انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۳۸)

استیون هاوکینگ، کیهان‌شناس برجسته‌ی بریتانیایی که در سطح جهان شناخته شده بود، هفته‌ی پیش در ۷۶ سالگی درگذشت.

استیون هاوکینگ، دانشمند سیاهچاله‌ها، در ۷۶ سالگی درگذشت

استیون هاوکینگ، شاید مشهورترین دانشمند از زمان بعد از اینیشتین، الهام‌بخش بسیاری از دانشمندان و حتی سایر مجذوبان علم بود. (TOM PILSTON /EYEVINE/REDUX)

استیون هاوکینگ، کیهان‌شناس برجسته‌ی بریتانیایی که در سطح جهان شناخته شده بود، هفته‌ی پیش در ۷۶ سالگی درگذشت. هاوکینگ از بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، نوعی اختلال دژنراتیو عصبی رنج می‌برد و بیشتر عمر بزرگسالی خود را روی ویلچر نشسته بود. این اواخر قدرت تکلم خود را نیز از دست داد و از طریق یک دستگاه صدا حرف می‌زد. با این وجود، هاوکینگ کارهای تأثیرگذاری در اخترفیزیک، به‌ویژه در مطالعه‌ی سیاهچاله‌ها برای دنیای علم انجام داد.

انسان‌های باستان چگونه از ‘زمستان آتشفشانی’ جان سالم به در بردند؟

دانشمندان در حال بیرون کشیدن ابزارهای باستانی از زیر خاک هستند. Vleesbaai، آفریقای جنوبی.

تقریباً ۷۴ هزار سال پیش، آتشفشانی عظیم در سوماترا به نام توبا فعال شد و بزرگ‌ترین فوران روی زمین را در دو میلیون سال گذشته رقم زد. گاز و خاکستر سریعاً در اتمسفر پخش شد و چند هفته بعد کل زمین را فراگرفت. برخی دانشمندان فکر می‌کنند این واقعه، نوعی “زمستان آتشفشانی” جهانی را به وجود آورد و چند دهه به طول انجامید. گونه‌های انسانی نزدیک به حالت انقراض درآمده بودند. اگرچه مطالعات جدید پیشنهاد می‌کنند که وضع آن قدرها هم مهلک نبوده است.

سیل، ۴۳ میلیارد قطعه‌ی پلاستیکی را به دریاها شسته است

AURORA PHOTOS/ALAMY STOCK PHOTO

رودخانه‌ی Mersey نزدیک منچستر، آلوده‌ترین حوضه‌ی آبریز جهان با پلاستیک است؛ بیشتر از نیم میلیون ذره‌ی پلاستیکی در هر متر مکعب آب این رودخانه وجود دارد. این یکی از جدی‌ترین یافته‌های اولین نقشه‌ی جهانی آلودگی پلاستیکی آب است که هفته‌ی گذشته منتشر شد. وقتی سیلاب‌های طوفانی اتفاق می‌افتند، پلاستیک‌های جمع شده در آن‌ها، به دریا شسته می‌شوند. و این، رودخانه‌ها را منبع مهم این آلودگی برای اقیانوس‌های جهان کرده است.

یک شفق قطبی جدید در آسمان‌ها پیدا شده، نامش هم استیو است

نورهای شمالی و جنوبی برای هزاران سال است که چشمان بینندگان را سحر کرده‌اند. اکنون، یک شفق قطبی بنفش رنگ به صحنه اضافه می‌شود. این شفق از شرق تا غرب در عرض‌های جغرافیایی پائین کشیده شده است. ابتدا شهروندان کنجکاو و سپس دانشمندان و اطلاعات ماهواره‌ای یافته‌ها را تأیید کرد. این نوع جدید از شفق قطبی شبیه به پدیده‌ی اتمسفری است که قبلاً اندازه‌گیری شد و هرگز دیده نشد. نام مختصر آن را استیو گذاشته‌اند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید