انتشار این مقاله


آیا من افسرده هستم (۱): اختلال افسردگی اساسی چیست؟

چقدر با اختلال افسردگی اساسی آشنایی دارید؟ فقط ده دقیقه وقت‌تان را می‌گیرد.

اختلال افسردگی اساسی (Major Depressive Disorder) نوعی اختلال در سلامت روانی است که با دوره‌های طولانی‌مدت از احساس ناامیدی و پوچی، بی‌ارزشی، تحریک‌پذیری و خستگی مفرط همراه می‌باشد. اختلال افسردگی اساسی می‌تواند هر ردۀ سنی را درگیر کند، ولی با این حال، در بزرگسالان جوان بیشتر مشاهده می‌شود. مردان و زنان، هر دو می‌توانند این حالت را تجربه کنند، با این وجود، اختلال افسردگی اساسی در زنان فراوان‌تر است.

گاهی اوقات از افسردگی با عنوان “سرماخوردگی روان” نیز یاد می‌کنند؛ چرا که بسیار رایج است. بر اساس آمار NIMH، تقریباً ۱۰ درصد از مردم دنیا در یک زمان معین از نوعی اختلال افسردگی رنج می‌برند. اختلال افسردگی اساسی از سوی سازمان بهداشت جهانی، علت اصلی بروز ناتوانی در ایالات متحده و تمام دنیا معرفی شده است. با این که هم‌اکنون درمان‌های مؤثری برای افسردگی در دست داریم (که در مقالات بعدی به آن‌ها اشاره خواهیم کرد)، ولی بسیاری از مبتلایان در سکوت کامل از وضعیت خود رنج می‌برند.

علائم اختلال افسردگی اساسی

  • احساس پوچی و ناامیدی
  • عدم داشتن انگیزۀ کافی برای انجام دادن ساده‌ترین کارها
  • فکر کردن دربارۀ خودکشی و یا تلاش نمودن برای انجام دادن آن
  • داشتن سطوح پایین عزت نفس و اعتماد به نفس
  • عدم برخورداری از سطح کافی انرژی و احساس خستگی و بی‌حوصلگی
  • دشواری در به خواب رفتن، داشتن کابوس‌های شبانه، بیدار شدن نابه‌هنگام از خواب و عدم توانایی در دوباره به خواب رفتن
  • بروز اختلال شدید در روند زندگی روزمره
  • کاهش میل جنسی
  • بی‌اشتهایی
  • عدم علاقه‌مندی به انجام دادن کارهایی که در گذشته برای فرد لذت‌بخش بوده
  • ادامه یافتن علاپم فوق به مدت ۲ ماه و یا بیشتر

 

تفاوت در دو جنس

اختلال افسردگی اساسی در زنان

زنان دو برابر بیش‌تر از مردان به افسردگی دچار می‌شوند. این تفاوت می‌تواند ناشی از بالا و پایین رفتن سطح هورمون‌های زنانه، عادت ماهانه، بارداری و یائسگی باشد. زنان هم‌چنین پس از وضع حمل در برابر بروز افسردگی آسیب‌پذیرتر خواهند بود. این حالت با عنوان “افسردگی پس از وضع حمل” (Postpartum depression) شناخته می‌شود. زنان مبتلا به افسردگی با احتمال بیشتری نسبت به مردان دست به خودکشی می‌زنند.


مقالۀ مرتبط: دو دلیل شایع خودکشی افراد


اختلال افسردگی اساسی در مردان

مردان اغلب توانایی بیشتری در پنهان نمودن افسردگی دارند و عموماً دنبال درمان نمی‌روند. عده‌ای چنین فکر می‌کنند که افسردگی مختص زنان است. گروه دیگری نیز سعی می‌کنند علائم خود را با مصرف بیش از حد الکل (در جوامع غربی) و یا صرف ساعات طولانی در محل کار به فراموشی بسپارند. با این که مردان نسبت به زنان کم‌تر دست به خودکشی می‌زنند، ولی عموماً در خوکشی کردن موفق‌تر عمل می‌کنند. آمار خودکشی در مردان با افزایش سن بالاتر می‌رود و در ۸۵ سالگی به اوج خود می‌رسد. افسردگی در مردان با علائمی نظیر: تحریک‌پذیری، عصبانیت، عدم رغبت و عزت نفس پایین بروز می‌یابد.

اختلال افسردگی اساسی در گروه‌های سنی مختلف

اختلال افسردگی معمولاً بین ۲۵ تا ۴۵ سالگی ظاهر می‌شود. با این حال می‌تواند در هر سن دیگری نیز خود را نشان دهد. افسردگی در کودکان رفته‌رفته به عنوان یک بیماری تلقی می‌شود.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید