انتشار این مقاله


اختلال PTSD می تواند ناشی از تغییرات سطوح باکتری های روده باشد

یک مطالعه اکتشافی، مستنداتی از پیوند میان باکتری های روده و بروز اختلال PTSD یافته است که می تواند ما را با مکانیسم های پیچیده در بروز اختلال PTSD آشنا  سازد.پژوهشگران این مقاله، جمعی از دانشمندان دانشگاه Stellenbosch در آفریقا جنوبی می باشند و نتایج پژوهش خویش را در ژورنال سایکوسوماتیک-پزشکی، منتشر ساخته اند. افرادی […]

یک مطالعه اکتشافی، مستنداتی از پیوند میان باکتری های روده و بروز اختلال PTSD یافته است که می تواند ما را با مکانیسم های پیچیده در بروز اختلال PTSD آشنا  سازد.پژوهشگران این مقاله، جمعی از دانشمندان دانشگاه Stellenbosch در آفریقا جنوبی می باشند و نتایج پژوهش خویش را در ژورنال سایکوسوماتیک-پزشکی، منتشر ساخته اند. افرادی هستند که در طول زندگی یک سانحه بسیار شوک برانگیز را تجربه می کنند که در آن سانحه جان خویش یا دیگران در خطر بوده است. بدین گونه افراد مستعد ابتلا به اختلال PTSD می شوند.

تخمین زده می شود که ۶۰ درصد از مردان و ۵۰ درصد از زنان موجود در ایالات متحده آمریکا، حداقل یکبار یک سانحه تروماتیک را از سر گذرانده اند اما بخش کوچکی از افرادی که دچار سانحه تروماتیک می شوند، یعنی در حدود ۷ الی ۸ درصد از جمعیت ذکر شده، دچار اختلال PTSD می شوند.

سیستم ایمنی و التهاب

مطالعات پیشین عوامل متعددی را در مورد مقاوم یا مستعد بودن افراد در مقابل اختلال PTSD را برشمرده اند، از جمله عوامل ژنتیک و اپی ژنتیک که می توانند در بروز این اختلال دخیل باشند. ما نیز به فاکتور های کنترل سیستم ایمنی بدن و التهاب در افزایش خطر ابتلا به اختلال PTSD در افراد پرداخته ایم. 

دانشمندان بطور فزاینده ای بر روی  نقش تریلیون میکروب و باکتری که در بدن انسان زندگی و در سلامتی و بیماری انسان نقش بازی می کنند، پژوهش انجام می دهند. بسیاری از آنها در روده زندگی می کنند، مکانی که مواد غذایی هضم، دارو ها متابولیزه و با عفونت ها مبارزه می شود. باکتری های روده بر بدن و عملکرد مغز از طریق تولید هورمون ها یا انتقال دهنده های عصبی  و همینطور بر عملکرد سیستم ایمنی بدن و سموم  تاثیر می گذارند. باکتری های موجود در روده توسط پاسخ های هیجانی نیز تحت تاثیر قرار می گیرند. هورمون های استرس می توانند به پوشش روده آسیب برسانند، بدین ترتیب به باکتری ها و سموم اجازه ورود به جریان خون را می دهند که همین باعث بروز التهاب و بروز بیماری های روانپزشکی می شود.

مطالعات همچنین دریافتند که سطوح نشانگر های التهابی در افرادی که بتازگی یک سانحه تروماتیک را از سر گذرانده اند، می توانند نقش پیشبینی کننده را در تشخیص بروز و پیشرفت اختلال PTSD بازی کنند. در بررسی این پژوهش، برخی از زمینه های مشترک میان استرس و میکروب های روده مخصوصا در زمینه سیستم ایمنی و التهاب شناسایی شده اند. با این حال هنوز ارتباط میان اختلال PTSD با میکروب های روده ناشناخته باقی مانده است.

۳ نوع باکتری متفاوت

در طی تحقیقاتی که توسط دکتر استفانی مالان-مولر انجام شده است، میکروب های روده از ۱۸ نفر که تشخیص اختلال PTSD گرفته بودند و ۱۲ نفر که با وجود از سر گذراندن سانحه تروماتیک دچار اختلال PTSD نشده بودند، نمونه برداری و مقایسه شد.    دکتر مالان-مولر و همکارانش دریافتند که جمعیت کلی میکروب های روده در هر دو گروه تقریبا برابر است اما در طبقات خاصی از میکروب ها، تفاوت وجود دارد.

دکتر مالان-مولر توضیح می دهد:” ما ترکیبی از ۳ نوع باکتری (Actinobacteria،Lentisphaerae،verrucomicrobia) را در افراد با تشخیص اختلال PTSD یافتیم که نسبت به گروه دیگر، فراوانی کمتری داشتند.”

محققان تاکید کردند که قادر به تعیین اینکه آیا سطوح پایین این ۳ نوع باکتری باعث بروز اختلال PTSD می شود و یا نتیجه ی آنست، نیستند. به هر حال، آنها متوجه شدند داوطلبانی که از کودکی خاطرات تروماتیکی داشتند، سطوح پاییینی از دو نوع باکتری (Actinobacteria،Verrucomicrobia) را نشان داده اند. این دو نوع باکتری بعنوان تنظیم کننده های مهم سیستم ایمنی بدن شناخته می شوند.

دکتر مالان-مولر می گوید:” این یافته بسیار جالبی بود، شاید این افراد در زمان کودکی و در پاسخ به حادثه تروماتیک، سطوح باکتری روده اشان کاهش یافته است.”

بنابراین فرضیه ما مبتنی بر اینست که سطوح پایین این سه نوع باکتری ممکنست منجر به اختلال در سیستم ایمنی و افزایش سطح التهاب در افراد مبتلا به تشخیص اختلال PTSD شده باشد.

 

علیرضا زحمتکش


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید