انتشار این مقاله


عوارض بعد از سکته مغزی تنها به مشکلات فیزیکی ختم نمی شود

این مطالعه به بررسی عوارض بعد از سکته مغزی می پردازد. استروک تنها عملکرد فیزیکی افراد را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

مطالعه جدیدی به عوارض بعد از سکته مغزی پرداخته است و دیدگاه وسیع تری از تصورات مردم نسبت به عوارض سکته مغزی فراهم می کند. بر اساس این مطالعه که در ۲۸ مارس ۲۰۱۸ ( ۸ فروردین ۹۷ ) در نسخه آنلاین مجله ی پزشکی آکادمی نورولوژی آمریکاییها ، ®Neurology ، پابلیش شد، آثار مخرب سکته مغزی بر افراد فراتر از اختلال در عملکرد فیزیکی است.

بعد از سکته مغزی خفیف ، مشکلات مخفی دیگری علاوه بر ناتوانی های خفیف می تواند بروز پیدا کند و بر کیفیت زندگی افراد اثر بگذارد. اثر سکته های مغزی شدید تر بر افراد ، مشکلات و ناتوانی های بیشتر است. اما آیا مشکلات دیگری نیز گریبان گیر این افراد است؟ مشکلات خواب ؟ افسردگی ؟ خستگی بیش از حد؟ مطالعات زیادی در این باره انجام نگرفته است تا پس از سکته مغزی از افراد پرسیده شود که آیا این مشکلات را دارند یا نه. پزشکان اکثرا روی مشکلات فیزیکی پس از سکته مغزی یا  سکته های مغزی بعدی تمرکز دارند.


مقاله مرتبط: به بهانۀ روز جهانی استروک؛ از سکتۀ مغزی چه می‌دانید؟


۱,۱۹۵ نفر که سکته مغزی ایسکمیک را تجربه کرده بودند،در این مطالعه شرکت داشتند. در سکته مغزی ایسکمیک جریان خون به بخشی از مغز قطع می شود . پرسش هایی در زمینه عملکرد فیزیکی ، خستگی بیش از حد ، استرس ، مشکلات خواب و توانایی های فکر کردن مثل برنامه ریزی و سازماندهی کارها و اینکه دردی که تجربه می کنند چقدر بر جنبه های دیگر زندگی و رضایت آنها از نقش ها و فعالیت های اجتماعیشان اثر گذاشته است ، از این افراد پرسیده شد. این پرسش نامه به طور میانگین پس از ۱۰۰ روز از شروع تجربه ی استروک به شرکت کننده ها داده شده بود و یک چهارم از آنها برای پر کردن پرسشنامه به کمک یکی از اعضای خانواده نیاز داشتند. محققان سطح ناتوانی افراد را نیز اندازه گرفته و در مطالعه تاثیر دادند.


مقاله مرتبط: سکته مغزی هموراژیک


با بررسی پرسشنامه ها مشخص شد که نمرات افرادی که سکته کرده بودند نسبت به افراد عادی در تمام زمینه ها به جز خواب و افسردگی ، به طور قابل توجهی بد تر بود. همانطور که انتظار می رود بیشترین تاثیر سکته مغزی ، در زمینه ی مشکلات فیزیکی است. ۶۳ درصد از این افراد در این زمینه نمراتی به مراتب بد تر از افراد معمولی کسب کردند ؛ میانگین نمره این افراد ۵۹ درصد بود .( اگر ۵۰ درصد را به عنوان میانگین جامعه در نظر بگیریم)

حدود ۵۸ درصد از این افراد در پاسخ به این سوال که آیا از فعالیت ها و نقش های اجتماعی خود راضی هستند، به طور معناداری نمراتی بد تر از میانگین افراد جامعه کسب کردند. ایرن.ال.کاتزان نویسنده این مطالعه گفته است که:

افراد ممکن است از برنامه های حمایتی اجتماعی بهره ببرند و مطالعات قبلی نشان می دهد که تلاش هایی برای کمک به افراد مبتلا به سکته مغزی در راستای بهبود شرکت آنها در اجتماع صورت می گیرد ؛ به خصوص برنامه های ورزشی و تمرینات فیزیکی.

سکته مغزی مهارت های تفکر افراد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد ؛ مهارت هایی مثل کارهای اجرایی یا برنامه ریزی و سازماندهی . نتایج نشان میدهد که ۴۶ درصد از شرکت کنندگان به طور معناداری نمراتی کمتر از میانگین افراد معمولی کسب کردند.  کاتزان افزوده است:

شرکت در اجتماع و مهارت های عملکردی و اجرایی، موضوعاتی هستند که کمتر در توانبخشی های بعد از استروک مورد توجه قرار می گیرند . ما به درک بهتری از اثرات استروک بر زندگی  و سلامت نیازمندیم تا استراتژی های بهتری برای عملکرد آنها داشته باشیم.

محدودیت های مطالعه

از محدودیت های این مطالعه می توان به جامع نبودن پرسشنامه اشاره کرد. در این پرسشنامه به مشکلات دیگری که می تواند بعد از استروک رخ دهد اشاره نشده بود ؛ مثل مشکل در ارتباط برقرار کردن. همچنین افرادی که در این مطالعه شرکت داشتند نسبت به میانگین افرادی که دچار سکته مغزی میشوند، استروک خفیف تری را تجربه کرده بودند و میانگین سن آنها ۶۲ سال بود. میانگین سن افرادی که دچار استروک می شوند ۶۹ سال است و این میزان کمتر از میانگین است.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید