انتشار این مقاله


خواص آب برنج برای مو

آب برنج به خاطر داشتن آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی انتخاب خوبی برای تقویت مو است.

قرن‌هاست زنان چین، ژاپن و آسیای شرقی برای مراقبت از مو‌های خود از آب برنج استفاده می‌کنند. اکنون سوال این است آیا فواید ذکر شده برای برنج از نظر علمی صحیح است؟ آب برنج سرشار از نشاسته است که بعد از آبکش کردن برنج یا خیساندن آن وارد آب می‌شود. در این مقاله به بررسی مزایای استفاده از آب برنج برای زیبایی پوست و مو و تحقیقات انجام شده در این حوزه می‌پردازیم.

استفاده از آب برنج برای مو

دانه‌های برنج حاوی ۷۵-۸۰ درصد نشاسته است. آب برنج حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی برنج است شامل:

آمینو‌اسید‌ها

ویتامین‌های گروه B

ویتامین E

مواد معدنی

آنتی اکسیدان‌ها

بنا به گفته‌ی محققان زنان در دوره‌ی هی‌آن (۷۹۴ تا ۱۱۸۵ میلادی) در ژاپن مو‌های بلندی تا پایین پا داشتند که برای مراقبت با آب برنج شست‌و‌شو می‌دادند. در روزگار حاضر زنان یائو که در روستای Huangluo چین زندگی می‌کنند با داشتن مو‌هایی به بلندی ۱۸۰ سانتی‌متر دارند. علاوه بر بلندی باور‌نکردنی، موی زنانیائو تا مدت‌ها رنگ خود را حفظ می‌کنند و تا قبل از ۸۰ سالگی سفید نمی‌شوند.

زنان یائو
زنان یائو

در سال‌های اخیر وبسایت‌های مشاوره زیبایی و تولید کنندگان محصولات آرایشی به سنت‌های پیشین بازگشته‌اند. در حال حاضر استفاده از آب برنج در حال گسترش است.

فواید

صاف کردن مو‌

 باز کردن گره‌ها

افزایش درخشش مو

تقویت مو

افزایش رشد مو

یافته‌های مطالعات

آب برنج برای افزایش رشد مو معروف است، از سویی شواهد زیادی برای فواید آن وجود دارد. اما آیا این ادعا‌ها از نظر علمی صحیح هستند؟مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰ انجام شد که محققان دریافتند آب برنج موجب کاهش ریزش مو و افزایش الاستیسیته مو می‌شود.

در یک مرکز تحقیقاتی در ژاپن با استفاده از تکنیک تصویر‌برداری اثر تقویتی آنزیم اینوزیتول بر مو را نشان دادند. این آنزیم در آب برنج وجود دارد. مهم است بدانید این مطالعه توسط یک مرکز خصوصی انجام شده که ممکن است به دلیل منافع مادی باشد. تا امروز فواید استفاده از آب برنج برای مو اثبات نشده است. برای حمایت از شواهد موجود مطالعات بیش‌تری نیاز است.

چطور آب برنج تهیه کنیم؟

چندین راه برای تهیه‌ی آب برنج وجود دارد، که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خیس کردن

خيساندن سريع‌ترین راه برای تهیه‌ی آب برنج است.

برای استفاده از این روش باید:

۱/۲ پیمانه برنج خشک بردارید.

آن‌ها را خوب بشویید.

برنج‌ها در کاسه‌ای ریخته و دو، سه پیمانه آب اضافه کنید.

اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه خیس بخورد.

آب برنج را به ظرف تمیزی منتقل کنید.


مقالۀ مرتبط: ۸ راهنمایی در مورد چگونگی تقویت موهای ضعیف


تخمیر کردن

بعضی از طرفداران آب برنج عقیده دارند آب برنج تخمیر شده فواید بیش‌تری از آب برنج معمولی دارد. بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، مواد تخمیر شده آنتی اکسیدان‌های بیش‌تری دارند. آنتی اکسیدان‌ها از آسیب سلول‌های پوست و مو جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل از مواد اصلی سازنده در محصولات آرایشی هستند.

برای تهیه‌ی آب برنج تخمیر شده، مراحل ۱-۴ خیس کردن را انجام دهید. قبل از صاف کردن ظرف حاوی آب برنج را به مدت دو روز در دمای اتاق بگذارید تا تخمیر شود. نهایتا آب برنج را به ظرف تمیزی منتقل کنید.

جوشاندن

راه دیگر برای تهیه‌ی آب برنج جوشاندن است.

معمولا برای نصف پیمانه برنج دو برابر آب لازم است.بعد از پختن برنج در آب جوش و صاف کردن آن، آب برنج را در ظرف تمیزی بریزید.

چطور از آب برنج استفاده کنیم؟

آب برنج را می‌توان به عنوان جایگزین نرم کننده‌های صنعتی استفاده کرد. برای این کار، شخص باید:

مو‌های خود را با شامپو بشوید.

مو‌ها را آبکشی کند.

آب برنج صاف شده را بر روی مو‌ها بریزد.

با ماساژ آب برنج را به مو و پوست سر برساند.

تا ۲۰ دقیقه ماساژ را ادامه دهید.

مو‌ها را به خوبی با آب گرم بشویید.

فواید آب برنج برای پوست

علاوه بر فوایدی که آب برنج برای مو دارد و در بالا ذکر شد، فوایدی نیز برای پوست دارد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۲ انجام شد که نشان داد نشاسته‌ی موجود در آب برنج به ترمیم پوست آسیب دیده در مبتلایان درماتیت کمک می‌کند.


مقالۀ مرتبط: چگونه می‌توان بدون آرایش پوستی روشن و شفاف داشت؟


نکته‌ی پایانی

شست‌وشو مو با آب برنج یک راهکار قدیمی برای مراقبت مو است که در مناطق مختلفی از قاره‌ی آسیا استفاده می‌کردند. در حال حاضر این روش سنتی در سراسر جهان محبوب شده است. بسیاری از مردم آب برنج را به عنوان درمان موثری می‌شناسند. مثال‌های تاریخی و حکایت‌ها نشان می‌دهند آب برنج موجب تقویت بافت، رشد و استحکام مو می‌شود. شواهد علمی در مورد آب برنج چندان قاطع نیست، بنابر‌این تحقیقات بیش‌تری در این حوزه نیاز است. با این وجود استفاده از آب برنج انتخاب ایمنی برای مو و پوست افراد بوده و می‌توان در خانه انجام داد.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید