انتشار این مقاله


مفلوکین به طور موثری از ابتلا به مالاریا در دوران بارداری پیشگیری می‌کند

زنان باردار در نواحی مالاریاخیز به میزان بیشتری در معرض مالاریا قرار دارند . مالاریا می‌تواند سبب بروز مشکلات عدیده‌ای هم برای مادر و هم برای فرزند بشود.

زنان باردار در نواحی مالاریاخیز به میزان بیشتری در معرض مالاریا قرار دارند. مالاریا می‌تواند سبب بروز مشکلات عدیده‌ای هم برای مادر و هم برای فرزند بشود.

به همین دلیل زنان بارداری که در این‌گونه نواحی زندگی می‌کنند باید فعالیت‌های پیشگیرانه در این زمینه انجام دهند. سولفادوکسین پیریمتامین(sp) دارویی است که اخیراً برای مبارزه با مالاریا کاربرد گسترده‌ای داشت اما به دلیل بروز مقاومت انگل نسبت به آن دیگر ناکارآمد به شمار می‌آید.

مالاریابه علاوه sp برای زنان مبتلا به HIV که به احتمال زیاد از آنتی بیوتیک کوتریموکسازول استفاده می‌کنند به علت تداخل دارویی توصیه نمی‌شود. به همین دلیل یک نیاز مبرم به یافتن دارویی جایگزین جهت پیشگیری از مالاریا وجود دارد.

محققان ISGlobal یک تحقیق سیستماتیک جهت بررسی میزان موثر و ایمن بودن مفلوکین هم در بین زنان باردار مبتلا به ایدز و هم غیر مبتلا به ایدز انجام دادند. این مطالعات در بین ۸۰۰۰ زن باردار آفریقایی و تایلندی انجام گرفتند. نتایج نشان دادند که در مقایسه با sp(چه به همراه کوتریموکسازول و چه بدون کوتریموکسازول) مفلوکین تاثیر بهتری بر کاهش انگل‌های خون مادران باردار داشت. اما مشکل اصلی در مورد این دارو غیرقابل تحمل بودن عوارض جانبی بعدی دارو بود(خطر ابتلا به عوارض جانبی مانند استفراغ، خستگی و سرگیجه در صورت مصرف در زنان باردار وجود دارد)

رهبر اصلی تحقیق بیان کرد: ما به چنین نتیجه‌ای در مطالعات قبلی خود نیز رسیده بودیم. موثر بودن مفلوکین ثابت شده است اما بزرگترین مشکلی که با آن جهت استفاده گسترده از مفلوکین روبرو هستیم عوارش جانبی غیرقابل تحملش است.  ما اکنون نیازمند کشف داروی دیگری با اثر مشابه و بدون عوارض جانبی هستیم.

 

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید