انتشار این مقاله


ابرغذای بعدی انسان شیر سوسک خواهد بود!

این ماده بیش از چهار برابر مغذی‌تر از شیر گاو است و محققان فکر می‌کنند که می‌تواند در آینده کلید تغذیه جمعیت رو به رشد ما باشد.

گروهی بین‌المللی از دانشمندان یک کریستال پروتئینی واقع در میان روده سوسک حمام را در سال ۲۰۱۶ ترتیب دادند. علت چیست؟ این ماده بیش از چهار برابر مغذی‌تر از شیر گاو است و محققان فکر می‌کنند که می‌تواند در آینده کلید تغذیه جمعیت رو به رشد ما باشد.

اگرچه بیشتر سوسک‌ها واقعا شیر تولید نمی‌کنند اما گونه‌ای به نام Diploptera punctate  که تنها سوسکی است که زنده زاست نشان داده است که شیری حاوی کریستال‌های پروتئینی را برای تغذیه بچه‌هایش به بیرون پمپ می‌کند.

حقیقت این است که تولید شیر توسط یک حشره بسیار شگفت‌انگیز است اما چیزی که محققان را شگفت زده کرد این بود که هر کدام از این کریستال‌های پروتئینی حاوی بیش از سه برابر انرژی است که در مقدار مشابهی از شیر بوفالو یافت می‌شود. (شیر بوفالو از شیر گاو نیز کالری بالاتری دارد)

مشخصا شیر گرفتن از یک سوسک شگفت‌ انگیزترین راه نیست، بنابراین گروهی از محققان بین‌المللی به سرپرستی محققانی از انستیتو سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در هند تصمیم گرفتند که ژن‌هایی که مسئول تولید کریستال‌های پروتئینی شیر هستند را ترتیب دهند تا ببیند آیا می‌توانند آن‌ها را در آزمایشگاه تکثیر کنند یا نه.

سانچاری بنرجی، یکی از اعضای تیم، در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۶ با تایمز هند گفت:

این کریستال‌ها مانند یک غذای کامل هستند. پروتئین، چربی و قند دارند. اگر شما به توالی‌های این پروتئین نگاه کنید تمامی اسید‌آمینه‌های ضروری را خواهند داشت. این شیر نه تنها منبع فشرده شده‌ای از کالری و مواد مغذی است بلکه باعث صرفه جویی در زمان نیز می‌شود.

زمانی که این پروتئین موجود در شیر هضم می‌شود، کریستالش‌هایش پروتئین بیشتری نسبت به مقدار مساوی آزاد می‌کنند.

سابرامانیان راماسمی، سرپرست این پروژه، گفت:

این شیر غذایی است که موجب صرفه جویی در زمان می‌شود. اگر شما به دنبال غذایی هستید که کامل و در عین حال صرفه جویی کننده در زمان باشد، این همان است.

نکته حائز اهمیت این است که این منبع پروتئینی متراکم به درد کسانی که در تلاش برای کاهش وزن هستند نمی‌خورد و احتمالا حتی برای بیشتر وعده‌های غربی که در طول روز مقدار زیادی کالری می‌دهند نیز نیاز نیست اما برای کسانی که به دنبال دریافت مقدار کالری مورد نیاز هر روز هستند این شیر می‌تواند یک راه حل سریع و آسان برای دریافت مواد مغذی و کالری باشد.

راماسمی گفت:

این شیرها بسیار پایدار هستند و می‌توانند یک مکمل پروتئینی فوق العاده باشند.

حال این محققان این توالی را دارند و امیدوارند تا به وسیله مخمرها این کریستال‌ها را در ابعاد زیاد تولید کنند. تولید آن از این راه نسبت به جداسازی کریستال از روده سوسک اندکی بیشتر کارآمد (و کمتر ناخوشایند) است.

دیگر چه احتیاجی به کرم برکلی و کوینو است زمانی که شما به مکمل شیر سوسک دسترسی دارید؟ بله…ما صد درصد مطمئن نیستیم اما برای حل مشکل کمبود غذا که ما برای نسل جدید با آن روبرو هستیم می‌تواند کمک کننده باشد.

این مطالعه در IUCrJ (journal of the International Union of Crystallography ) منتشر شده است.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید