انتشار این مقاله


چرا باکتری های روده برای یک سیستم ایمنی سالم الزامی هستند؟

چرا باکتری های روده برای یک سیستم ایمنی سالم الزامی هستند؟

بیشتر مردم آگاهند از اینکه داشتن روده سالم برای ما چه قدر مهم است که این خود وابسته است به میکروارگانیسم های سالم و کارامد احشا. در واقع چیز های اندکی جریان زندگی روزمره ما را مختل می کنند. رخداد های اجتماعی یا حتی تجربیات سفر یا نگرانی و درد و خجالت از یک سیستم روده ای ناکارامد.

ما حتی این را که چگونه احشا می‌توانند بر ما تاثیر بگذارند توضیج می دهیم: گاهی ما استفاده می کنیم از احساسات احشایی خود برای اینکه تصمیمات مهم اتخاذ کنیم و هنگامی که به رب خاطر یک مصاحبه شغلی یا یک امتحان بزرگ مضطرب هستیم احساس دل پیچه میکنیم در معده خود و ممکن است به رجوع ناگهانی با سرویس بهداشتی نیاز پیدا کنیم.

محققان به طور فزاینده ای این را که بقیه سیستم های اعضا به وسیله ی محیط روده تحت تاثیر قرار می گیرند کشف و شناسایی می کنند و این پیوند ها به عنوان فاکتور های ممکن در شماری از بیماری ها همچون افسردگی و بیماری ریه توجهات را به خود جلب می کنند.

ما شاید فقط در ابتدای پیدا کردن راه های زیادی هستیم که در آن ها یک روده سالم یا ناسالم میتواند به زندگی ما ضربه بزند و ان را تحت فشار قرار دهد ولی ما قبلا همچنان بسیار زیاد در مورد باکتری های کوچک مهم می دانستیم برای مثال چگونه آن ها سیستم ایمنی ما را تحت فشار قرار می دهند.

۱. باکتری ها به سیستم ایمنی می آموزند که چگونه رفتار کند.

سیستم ایمنی اصلی ترین پیوند است بین باکتری های روده ما و تاثیر آن ها بر سلامت و بیماری ما. و ما اکنون می دانیم که این آموزش حتی قبل از تولد ما شروع می شود.

قبلا گفته می شد که محیط قبل تولد در رحم عاری از باکتری است ولی در سایه افزایش رو به رشد روش های تجزیه ای و تحلیلی مصنوعی ما اکنون می دانیم باکتری ها قبلا در جفت وجود داشتند. ما متولد می شویم با یک ایمنی ذاتی و در ابتدا با آنتی بادی های مادرمان محافظت می شویم. هرچند که سلول های ایمنی هر چند سلول های ایمنی نیاز دارند تا آموزش بیشتری ببینند تا یاد بگیرند چگونه از بدن ما در مقابل آسیب محافظت کنند زمانی که آنتی بادی های مادرمان از بین رفتند. این آموزش برای سلامت آینده ی ما ضروری است.

۲. باکتری ها سیستم ایمنی ما را از لحظه تولدمان آموزش می دهند.

ما همچنین می دانیم باکتری ها برای حفظ یک سیستم ایمنی نرمال که چه قدر مهم است از آزمایش هایی که با موش هایی انجام دادیم که در آزمایشگاه های استریل به دنیا آمدند و در بدن آن ها هیچ باکتری وجود نداشت.

این موش ها سیستم ایمنی نابالغی داشتند که با کمبود انواع مهمی از سلول های ایمنی مواجه بودند اما وقتی با تعداد محدودی باکتری اتوتروف مواجه شدند سیستم ایمنی بالغ شد و تعداد بیشتری از انواع سلول ها را تولید کرد. این آزمایش ها دانش زیادی در مورد عملکرد سیستم ایمنی و تاثیر یک باکتری یا گروه بخصوصی از باکتری ها بر سیستم ایمنی تهیه کردند.

تحقیقاتی که بر روی حیوانات و انسان انجام شدند به ما کمک کردند تا به فاکتور های ابتدای زندگی موثر بر تکامل بیماری ما پی ببریم. برای مثال ما می دانیم بچه هایی که با سزارین متولد می شوند ریسک بالایی در ابتلا به بیماری های خاص دارند. برخی مطالعات نشان می دهند که احتمال ابتلا با دیابت نوع ۱ و آسم در این حالت ها بیشتر است و احتمال بیشتری در ابتلا به چاقی دارند در مقایسه با بچه هایی که به صورت طبیعی متولد شده اند.

این احتمالا به خاطر روش های پاک تر زایمان است که تجمع و تکثیر باکتری های روده و آموزش سیستم ایمنی را به تاخیر بیندازند. همچنین پی بردیم به این که درمان زیاد با آنتی بیوتیک های خاص در سنین کم احتمال ابتلا به حساسیت و آسم را بالا می برد.

فرضیه بهداشتی راه را به خط فکری سوق می دهد ولی فاکتور های دیگری مثل آنتی بیوتیک های مصرفی توسط مادر و زایمان زودرس سزارین همراه شیر مادری ناکامل نیز ممکن است بر این افزایش ریسک بیماری تاثیر بگذارند.

۳. باکتری های روده سیستم ایمنی را متعادل نگه می دارند.

در جریان زندگی ما همیشه در معرض چیز های جدید در روده و بینی و شش های خود قرار داریم از طریق غذا و محیط مانند افزودنی های غذایی و دانه های گرده و هوا یا میکروارگانیسم های غیر بیماری زا در گرد و خاک و کثیفی. اما خوشبختانه بیشتر مردم سیستم ایمنی سالمی دارند که همه این اشیا متجاوز را به راحتی کنترل می کند.

اگر اینگونه نشد یک واکنش التهابی همیشه پاسخ می دهد به غذای جدیدی که امتحان می کنید یا از یک کشور جدید با انواع متفاوت درخت بازدید می کنید. این می تواند یک استفاده از انرژی غیر موثر و غیر ضروری باشد.

وظیفه ضروری دستگاه ایمنی حفظ یک تعادل بین پاسخ و تحمل است (عدم پاسخ). این ضروری است که این تحمل، که تحمل دهانی نامیده شد، پابرجا و برقرار شود. و فلورای گوناگون روده در ابتدای زتدگی برقرار شود با انواع زیادی باکتری، قارچ و دیگر میکروارگانیسم ها که برای این مهم هستند. همانطور که این می آموزد به سلول های سیستم ایمنی که همه چیز بد نیست.

چون تعادل باکتری ها در روده ما بر تعادل سیستم ایمنی ما تاثیر می گذارد, فلور باکتریایی غیر متعادل برای نمونه با پاتوژن های فرصت طلب بسیار زیاد می تواند سیستم ایمنی ما را به فاز التهابی افزاینده که اصطلاحا “روده سوراخ دار” نامیده می شود تغییر دهد. این وضعیت التهابی ممکن است بعدا سایر سیستم های بدن را تحت تاثیر قرار دهد و ریسک ابتلا به چاقی و دیابت نوع ۱ و نوع ۲ و حتی افسردگی را افزایش دهد.

۴. باکتری های بد روده می تواند منجر به بیماری شود.

بیشتر باکتری ها مفید هستند ولی بعضی از آن ها مسول پیشرفت بیماری هستند.

این شاید یک باور مشترک است که باکتری های روده یک نقش مهم در بیماری هایی که به احشا مربوط می شوند بازی می کنند از جمله بیماری های التهابی روده. این موضوع سال ها مورد مطالعه قرار گرفته است و امروزه درمان هایی برای تصحیح ترکیب معیوب باکتری ها موجود هستند و کمک به ریکاوری باکتری های مفید  از طریق پیوند مدفوعی در برخی بیماران مبتلا به ورم روده.بیشتر مردم همچنین آشنا هستند با استفاده بدون نسخه پروبیوتیک ها مخصوصا هنگام تعطیلات خارجی.

باکتری ها بهترین بازماندگانی هستند در بهترین استایل داروینی و آن ها به اندازه محیطی که در آن هستند تطابق پیدا می کنند.این نمونه ای است از اینکه چرا آن ها به آنتی بیوتیک ها مقاومت می کنند. این همچنین به این معناست که اگر باکتری های خوب حذف شوند مثلا به خاطر رژیم غذایی یا دارو بعضی هم غذا های فرصت طلب یا پاتوژن ها به سرعت می آیند و تلاش می کنند تا شکاف را پرکنند.

۵. فلور باکتریایی متنوع روده سالم ترین است.

این آسان نیست که همیشه یک فلور باکتریایی ثابت را عوض کنی خوب یا بد. با یک بار اختلال در یک کالبد زمانی کوتاه فلور به حالت نرمال بازخواهد گشت درست مانند این که شما بعد از یک تعطیلات به خانه باز می گردید و رژیم غذایی عادی خود را می خورید. ولی یک باکتری نامتعادل می تواند در یک چرخه بد حلقه بزند و گردش کند که به موجب آن عملکرد های مضر مستحکم می شوند. در موش های آزمایشگاهی محققان ثابت کرده اند که یک آزمایش خاص باکتریایی با دیابت نوع ۱ و چاقی مرتبط است. در واقع محققان قادر بودند موش های لاغر را با پیوند میکروارگانیسم های روده ای چاق کنند.

چنین میکروب های مخرب و انحرافی همه یک چیز مشترک دارند: کمبود تنوع.

میکروارگانیسم های متنوع به احتمال زیاد وضعیت سلامت را از نوسانات رژیم غذایی نا سالم و مقاومت مزاحمان خارجی بهبود می بخشند و این یعنی یک سیستم ایمنی بردبار تر و خوب تنظیم شده است.

۶. باکتری های روده ای می توانند ما را به شخصی‌سازی بهینه‌تر راهنمایی کنند.

پس ما چگونه می توانیم از همه این دانش در آینده استفاده کنیم؟

ما می دانیم که حضور یا عدم حضور باکتری ها در گسترش چندین بیماری مهم است. همچنین ما می دانیم که فقط به ندرت یک یا دو نژاد از باکتری ها می توانند تفاوت ایجاد کنند اما به احتمال زیاد کل یک گروه از باکتری های معین می توانند بر دیگر باکتری ها موثر باشند. این مطالعات روی انسان ها خیلی چالش برانگیز است به ویژه در سناریو های پیچیده جایی که این اجتماعات باکتریایی انحرافی و مضر باعث مشکل در دیگر جا های بدن می شود.

تا کنون دانشمندان روی فهمیدن حضور یا عدم حضور باکتری های خاصتمرکز کرده اند اما آن چه که ما را امروزه علاقه مند می کند این است که این باکتری ها چه چیز تولید می کنند و چه سیگنال هایی به بقیه قسمت های بدن صادر می کنند. خوشبختانه امروزه ما ابزار های پیشرفته ای داریم که به راحتی می توانیم این موضوعات را بفهمیم.

سیستم های بیولوژی با همه علوم ژنومی و پروتئوم و تحلیل های متابولیتی جزییات تازه ای در مورد این باکتری ها نشان می دهند و ممکن است تشخیص و درمان را به سوی شخصی سازی سوق دهند. برای نمونه به احتمال زیاد در آینده نزدیک معاینه کردن والدین شامل یک ارزیابی کامل از میکروارگانیسم ها یا محصولات آن ها باشد درست مثل یه آزمایش خون عادی، مداخلات دقیق در رژیم غذایی یا نظارت کردن باکتری ها.

به علاوه، این متدها به توصیف مکانیسم های دیگر مربوط به باکتری در داخل بدن کمک می کنند . برای مثال مقاله منتشر شده در Nature نشان داد برخی اثرات سودمند داروی دیابت نوع ۲، متفورمین را که حساسیت انسولین را بالا می برد در بیماران دیابتی نوع ۲ به علت اثرش روی میکروارگانیسم های روده و محصولات آنها به ویژه به علت ترویج و گسترش باکتری خوب. بوسیله استفاده از این روش ها، ما می توانیم ارتباطات بین باکتریها و نتایج را با دلیل و اثر روشن تر ایجاد کنیم که در گذشته دشوار بود.

تحقیقات  در علم نانو تکنولوژی راه های تازه ای برای رساندن دارو واکسیناسیون و باکتری به بدن تولید کرده اند.

تصور کنید یک ظرف بسیار کوچک در حد نانو با یک مخلوط باکتریایی برای یک بخش دور از روده که برای حفاظت از باکتری طراحی شده و فقط زمانی باز می شود که کلید مناسب را در مکان مناسب ملاقات کند  برای مثال یک آنزیم یا یک pH خاص.

مطالعات بالینی در مورد انتقال درمان میکروارگانیسم ها در انسان در حال حاضر انجام می شود . استفاده از پروبیوتیک در حال افزایش است (پروبیوتیک : مواد غذایی که علاوه بر نقش تغذیه ای به علت همراه داشتن میکروارگانیسم های مفید در خود مثل بیفید و باکترولاکتوباسیلوس خواص سلامت بخشی دارند). (طیف اختلال اوتیسم  بوسیله مدفوع درمانی بهبود یافت) و هیچ شکی نیست که پیروبیوتیک های جدید و تخصصی تر شده در آینده ای نزدیک رونمایی شوند . برای مثال پروژه Nxtgenprobio که انتظار می رود نتایج جالبی ثمر دهد.

تشخیص باکتریایی و درمان قطعا” وسیله ارزشمندی هستند برای متخصصان سلامت اما بعید به نظر می رسد که بزودی یک وسیله عادی مورد استفاده باشد چون فاکتورها و ریسک های زیادی هنوز ناشناخته اند . برای نمونه آیا بهتر است اهداء مدفوع از خود روده شما باشد یا از قسمت متفاوت روده ؟

چگونه جلوگیری کنیم از انتقال باکتری بد و مضر به همراه باکتری های خوب و مفید؟ آیا اعضاء خانواده اهدا کننده سازگارتری هستند در مقایسه با اهداء کننده استاندارد خارجی ؟

تا آن زمان با وجدان خوب و آسوده اجازه دهید کودکان شما کثیف شوند. شما تحریک می کنید فلورا روده آن ها که متعادل و سالم و سلامت شوند.

 بسیار از محورهای باکتری های روده : سیگنال ها از طریق محورهای احشا به سایر قسمت های بدن از طریق نورون ها و هورمون ها و شاید مهم ترین از طریق سیستم ایمنی می روند . ما این ها را «محورها» نامگذاری می کنیم و آن ها به توصیف ارتباط بین باکتری های روده و بیماری در دیگر جاهای بدن کمک می کنند.

۱. محور روده – مغز: تاکنون ارتباط بین مغز و روده بیشترین محور مطالعه بوده چون این محور مستند و شناخته شده است بین متخصصان سلامت که  بیمارانی که از بیماری های التهابی روده رنج می برند  اکثر اوقات از افسردگی نیز رنج می برند .

روده می تواند تغییر دهد مواد شیمیایی مغز را از طریق راه ها ی عبور نورونی و پیام رسان های سیستم ایمنی که سایتوکاین نام دارند و این پیام رسان ها وابسته به وضعیت میکروارگانیسم های روده هستند .

استرس مثال خوبی است : استرس میکرو ارگانیسم های روده را تغییر می دهد و سیگنال هایی که به مغز می روند ممکن است طرز رفتار ما را تحت فشار و ضربه قرار دهد.

برای نمونه، استرس های ابتدایی و اوایل زندگی میکروارگانیسم های روده میمون ها و بچه موش ها را تغییر می دهد که به وسیله جداشدن از مادرهایشان در زمان نابالغ بودن تحت استرس قرار گرفته اند.

میکرو ارگانیسم های روده آن ها در نتیجه مختل شد و آن ها میزان افزایش یافته هورمون استرس و دیگر پاسخ ایمنی را دارند.

۲. محور روده – کبد:

محور دیگر، محور روده – کبد است که به صورت گستره تر در تحقیقات کبد مورد مطاله قرار گرفته زیرا ۷۰ ٪ از جریان خون  کبد مستقیما از طریق روده جریان می یابد.

باکتری های روده منبع حیاتی از اجزا و ترکیبات چربی و آنتی ژن های چرخه ای و گردشی هستند و ممکن است ریسک بیماری کبد چرب را تحت فشار قرار دهند .

۳. محور روده – شش و روده – کلیه:

محور روده – ریه یکی از علاقه ها و بهره ها در تحقیقات بیماری های تنفسی است جایی که میکرو ارگانیسم های روده هم آسم ، COPD و ذات الریه و حتی گسترش سرطان را تحت تاثیر قرار می دهند.

دانشمندان همچنین مطرح کرده اند محور روده – کلیه را جایی که محصولات سمی بد کلیه بیمار، میکروارگانیسم روده را تحت تاثیر قرار می دهد و میکروارگانیسم بد مقدار سم های آزاد شده به عنوان مکانیسم بیماری را در بیماری مزمن کلیه افزایش می دهد.

 

علی صالح قدیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید