی که میان خواب‌هایی که باعث می‌شوند از نظر فیزیکی شما دچار حمله شوید، و اختلال مغزی آینده‌تان ارتباط برقرار‌می‌کند.

پیشگوی عجیب و غریب

این رویاهای خشن فیزیکی با موقعیت نادری با اختلال رفتاری خواب به نام REM در ارتباط هستند (RBD). همان‌طور که محقق اصلی جان پیوِر می‌گوید:

در واقع RBD بهترین پیشگوی شروع اختلال پارکینسون است.

ساینس آلارت می‌گوید که مردم دارای RBD، در خارج از تخت‌شان با وضعی خشن لگد‌می‌زنند، مشت می‌کوبند، جیغ می‌زنند، یا حتی پرواز می‌کنند. کلا در چرخه‌ی عمیق خوابتان، رفتارهای فیزیکی‌تان با رویاهای خشن‌تان در ارتباطند.

RBD فقط اختلال پارکینسون را پیش‌بینی نمی‌کند، در واقع بزرگترین اخطار برای اختلال‌های عصب‌مغزی مانند زوال عقل است. هم‌چنین می‌تواند به شما از دهه‌ها قبل از تشخیص اصلی بگوید که چه در انتظارتان است. تحقیق اخیر یافته‌های گروه کانادایی را پشتیبانی می‌کند که می‌گویند افرادی که این رویاهای فیزیکی خشن را می‌بینند شانس ۸۰ الی ۱۰۰ درصدی دارند که در آینده دچار اختلال‌های مغزی شوند.

نورون‌های تاریک

در تحقیق ۲۰۱۷‌شان، پیوِر و همکارانش قادر شدند تا سلول‌های مشخصی از مغز که حالت خواب REM را حفط می‌کردند ایزوله کنند. اول در موش، سپس در انسان‌های با RBD. در هنگام مطالعه‌ی انسان‌ها، فهمیدند که این سلول‌ها آسیب‌دیده بودند. به‌وضوح این یافته‌ی مهمی بود. بنا به هر دلیلی، اختلال عصب‌مغزی به نظر اول سلول های REM را تحت‌تاثیر می‌گذارند. پس از آن پیوِر توضیح داد که این سلول‌ها با پخش‌شدن اختلال در سایر نقاط مغز به بیماری‌هایی چون پارکینسون منجر می‌شوند.

گلناز بهرامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید