انتشار این مقاله


ایستگاه فضایی تیانگونگ ۱ تا چند روز دیگر به زمین برخورد خواهد کرد

آیا تیانگونگ ۱ به سرنوشت اسکای‌لب دچار خواهد شد؟

ایستگاه فضایی تیانگونگ ۱ (Tiangong-1) ممکن است در اولین روز ماه آوریل به زمین سقوط کند. این دروغ اول آوریل نیست! احتمال برخورد ایستگاه فضایی چین با زمین واقعاً وجود دارد.

آژانس فضایی اروپا (European Space Agency) هم‌اکنون به انتظار بازگشت ایستگاه فضایی تیانگونگ ۱ به زمین نشسته است، که بر اساس برآوردهای صورت گرفته احتمال دارد در بازۀ زمانی ۳۱ مارس تا دوم آوریل به صورت توپی آتشین به زمین برخورد کند.

ولی این صرفاً یک انتظار است، نه چیز بیشتر، چرا که نمی‌توان زمان دقیقی برای سقوط آن مشخص کرد.

ایستگاه فضایی تیانگونگ ۱ یا “کاخ آسمانی ۱” با ۳۴ فوت طول (تقریباً ۱۰ متر) و ۱۸ هزار پوند وزن اولین آزمایشگاه فضایی در حال گردش چینی محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۱ در مدار زمین مستقر شد.


مقالۀ مرتبط: محققان چینی می‌گویند: ”ما می‌توانیم با استفاده از اشعه لیزر زباله های فضایی را نابود کنیم”


بر اساس گزارشی که هفتۀ قبل در NPR منتشر شد، انتظار می‌رود قسمت اعظم تیانگونگ ۱ طی سقوطش به زمین سوخته و از بین برود.

حوزۀ احتمالی سقوط این ایستگاه فضایی چیزی بالغ بر دوسوم زمین را در بر می‌گیرد که خود شامل بخش عظیمی از ایالات متحده می‌شود. با این حال امکان تعیین زمان و مکان دقیقی برای سقوط وجود ندارد چرا که تیانگونگ ۱ در مسیر خود با اتمسفر زمین – که خود دائماً در حال تغییر است – وارد واکنش خواهد شد.

وب‌سایت Space.com نوشته:

تیانگونگ ۱ هم‌اکنون در ارتفاع ۱۳۴ مایلی از زمین قرار دارد و هر ۸۸ دقیقه یک گردش کامل به دور زمین انجام می‌دهد. این ارتفاع برابر با نصف ارتفاع ایستگاه فضایی بین المللی بوده و روز به روز در حال کاهش است.

احتمالاً تعدادی از علاقه‌مندان به علوم فضایی، سقوط پیش‌بینی شده ایستگاه فضایی اسکای لب (Skylab) را که در سال ۱۹۷۹ به وقوع پیوست، به خاطر دارند. سقوط این ایستگاه فضایی که متعلق به ایالات متحده بود خیلی سریع به یک رویداد بین‌المللی تبدیل شد و تصاویر آن روی تی‌شرت‌ها رفت.

اسکای لب طول و عرضی دو برابر تیانگونگ داشت و ده برابر نیز سنگین‌تر بود. ایستگاه فضایی آمریکایی در تاریخ یازدهم جولای ۱۹۷۹ بر فراز آسمان غرب استرالیا متلاشی شده و بقایای آن بدون بر جای گذاشتن تلفات در همین منطقه به زمین نشست.

اسکای لب اولین ایستگاه فضایی ایالات متحده بود که در سال ۱۹۷۳ به مدار زمین پرتاب شد. جالب است بدانید که اسکای لب از قطعات باقی‌مانده از فضاپیمای آپولو ساخته شده بود. اسکای لب در طول ۶ سال عمر خود سه بار – بین می ۱۹۷۳ تا فوریه ۱۹۷۴ – میزبان گروهی سه نفره از فضانوردان شده بود. این گروه آخرین بار به مدت ۳ ماه در اسکای لب اقامت داشتند.

ایستگاه فضایی تیانگونگ ۲ چین در سپتامبر ۲۰۱۶ به فضا پرتاب شد و هم‌اکنون در حال گردش به دور زمین است.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید