انتشار این مقاله


منجمد کردن اعصاب، روشی کارآمد برای درمان درد مزمن

انجماد اعصاب می‌تواند به کاهش درد مزمن بیانجامد.

روش درمانی تحت عنوان cryoneurolysis در مورد دردهای مزمن بعلت آسیب، استفاده می‌شود؛ این روش شامل استفاده از توپهای کوچک یخ بمنظور ایجاد اختلال در پیامهای درد و از بین بردن درد در زمان بازیابی آهسته نورونها است.

نتایج این مطالعه که در سی و هشتمین نشست سالانه انجمن رادیولوژی مداخله ای در نیواورلئان ارائه شد، می‌تواند درمانی را برای افراد مبتلا به neuralgia فراهم آورد. Neuralgia حالتی است که با دردهای ناگهانی تیز در طول مسیر عصب مشخص می‌شود.

دکتر ویلیام مور، مسئول بخش رادیولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه Stony Brook گفت: “cryoneurolysis می‌تواند پیامدهای بزرگی برای افرادی که از neuralgia رنج می‌برند، داشته باشد. neuralgia غیرقابل تحمل است و به سختی درمان می‌شود. cryoneurolysis انتخاب درمانی خلاقانه برای این بیماران فراهم می‌آورد که تسکین قابل توجه طولانی مدت دردها را سبب می‌شود و باعث می‌شود آنها از داروهایی با دوز کمتر برای تسکین درد استفاده کنند؛ یا حتی از دارو استفاده نکنند.”

نزدیک به ۱۵ میلیون از افراد مقیم اروپا و آمریکا از neuralgia رنج می‌برند که در نتیجه‌ی آسیب به اعصاب در دیابت، اعمال جراحی و تروماها ایجاد می‌شود. با اینکه درمانهای دارویی برای درد یاری رسان هستند، ولی آنها اغلب تسکین کافی را فراهم نکرده و عوارض جانبی جدی دارند.

در این درمان، سرمای شدید در لایه خارجی اعصاب با سرد کردن یک پروب تا دمای منفی ۱۰ تا منفی ۱۶ درجه سلسیوس ایجاد می‌شود. این سرما، درد را با مختل کردن پیام درد ارسالی به مغز، از بین می‌برد.

در این مطالعه، ۲۰ بیمار شرکت داشتند که همگی cryoneurolysis را برای سندرمهای مختلف مرتبط با neuralgia دریافت کردند. محققان کارآیی این درمان را با دادن یک پرسشنامه مقیاس درد بصری به بیماران پس از یک هفته، یک ماه و سه ماه بررسی کردند.

پس از یک هفته درمان، میزان درد بیماران بطور قابل توجهی از ۸ (از ۱۰) در مقیاس درد به ۲.۴ (از ۱۰) کاهش یافت. پس از شش ماه، بدلیل بازسازی عصب، درد به مقیاس ۴ (از ۱۰) افزایش یافت.

مور پیشنهاد می‌دهد که بیماران در صورت نیاز با cryoneurolysis درمان شوند، زیرا بعضی بیماران ممکن است تسکین طولانی‌تری را تجربه کنند.

در این درمان، یک برش کوچک در پوست در محل درد ایجاد شده، یک پروب که توسط گاز سرد می‌شود در آن قرار داده شده و این پروب کریستالهای یخ را در اطراف اعصاب تشکیل می‌دهد.

مور گفت: “تاثیر (این درمان)، به مانند حذف پوشش یک سیم از اطراف آن است که باعث کاهش هدایت در عصب می‌شود. پیامهای درد کمتر یعنی درد کمتر، و عصب هم دست نخورده باقی می‌ماند.”


مقاله مرتبط: چشم اندازی روشن‌تر برای درمان درد مزمن


رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید