انتشار این مقاله


نکات ساده‌ی خا‌نه‌داری برای کاهش استرس

با توجه به ارزش خانه به عنوان یک مکان مقدس، شما باید برنامه‌ی مناسبی برای تمیزکردن آن در نظر بگیرید.

اکثر مردم نمی‌دانند که چقدر درهم ریختگی می‌تواند استرس‌زا باشد. کاملا درست است که زندگی در یک محیط شلوغ و درهم ریخته می‌تواند وقت، انرژی و حتی پول را تلف کند و مقدار قابل توجهی اضطراب و استرس را در افراد تزریق کند. متأسفانه، درهم برهمی در خانه‌ها به چیز عادی بدل گشته و افراد با برنامه معمولا وقت کمتری برای تمیز کردن منزلشان دارند. با توجه به ارزش خانه به عنوان یک مکان مقدس، شما باید برنامه‌ی مناسبی برای تمیزکردن آن هم در نظر بگیرید.

کلید کار اینجاست که در مورد تمیز کردن به طور هوشمندانه عمل کنید؛ در واقع هرچیزی را که در خانه باعث اضطراب شما می‌شود سامان دهید. یکی از جنبه‌های مهم تمیز کردن که نباید نادیده گرفته شود: نگه داشتن چیزهای کم استرس و لذت بردن از چیزهای موجود است. اگر بتوانید این کار را انجام دهید، به احتمال زیاد به طور منظم می‌توانید خانه‌یتان را تمیز کرده و از میزان استرس و نگرانیتان در مورد نظافت منزل بکاهید. نکات زیر در کاهش استرس تمیزکاری می‌تواند کمک کننده باشد:

گوش دادن به موسیقی

فواید اثبات شده‌ی بسیاری از موسیقی در رابطه با کاهش استرس وجود دارد. حتی موسیقی برای ارتقاء سلامتی در قالب موسیقی درمانی نیز استفاده می‌شود. بسته به نوع موسیقی انتخابی، حقیقتا موسیقی می‌تواند شما را آرام کند یا به شما انرژی بخشد. با گوش دادن به موسیقی، می‌توانید میزان استرس‌تان را کاهش دهید و انرژی‌های نوظهور موسیقی را برای کمک به کارهایی نظیر تمیز کردن خانه به کار بندید (یا حداقل دست کم خسته نخواهید شد!). زمانی که کارتان به پایان می‌رسد، احساس خوبی که از تمیز شدن منزل به شما دست می‌دهد نیز بر احساسات خوب شما خواهد افزود.


مقالات مرتبط:


سازماندهی کردن اشیاء

چیزهایی را که نیازی به آن‌ها ندارید و یا دوست ندارید که در منزل شما جای داشته باشد دور بریزید. ( یا به کسانی که نیازمند آن‌ها هستند ببخشید). در چنین شرایطی، تمیز کردن نیز کار آسانی خواهد بود. چیزهای جدیدی را جز به شرطی که مطلقا به آن‌ها نیاز داشته باشید خریداری نکنید. پیروی از این دستورالعمل‌های ساده می‌تواند از میزان استرس تمیز کردن خانه‌یتان بکاهد و عمل تمیز کردن را سریع‌تر و راحت‌تر کند.

اهداف کوچک و ثابتی داشته باشید

وقتی که می‌خواهید عاداتی (از هر نوع) را در خود شکل دهید بهتر است این عادت‌ها را در سمت و سوی اهداف واقع بینانه بکار ببندید. به طور مداوم در پی رسیدن به آن‌ها تلاش کنید و با مشاهده‌ی ذره‌ای پیشرفت در رسیدن به آن‌ها پاداشی برای خودتان در نظر بگیرید. این مورد در زمینه‌ی تمیز کردن نیز جواب می‌دهد! درصورتیکه که هدف تمیز کردن را به اهداف کوچک و قابل اجرایی تقسیم‌بندی کنید.


مقاله‌ی مرتبط: ایجاد تغییرات کوچک‌تر در زندگی؛ رسیدن به اهداف بزرگ‌‌تر


تهیه‌ی فهرستی از کارهای روزمره‌ای که می‌توان آن‌ها را به سرعت انجام داد و زمان اندکی برای انجامشان مورد نیاز است تهیه کنید. این کارها را می‌توانید در مواقعی که چند دقیقه وقت آزاد دارید انجام دهید. یا اینکه می‌توانید یک لیست تمیز کردن روزانه تهیه کنید؛ لیستی که تمام کارهایی را که با انجامشان منزلتان تمیز می‌شود پوشش دهد؛ به گونه‌ای که اگر منزلتان را هفته‌ای یا ماهانه تمیز می‌کردید، از این پس آن را به طور روزانه تمیز کنید.

از نتایج کارتان لذت ببرید

هر روز، اندکی منزلتان را تمیز کنید. این کار می‌تواند فرمول جادویی تمیز کردن و کاهش استرس محیط روانی اطرافتان بوده باشد. با لذت بردن از انجام کارها، انگیزه‌یتان را حفظ کنید. منزلتان را به عنوان یک کانون مقدس در نظر گیرید؛ بدین ترتیب از تمیز کردن آن اِبایی نخواهید داشت.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید