انتشار این مقاله


روغن زیتون مرطوب کننده خوبی برای چهره شماست؟

روغن زیتون از زیتون مشتق شده و یک رژیم غذایی مدیترانه ای است. روغنی بسیار مفید جهت مصرف روزانه می باشد و برای پوست و مو نیز مورد استفاده قرار می گیرد. مزایای روغن زیتون برای پوست و صورت ۱.  آنتی اکسیدان روغن زیتون به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند که از اکسیداسیون جلوگیری […]

روغن زیتون از زیتون مشتق شده و یک رژیم غذایی مدیترانه ای است. روغنی بسیار مفید جهت مصرف روزانه می باشد و برای پوست و مو نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای روغن زیتون برای پوست و صورت

۱.  آنتی اکسیدان

روغن زیتون به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند که از اکسیداسیون جلوگیری می کند. اکسیداسیون فرایندی است که باعث ایجاد رادیکال های آزاد می شود که به سلول آسیب می رساند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. آنتی اکسیدان ها از پیری زودرس جلوگیری می کنند.
طی انجام تحقیقی، دانشمندان روغن زیتون را به پوست موشهایی که در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) قرار گرقته بودند، به طور موضعی مالیدند . رشد تومور در موش هایی که روغن زیتون روی پوست شان بود، در مقایسه با موش های دیگر به طور قابل توجهی پایین تر بود. بااین حال تحقیقات بیشتری برای اثبات اثر آنتی اکسیدانی روغن زیتون لازم است .

۲. ویتامین

روغن زیتون حاوی ویتامین های محلول در چربی A، D، E و K است که برای پوست مفیدند. روغن ویتامین E به طور موضعی در طول تاریخ برای درمان انواع بیماری های پوستی، از جمله پسوریازیس و اگزما استفاده شده است.

۳. آنتی باکتریال

روغن زیتون  دارای خواص ضد باکتری است.در مطالعه ای اثرات استفاده از روغن زیتون و روغن نارگیل بر روی باکتری های استافیلوکوک اورئوس بر روی پوست بررسی شد، نتایج نشان داد که هر دو روغن دارای خواص ضد باکتریایی بودند. همچنین می توان جهت بهبودی در افراد مبتلا به زخم پای ایجاد شده توسط دیابت نوع ۲ نیز بهره برد.


مقاله ی مرتبط:برای مرطوب بودن پوست در تابستان چه بکنیم؟چه نکنیم؟


۴. مرطوب کننده

روغن زیتون مرطوب کننده طبیعی است که اغلب برای نرم کردن پوست و مو استفاده می شود.این روغن جزء بسیاری از محصولات مراقبت بهداشتی است، از جمله شستشوی صورت، شستشوی بدن، صابون و لوسیون است همچنین از گزینه های مناسب جهت مرطوب کنندگی و التیام بخشی پس از در معرض نور آفتاب قرار گرفتن  می باشد.

۵. لایه بردار

می توان از اسکراب روغن زیتون و نمک دریایی برای تمیز کردن صورت و بدن و درمان پوسته پوسته شدن پوست بهره برد، برای پوست صورت و نواحی با پوست حساس از نمک ریز و در بقیه ی نقاط از نمک دانه درشت استفاده می شود.

۶. پاک کننده آرایش چشم

روغن زیتون مواد ضد آب آرایش چشم را به راحتی پاک می کند. برای این کار، فقط چند قطره روغن زیتون را به یک توپ پنبه اضافه کنید و به آرامی پوست خود را پاک کنید.


مقاله ی مرتبط: ۸ اشتباه پاکسازی که باعث پیری پوست می‌شود!


۷. ماسک صورت

افراد مبتلا به پوست خشک می توانند از ماسک صورت روغن زیتون سود ببرند. مخلوط روغن زیتون با تخم مرغ، عسل یا جو دوسر می تواند صورت را نرم و لطیف نگه دارد.

۸. درمان چین و چروک

با توجه به محتوای آنتی اکسیدانی، روغن زیتون  چین و چروک پوست را کاهش می دهد.پنبه ی آغشته به چند قطره روغن را به پوست دور چشم بزنید.

۹. اسکار

ویتامین ها و سایر آنتی اکسیدان ها در روغن زیتون می توانند با  کمک به بازسازی سلول های پوستی، زخم را از بین ببرند.روغن را به تنهایی روی زخم ماساژ دهید. برای نواحی هایپرپیگمانه که تیره تر از رنگ پوست عادی شده اند ، روغن را با چند قطره آبلیمو مخلوط کرده و در موضع ماساژ دهید.

 خطرات

اگرچه روغن زیتون دارای اثرات مطلوبیست اما در استفاده از آن باید خطرات احتمالی را نیز در نظر گرفت که عبارتند از:

  • آسیب پوستی

در بعضی از افراد و کودکان با پوست خشک باید احتیاط کرد زیرا ممکن است سبب قرمزی و اگزما شود.

  • اگزما آتوپیک دوران کودکی

در کودکان با سابقه ی خانوادگی می تواند سبب افزایش احتمال اگزما شود .

  • انسداد منافذ پوست

در صورت استفاده بیش از حد، می تواند منافذپوست را مسدود کرده و  رشد باکتری ها را افزایش دهد .استفاده از آن باید متعارف باشد و بلافاصله مقدار اضافی روغن را با پارچه نرم یا پنبه ای پاک کرد.

 استفاده از روغن زیتون با کیفیت پایین

روغن های با کیفیت پایین حاوی مواد افزودنی یا مواد شیمیایی هستند که ممکن است پوست را تحریک کنند یا آسیب برسانند. در این مورد باید نام های تجاری معتبر روغن زیتون را خریداری کرد که دارای گواهینامه ی بین المللی باشند.تحقیقات نشان می دهد که ۷۳ درصد از پنج مارک فوق العاده روغن زیتون در ایالات متحده استانداردهای مورد نیاز برای روغن زیتون را رعایت نمی کنند.

  • هنگام استفاده ی روغن زیتون روی برای اولین بار، چند قطره روغن را روی بازو ماساژ دهید ، درصورت عدم واکنش پوست پس از ۴۸ ساعت ، می توانید از آن استفاده  کنید
سحر سیدی مقدم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید