انتشار این مقاله


بازگشت غیرطبیعی وریدهای ریوی

نگاه کلی در بازگشت غیرطبیعی وریدهای ریوی که گاهی به آن اتصال غیرطبیعی وریدهای ریوی نیز گفته می‌شود، عروق بازگشتی از ریه در قلب به جای دهلیز چپ به محلی غیر از آن اتصال می‌یابند. این بیماری یک عارضه قلبی مادرزادی می‌باشد. خون غنی از اکسیژن که در حالت طبیعی از وریدهای ریوی به دهلیز […]

نگاه کلی

در بازگشت غیرطبیعی وریدهای ریوی که گاهی به آن اتصال غیرطبیعی وریدهای ریوی نیز گفته می‌شود، عروق بازگشتی از ریه در قلب به جای دهلیز چپ به محلی غیر از آن اتصال می‌یابند. این بیماری یک عارضه قلبی مادرزادی می‌باشد.

خون غنی از اکسیژن که در حالت طبیعی از وریدهای ریوی به دهلیز چپ می‌ریزد، به جای آن به دهلیز راست ریخته شده و با خون کم اکسیژن حتی قبل از ورود به دهلیز راست مخلوط می‌شود.

مقداری از خون ممکن است از طریق مجرای بین دهلیزی به دهلیز چپ و سپس بطن چپ وارد شود. پس از آن نیز از طریق شریان آئورت به سایر نقاط بدن می‌رود. اما اکسیژن موجود در این خون کمتر از مقدار مورد نیاز برای بدن می‌باشد. اگر سوراخ بین دهلیزی کوچک باشد، خون کافی به بدن نرسیده و منجر به نارسایی قلبی می‌شود.

به دلیل کاهش اکسیژن خون رسیده به بدن، ظاهر نوزاد آبی(سیانوتیک) می‌شود. اگر جریان خون از طریق وریدهای ریوی کاهش یافته یا مسدود شود، رنگ نوزاد ممکن است آبی شود.

مقداری از خون نیز ار دهلیز راست به بطن راست می‌رود سپس خون به به شریان ریوی رفته و از ریه خارج می‌شود.

تشخیص

برای تشخیص این بیماری، پزشک علائم و نشانه‌های کودک را بررسی کرده وی را معاینه و با گوشی پزشکی به صدای قلب او گوش خواهد داد تا مور مور قلب را بررسی کند.

برای تشخیص این بیماری اکوکاردیوگرام به کار می‌رود.

تست‌های دیگر مانند الکتروکاردیوگرام یا عکس برداری با اشعه ایکس در صورت نیاز به اطلاعات دیگر به کار گرفته می‌شوند.

درمان

در کودکی فرد نیاز به جراحی دارد. برای ترمیم این ناهنجاری قلبی مادرزادی، جراحان وریدهای ریوی را به دهلیز چپ متصل کرده و سوراخ بین دهلیزی را می‌بندند.

کودکان مبتلا به ناهنجاری قلبی مادرزادی به فالوآپ نیاز خواهند داشت و باید تحت نظر متخصص قلب کودکان باشند. افراد بالغ مبتلا به این ناهنجاری مادرزادی نیاز به در طول زندگی خود نیاز به مراقبت نیاز خواهند داشت و باید تحت نظر متخصص قلب باشند تا وضعیت قلب وی را بررسی کند.

سینا پاکی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید