انتشار این مقاله


روغن‌های به کاررفته در محصولات بهداشتی عامل احتمالی رشد پستان در پسران

روغن‌‌های استخراج شده از گیاهان با اینکه به عنوان محصولاتی مفید شناخته شده‌اند با این وجود طبیعی بودن آنها به معنای بدون ضرر بودن آن‌ها نیست.

روغن‌‌های استخراج شده از گیاهان با اینکه به عنوان محصولاتی مفید شناخته شده‌اند با این وجود طبیعی بودن آنها به معنای بدون ضرر بودن آن‌ها نیست.به نظر می‌رسد دو روغن پرکاربرد در صنعت نقش هورمون‌های زنانه را در بدن ایفا می‌کنند که گاهی اوقات سبب رشد سینه پسران می‌شود.

مواد استخراج شده از اسطوخودوس اغلب در لوازم آرایشی برای عطر و بوی خوش استفاده می‌شود و گفته می‍شود که سبب آرامش می‌شود.
روغن چای سیاه یک ماده ضد عفونی کننده ملایم و یک عنصر رایج به کار رفته در محصولات موی کودکان است زیرا ادعا می شود که از رشد شپش سر جلوگیری می‌کند، هرچند شواهد کمی برای نشان دادن آن وجود دارد.

اما هر دو این مواد ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشند. در سال ۲۰۰۷ پزشکان سه مورد از پسرانی که علی‌رغم داشتن سطح هورمونی متناسب با سن و جنس خود سینه‌های درشت‌تری داشتند مورد بررسی قرار دادند.

رشد پستان‌ها در هر سه پسر پس از شروع استفاده از محصولاتی مانند صابون و شامپو حاوی روغن اسطوخودوس یا چای سیاه آغاز شده بود. یک چنین اثری راجع به اسطوخودوس در جوامع اسپانیایی ساکن ایالات متحده گزارش شده است. اما آزمایشات روی موش‌ها چنین چیزی را نشان نداد.

تاثیر استروژن

استروژن


مقاله مرتبط: آیا جایگزین های طبیعی استروژن بی خطر هستند؟


برای بررسی این موضوع، کنت کراخ از موسسه ملی علوم بهداشت محیطی در دورام-کارولینای شمالی -و تیم او هشت ماده شیمیایی اصلی که در هر کدام از این محصولات بهداشتی به کار رفته را  مورد بررسی قرار داده و فواید و اثرات جانبی آن‌ها را لیست کردند.
با مورد استفاده قرار دادن سلول های سرطانی انسان در آزمایشگاه، بسته به آزمایش مورد استفاده، حداقل هفت مورد از این مواد شیمیایی، فعالیت ژن‌هایی را که به طور معمول به استروژن پاسخ می دهند، تغییر دادند. این تیم در روز دوشنبه در نشست انجمن اندوکرین در شیکاگو شرکت خواهد کرد. کنت می‌گوید بسیاری از این مواد از روغن‌های گیاهی دیگر استخراج شده بودند.

او اضافه کرد این‌گونه اختلالات هورمونی بر روی دختران نیز می‌توانند اثر مخرب داشته باشد و به همین دلیل هرگونه رشد سینه ممکن است با بلوغ زودرس اشتباه گرفته شود.

 

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید