انتشار این مقاله


کاخ آسمانی چین تا یک روز آینده به زمین برخورد خواهد کرد (به روزرسانی ۲)

ایستگاه فضایی چین به پایان کار خود نزدیک شده است.

همه چیز در یک چشم به هم زدن رخ خواهد داد. در ۲۴ ساعت آینده، گلوله‌ای آتشین در آسمان مشاهده خواهد شد که با سرعت ۲۶,۵۵۴ کیلومتر بر ساعت به زمین نزدیک می‌شود. ولی نگران نباشید، قسمت اعظم کاخ آسمانی چین در اتمسفر خواهد سوخت.

تیانگونگ ۱ (Tiangong-1) یا کاخ آسمانی اولین آزمایشگاه فضایی در حال گردش چینی محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۱ به مدار زمین پرتاب شد. ولی این موفقیت بیشتر از پنج سال نتوانست دوام بیاورد، چرا که در سال ۲۰۱۶ آژانس فضایی چین کنترل ایستگاه فضایی خود را از دست داد و تیانگونگ ۱ برای همیشه در آسمان سرگردان ماند.

از همان زمانی که ایستگاه فضایی چین از کنترل خارج شد، دانشمندان با جمع‌آوری انبوهی از اطلاعات به شبیه‌سازی فرجام کار تیانگونگ ۱ پرداخته بودند. تا این که جمعۀ گذشته، آژانس فضایی اروپا اعلام کرد که لاشه تیانگونگ ۱ در بازه زمانی شامگاه شنبه تا عصر یکشنبه (به وقت بریتانیا) به زمین برخورد خواهد نمود.

اگر در زمان مناسب در مکان مناسب حضور داشته باشید و آسمان نیز صاف باشد، صحنه‌ای به یادماندنی را نظاره خواهید کرد. این رویداد حتی در روز نیز با چشم غیرمسلح قابل مشاهده خواهد بود. تیانگونگ ۱ همانند شهابی به نظر خواهد رسید که با سرعت کم در پهنه آسمان حرکت می‌کند و در نهایت به چندین شهاب کوچک‌تر تقسیم خواهد شد.

کاخ آسمانی
احتمال ورود به جو تیانگونگ ۱ در نواحی قرمزرنگ بیشتر است.

تیانگونگ ۱ در مقایسه با ایستگاه فضایی بین المللی عددی نیست! ایستگاه فضایی بین المللی با وزنی بالغ بر ۴۰۰ تن به سختی در داخل یک زمین فوتبال جا می‌شود، این در حالی است که کاخ آسمانی چین با ۸.۵ تن وزن، صرفاً به اندازۀ یک اتوبوس می‌باشد. لیو یانگ (Liu Yang) و وانگ یاپینگ (Wang Yaping)، اولین فضانوردان زن چین، جزو مسافرین این ایستگاه فضایی بوده‌اند. آن‌ها با وجود این که در داخل کاخ آسمانی دو تخت خواب در اختیار داشتند، ولی دسترسی به دست‌شویی و آشپزخانه (بهتر است بگوییم امکانات پخت و پز) از طریق فضاپیمای شنژو (Shenzhou) یا “کشتی جادویی” برای‌شان امکان‌پذیر بود که بخشی از پیکره اصلی تیانگونگ ۱ محسوب نمی‌شد.

تیانگونگ ۱ بزرگ‌ترین زباله فضایی خواهد بود که از ابتدای سال جاری به زمین باز گشته است، که البته رکورد چشمگیری محسوب نمی‌شود. در سال ۲۰۰۱، آژانس فضایی روسیه توانست ایستگاه فضایی میر (Mir) را – با وزنی بالغ بر ۱۲۰ تن – که در حال سقوط بود، به سلامت در اقیانوس آرام بنشاند. همان‌طور که می‌دانید، در ورود به جو (re-entry) اسکای لب که در سال ۱۹۷۹ رخ داد دخالت خاصی صورت نگرفت که موجب شد بقایای آن در پهنه‌ای چند صد کیلومتری از استرالیا پخش شده و بر زمین بنشیند. ایستگاه فضایی اسکای لب ۷۴ تن وزن داشت.


مقالۀ مرتبط: ایستگاه فضایی تیانگونگ ۱ تا چند روز دیگر به زمین برخورد خواهد کرد


چیزی در حدود ۱۰۰ تن از قسمت‌های مختلف راکت‌های چند مرحله‌ای، ماهواره‌های منسوخ و سایر بقایای فضایی هر ساله به زمین وارد می‌شود. بخش عمدۀ این زباله‌ها در حین حرکت در اتمسفر سوخته و از بین می‌رود، چرا که اصطکاک آیرودینامیک در سرعت‌های بسیار بالا باعث تولید مقدار چشمگیری انرژی در قالب گرما می‌شود. به همین دلیل، تنها ۲۰ الی ۴۰ درصد از پسماندهای فضایی از جهنم ورود دوباره به جو جان سالم به در می‌برند. قسمت‌هایی از فضاپیماهای سرگردان که به زمین برخورد می‌کند اغلب شامل: مخازن سوخت ضد حرارت، رانشگر یا موتور کنترل کننده و حلقه‌های اتصال فلزی است که گاه اندازه‌ای برابر با چرخ پشتی تراکتور دارند.


به روزرسانی ۱

آن‌طور که مقامات چینی اعلام کرده‌اند، ایستگاه فضایی تیانگونگ ۱ روز دوشنبه (به وقت پکن) وارد جو شده و به زمین برخورد خواهد نمود. این برآورد تقریباً با بازه زمانی اعلام شده از سوی آژانس فضایی اروپا هم‌پوشانی دارد.

سازمان NSSA کره جنوبی اعلام کرده است که ایستگاه فضایی ۱۰/۴ متری روز دوشنبه بین ساعات ۵:۱۲ صبح تا ۱:۱۲ بعد از ظهر (به وقت سئول) وارد جو خواهد شد؛ که به وقت گرینویچ برابر است با ساعت ۸:۱۲ بعد از ظهر یکشنبه تا ۴:۱۲ صبح دوشنبه.

با توجه به این که وقت محلی کشورمان GMT+4:30 می‌باشد، کاخ آسمانی در بازه زمانی ۰۰:۴۲ بامداد تا ۸:۴۲ صبح دوشنبه به وقت تهران وارد جو زمین خواهد شد.

به روزرسانی ۲

بر اساس پیش‌بینی Aerospace Corp ایستگاه فضایی چین در بازه زمانی دو ساعت قبل تا دو ساعت بعد از ۴:۴۰ بامداد امروز (به وقت تهران) وارد جو خواهد شد.

 

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (2)
دیدگاهتان را بنویسید