انتشار این مقاله


ترکیبی برای پیش گیری از فعال شدن سلولهای سرطان سینه در مغز

ترکیب جدیدی، از رشد سلولهای سرطانی سینه در نقاط دیگر بدن مثل مغز جلوگیری می‌کند


Cancer cells in different daysتصاویر، سلولهای توموری را در مغز یک موش در روزهای مختلف نشان می‌دهد. سلولهای توموری با خطوط سبز نشان داده شده‌اند. پس از روز ششم، عروق خونی دچار نشت میشوند. در ردیف بالای تصاویر، در روز چهاردهم، سلولهای توموری کلونیزه شده‌اند؛ درحالیکه در ردیف پایین، زمانیکه موش با ترکیبی تحت عنوان ادلفوسین (edelfosine) درمان شده‌است، بسیاری از سلولهای توموری در روز دهم از بین رفته‌اند و موفق به کلونیزه شدن در روز چهاردهم نشده‌اند.


محققان در مرکز Houston Methodist با کمک مدل سازی کامپیوتری یافتند که ترکیب دارویی تحقیقاتی موجود برای بیماران مبتلا به لوسمی، سرطان منفی سینه سه گانه را در زمان انتشار آن به مغز درمان می‌کند.

محققان مرکز Houston Methodist از میان هزاران داروی موجود، داروهایی را که می‌توانند از گسترش یا متاستاز سلولهای سرطانی جلوگیری کنند، گلچین کرده‌اند. آنها متوجه ادلفوسین شدند. این دارو توسط FDA بمنظور درمان تحقیقاتی لوسمی تایید شده‌است و همچنین در مطالعات بالینی در تومورهای اولیه مغزی استفاده شده‌است.

در بیست و دوم مارس و در نسخه آنلاین Cancer Research، دانشمندان چگونگی تزریق سلولهای بنیادی سرطان منفی سینه سه گانه به موش را شرح دادند. پس از درمان این موشها با این ترکیب، سلولهای بنیادی سرطان زمانیکه به مغز متاستاز کردند، رشد نکردند.

استفان وانگ، مدیر مهندسی زیستی انستیتو تحقیقاتی Houston Methodist و یکی از مولفین مسئول این پژوهش گفت: “این ترکیب سلولهای سرطانی را از ارتباط با سلولهای مغزی در زمان انتقال آنها از سینه به مغز باز داشت. معرفی یک ترکیب دارویی برای پیشگیری از گسترش سرطان می‌توانند در پیشگیری و درمان بیماری‌های متاستاتیک مغز شرایط فعلی را عمیقا تغییر دهد.”

بیماران مبتلا به این نوع سرطان، معمولا پس از تشخیص متاستاز مغزی، عمر کمتری دارند، که این فرض را بوجود می‌آورد که این سلولهای توموری زمانیکه به مغز راه یافتند، بطور بسیار سریعی آداپته می‌شوند. سه گانه منفی، پر چالش ترین نوع سرطان سینه برای درمان است، و در مقایسه با دیگر انواع سرطان سینه، ویژگی‌های بیشتری که مخصوص سلولهای بنیادی سرطان هستند، از خود بروز می‌دهد.

دکتر هانگ ژاو، استادیار مهندسی زیستی در Houston Methodist و مولف مسئول این پژوهش اذعان داشت: “بخاطر اینکه ادلفوسین توسط FDA تایید شده‌است، ما قصد داریم تا این ترکیب را در فاز II مطالعات بالینی سرطان متاستاتیک مغز در سالهای آینده وارد کنیم.”

 سال وارد کردن یک داروی جدید به بازار، هزینه‌ای میلیارد دلاری دارد و نزدیک به ۱۷ سال زمان می‌خواهد. این اولین بار نیست که وانگ و آزمایشگاهش دارویی که برای سرطان سینه ارائه شده‌است را دوباره بررسی می‌کنند. در سال ۲۰۱۱، آنها مدلهای بیوانفورماتیک و ریاضیات از داده‌های انبوهی را برای پایش داروهای تایید شده توسط FDA که ممکن است بر علیه سلولهای بنیادی سرطان مفید باشد، اعمال کردند. در همکاری با مرکز سرطان Houston Methodist، آنها داروی کلروکوئین (chloroquine) را که یک داروی ضد مالاریا است، بعنوان یک عامل ضد سلولهای بنیادی سرطان شناسایی کردند. چند سال پیش، گروه تحقیق ترکیب موجود دیگری را شناسایی کرد که در ترکیب با شیمی درمانی، می‌تواند در درمان سرطان منفی سه گانه پیشرفته موضعی یا متاستاتیک کارآمد باشد؛ این دارو همچنین منجر به ارتقای جریان خون در قلبهای آسیب دیده می‌شود. هر دوی این داروها در آزمایشات بالینی هستند.

وانگ و آزمایشگاهش قصد دارند تا ببینند آیا ادلفوسین می‌تواند در تحقیقات بالینی آینده که بر روی سرطانهای دیگری مانند ریه، تخمدان و پانکراس متمرکزهستند، شرکت کند.


مقاله مرتبط: انواع سرطان سینه را بشناسید


رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید