انتشار این مقاله


رویان برای ماده شدن، بافت‌های مردانه را از بین می‌برد

محققان در ۱۸ اوت، نتایج تحقیق خود را با این عنوان که وجود پروتئینی بنام COUP-TFII برای حذف بافت تولید مثل مردانه در موش های مونث ضروریست، منتشر ساختند. برای دهه ها، پیش فرض مبنی بر این بود که جنس ماده در پستانداران حاکم است و یکسری تغییرات باعث بروز جنس نر می شود اما حالا […]

محققان در ۱۸ اوت، نتایج تحقیق خود را با این عنوان که وجود پروتئینی بنام COUP-TFII برای حذف بافت تولید مثل مردانه در موش های مونث ضروریست، منتشر ساختند. برای دهه ها، پیش فرض مبنی بر این بود که جنس ماده در پستانداران حاکم است و یکسری تغییرات باعث بروز جنس نر می شود اما حالا بالعکس آن اثبات گردیده است، یعنی ساخت اندام تولید مثل زنانه بستگی به فرایندی دارد که توسط پروتئین COUP-TFII انجام می شود و مجرای ولفیان (Wolffian duct) را از بین می برد.

مجرای ولفیان در مردان به قسمت‌هایی تکوین می‌یابد که وظیفه انزال و تولید اسپرم را دارند و مناطقی همچون اپیدیدیم، مجرای دفران و کیسه منی را در بر می گیرد. دستگاه مولریانان (Müllerian duct) نیز در زنان لوله های رحم، رحم و واژن را تشکیل می‌دهد. هر دو دستگاه در جنین های تازه شکل گرفته، وجود دارند.


مقاله مرتبط: سيستم توليد مثل: واقعيت‌ها، عملکرد‌‌ها و بیماری‌ها


۷۰ سال پیش، آلفرد جستر بعنوان متخصص غدد درون ریز در فرانسه نشان داد که بیضه تستوسترون تولید می کند و باعث حفظ مجرای ولفیان می شود، در حالی که شکل‌گیری و رشد دستگاه مولریانان را متوقف می سازد. پس اگر این هورمون ها از دست بروند، مجرای ولفیان نیز از بین رفته و بصورت پیش فرض، دستگاه مولریانان رشد خواهد کرد.

آماندا سواین بعنوان متخصص زیست شناسی در موسسه تحقیقات سرطان لندن، عنوان می کند که تابحال تئوری پیش فرض بودن دستگاه مولریان را در کتب درسی می آموختیم اما حالا نتایج متفاوتی را میبینیم. Yao از موسسه ملی علوم بهداشت در مرکز تحقیقات Triangle در پارک N.C بدنبال ارتباط میان این دو دستگاه در طول دوران جنینی است و بدین منظور دست به انجام آزمایشاتی مرتبط با این موضوع زد که نتایج آن را میبینیم.

همچنین محققین در طی پژوهش خواستند بر روی اینکه آیا حذف پروتئین COUP-TFII در تخمدان ها باعث تولید تستوسترون می شود یا خیر، آزمایش کنند و نتایج آزمایش نشان داد که هیچ تغییری در عملکرد تخمدان ها بوجود نیامده است. بالاخره در انتهای آزمایشات مشخص شد که تستوسترون بطور منفرد مسئول نگهداری مجرای ولفیان نمی باشد. در عوض، پروتئین COUP-TFII می باشد که بعنوان یک تخریبگر بیوشیمیایی، مجرای ولفیان را در زنان تخریب می کند. بدون عملکرد صحیح پروتئین COUP-TFII در زنان، مجرای ولفیان همچنان در بدن زنان باقی می ماند. البته هنوز سیگنال هایی که باعث تولید و عملکرد پروتئین COUP-TFII می شوند، مشخص نیست.


مقاله مرتبط: هورمون تستوسترون


این پژوهش، درک ما از مکانیسم مجرای ولفیان را افزایش داد. اعضای پژوهش نیز سوالی بنیادی را مطرح ساخته اند که چگونه پروتئین COUP-TFII با هورمون های مردانه، دستگاه تولید مثل را ساماندهی می کنند. داناهو می گوید:

در حالی که مطالعه در مورد موش ها بوده است اما احتمالا این مکانیسم در مورد تمامی پستانداران از جمله انسان صدق می‌کند. زنان به ندرت مجرای ولفیان را در درون خود حمل می‌کنند که اغلب هم تبدیل به تومور می‌شود. همین طور بالعکس مردانی که دستگاه مولریان را در خود حمل می‌کنند، احتمال ناباروری در آن‌ها زیاد است و همچنین ممکن است دچار مشکلات مرتبط با کیست شوند.

وی همچنین پیشنهاد می‌کند که این پژوهش‌ها بر روی بیماران مبتلا به مشکلات ناباروری انجام شود.

علیرضا زحمتکش


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید