انتشار این مقاله


میکروب‌ها چگونه می‌توانند اعتماد به نفس افراد را نسبت ظاهرشان پایین آورند؟

این مقاله درک کردن چگونگی تأثیر بیماری عفونی بر روی عوامل روان‌شناسی و نتایج اهمیت نشاط و سلامت روان را نشان می‌دهد.

مقاله‌ی جدید منتشر شده در مجله‌ی Psychology Science ، نشان می‌دهد که فکر کردن به میکروب‌ها به تنهایی می تواند موجب نگرانی بیش از حد برخی از مردم نسبت به ظاهرشان شود.

زمانی که افراد با یک بیماری عفونی مواجه می‌شوند، اغلب مکانیسم‌های دفاعی و روانشناسی و رفتاری ایجاد می‌کنند. به گفته‌ی نویسندگان مقاله همه‌ی این واکنش‌ها بخشی از سیستم ایمنی رفتاری می‌باشد که ما را وامی‌دارد از برخی افراد خاص و حامل‌های قوی پاتوژن‌ها اجتناب ورزیم.
اما واکنش سیستم ایمنی رفتاری تنها در خارج از بدن تأثیر نمی‌گذارد. در مقالات تازه منتشرشده Joshua M.Ackeman از دانشگاه Michigan در Ann Arbor، و همکارانش فرض می‌کردند که یک سیستم ایمنی رفتاری مؤثر، باید نه تنها در برابر خطرات خارجی مثل میکروب‌ها بلکه در مقابل آسیب‌پذیری‌های درونی نیز هشیار باشد.

بنابراین، محققان به بررسی تأثیر میکروب‌ها در نگرانی افراد نسبت به ظاهرشان پرداختند. نویسندگان می‌افزایند: این مقاله درک کردن چگونگی تأثیر بیماری عفونی بر روی عوامل روان‌شناسی و نتایج اهمیت نشاط و سلامت روان را نشان می‌دهد.

میکروب‌ها موجب کاهش اعتماد به نفس نسبت به ظاهر می‌شوند.

Ackerman و همکارانش برای پی بردن به جنبه‌های روحی اختلالات میکروبی، ۷ آزمایش با صدها نفر شرکت‌کننده را طراحی کردند.

در آزمایش اول، از ۱۶۰ نفر (۸۳ نفر مرد) خواسته شد که یکی از دو داستان طراحی شده برای پرداختن به چگونگی احساسات در مقابل میکروب‌ها را مطالعه بفرمایند.
یکی از داستان‌ها سناریوی کنترل در رابطه با فضای کاری و دیگری درباره‌ی داوطلب شدن افراد برای کار در بخش جراحی بیمارستان بود. پس از دو سناریو، وضعیت عاطفی شرکت‌کنندگان مورد بررسی قرار گرفت.

در مرحله‌ی بعدی آزمایش‌ها، از افراد خواسته شد تا بر روی یک بودجه‌ی خیالی برای طراحی خودِ ایده‌آل‌شان که تمایل داشتند اکنون این‌گونه باشند، تمرکز داشته باشند.
همچنین به این افراد گفته شد که می‌توانند پول را بر روی ۱۱ صفت و ویژگی نیز صرف کنند که تنها یکی از آن‌ها به ظاهر فیزیکی مربوط می‌شود. این ۱۱ ویژگی عبارتند از: ظاهر و جذابیت فیزیکی، خلاقیت، مهربانی، اخلاق کاری، هوش، توانایی در زمینه‌های رمانتیک، شوخ‌طبعی، فضیلت، موقعیت اجتماعی، استعدادها و مهارت‌های غیر کاری و درآمد سالیانه.


مقالۀ مرتبط: جذابیت چهره خود را با خواب سالم افزایش دهید!


محققان نگرانی شرکت‌کنندگان نسبت به میکروب‌ها را نیز ارزیابی نمودند و از آن‌ها خواستند چگونگی نگرانی‌شان نسبت به ۴ جنبه‌ی مرتبط با میکروب‌ها مثل ظاهر فیزیکی، تناسب اندام و طرز فکر دیگران در مورد آن‌ها را گزارش دهند.
پی برده شد که افرادی که مخالف میکروب‌ها بودند هنگامی که با سناریوی بیمارستان مواجه شدند، صرف پول بیشتری را برای بهبود ظاهر خود انتخاب نموده و نگرانی بیشتری نیز نسبت به گروه کنترل، در مورد ظاهر خود گزارش دادند.

آزمایش‌های بعدی نشان داد که این شرکت‌کنندگان به طور خاصی علاقه‌مند به رفتار و موضوعات مرتبط با ظاهر فیزیکی مثل جراحی زیبایی، نسبت به توجه به بهداشت و تناسب اندام بودند.

نگرانی اصلی جذابیت ظاهری است نه سلامت!

Ackerman توضیح می‌دهد:

یافته‌های ما نشان می‌دهد که وقتی مردم نسبت به پاتوژن‌ها نگرانند، به ظاهر فیزیکی خود بیشتر اهمیت می‌دهند که انگیزه‌شان برای دنبال کردن رفتار و محصولات مربوط به بهبود ظاهر مثل ورزش، آرایش و جراحی‌های پلاستیکی نیز افزایش می‌یابد.

وی می‌افزاید:

احتمالاً تعجب‌برانگیزترین بخش یافته‌های ما این باشد که خطر بیماری عفونی افراد در مواجهه با بیماری‌های عفونی به ظاهر فیزیکی‌شان بیشتر از سلامتی اهمیت می‌دهند.
ممکن است ما انتظار داشته باشیم که نگرانی در مورد بیماری‌ها منجر به مراقبت‌های بیشتر افراد از سلامتی خود و اقدام به کارهایی جهت بهبودی آن شود، اما این موضوع در مقایسه با نگرانی افراد نسبت به ظاهرشان، اهمیت کمتری دارد.


مقالۀ مرتبط: بیماری‌های عفونی


محققان پیش‌بینی می‌کنند که چگونگی تأثیر ظاهر فیزیکی بر روی فرصت‌های ازدواج می‌تواند این نتایج و یافته‌ها را توجیه نماید اما مطالعات بیشاری برای اثبات آن لازم می‌باشد.

در آخر Ackerman می‌گوید:

این مطالعات به دلیل نشان دادن موقعیت‌هایی که ممکن است افراد در رفتارهای بهداشتی و هزینه‌های سلامتی با مشکل مواجه شوند و نیز از طرفی به دلیل امکان بهبود برخی نگرانی‌های منفی افراد در رابطه با ظاهر خود با رفع نگرانی آن‌ها در مورد بیماری‌های عفونی، مهم می‌باشند.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید