انتشار این مقاله


شاید موز بهترین غذا برای ورزشکاران باشد!

موز بهترین خوراکی همراه ورزش است؟! دلیل و بررسی ریکاوری بعد از ورزش، یک موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ آیا شما هنگامی که ورزش می‌کنید نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌نوشید یا تنها با آب اکتفا می‌کنید؟ یا شاید از آن دسته افراد هستید که به یک موز ساده قناعت می‌کنید؟ هر دوی این […]

موز بهترین خوراکی همراه ورزش است؟! دلیل و بررسی

ریکاوری بعد از ورزش، یک موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ آیا شما هنگامی که ورزش می‌کنید نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌نوشید یا تنها با آب اکتفا می‌کنید؟ یا شاید از آن دسته افراد هستید که به یک موز ساده قناعت می‌کنید؟ هر دوی این خوراکی‌ها سرشار از کربوهیدرات هستند که می‌توانند در برگرداندن انرژی به بدن موثر واقع شوند. ولی این در حالی است که موز فاقد قندهای تغییریافته و رنگ‌های مصنوعی است و چیزی است که به سادگی از طبیعت بدست می‌آید.


مقاله مرتبط: قبل و بعد از ورزش چه بخورید؟


اما هدف از این خوراکی‌ها به تامین انرژی منتهی نمی‌شود و ورزشکاران می‌خواهند غذایی مصرف کنند که التهاب بعد از ورزششان نیز بهبود یابد. هر دو خوراکی یاد شده، موز و نوشیدنی‌های ورزشی، این توانایی را دارند. ولی کدام یک بهتر است؟

البته که ما باید برای دانشمندانی که این نوشیدنی‌های ساخته‌اند احترام بگذاریم؛ چرا که چنین خواصی را دارد و به نظر می‌رسد این میوه طبیعی خلقت بهتری داشته است! تحقیقات گذشته نشان داده است که هر دوی این خوراکی‌ها در مقابل آب توانایی ادامه دادن ورزش را بیشتر می‌کنند. ولی طبق مطالعه‌ای که اخیرا منتشر شده است، موز به نظر می‌رسد که خاصیت ضد التهابی بیشتری نسبت به نوشیدنی‌های ورزشی داشته باشد.

این مطالعه ۲۰ دوچرخه‌سوار حرفه‌ای زن و مرد را شامل می‌شده است که ۷۵ کیلومتر را رکاب زدند. در ابتدا آن‌ها تنها آب نوشیدند، سپس هم آب و هم ۲۳۶ میلی‌لیتر از نوشیدنی‌های ورزشی را نوشیدند و در انتها علاوه بر آب هر نیم ساعت نصف موز نیز خوردند. محققان از دوچرخه‌سواران قبل، هنگام و بعد از اتمام تمرین نمونه خونی گرفتند. آن‌ها دریافتند که نشانگر‌های التهابی در خون افرادی که تنها آب مصرف کرده بودند خیلی بیشتر از دو گروه دیگر بوده است. این قضیه در مورد متابولیت‌ها و دیگر مولکول‌های مرتبط با ورزش نیز صادق بوده است.

در مسابقه دوی ماراتون حتی بجای نوشیدنی انرژی‌زا، به آن‌ها موز می‌دهند!

اما اگر با دقت به تفاوت بین موز و نوشیدنی‌های ورزشی نگاه کنیم متوجه می‌شویم که موز توانایی مهار کردن آنزیم COX-2 را دارد؛ این آنزیم موجب تولید پروستاگلاندین‌ها از واحدهای چربی می‌شود که هدف از حضور پروستاگلاندین‌ها این است که به بهبود فرد کمک کنند و واکنش‌های التهابی را شروع کنند. به زبان ساده‌تر پروستاگلاندین‌ها موجب ایجاد التهاب در بدن می‌شوند. کاری که موز می‌تواند انجام دهد چیزی شبیه به کاری است که برخی از داروهای ضدالتهاب مانند ایبوپروفن می‌کنند.


مقاله مرتبط: آنچه باید در مورد رژيم ضد‌التهابی بدانید


این تیم تحقیقاتی کاملا مطمئن نیست که چرا موز این خاصیت را دارد ولی در هر صورت این یک خبر خوب برای دوست‌داران موز است! ولی یک خبر نچندان خوب هم وجود دارد که گفته می‌شود که دوچرخه‌سوارانی که موز خوردند پس از مدتی احساس نفخ می‌کردند. البته باید این نکته را بیاد داشته باشیم که هیچ چیزی بی‌عیب نیست!

شاید برای‌تان جالب باشد!

علاوه بر موز و نوشیدنی‌های ورزشی، آب خیارشور نیز یک درمان خانگی برای ورزشکارانی که کرامپ عضلانی دارند به حساب می‌آید.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید