انتشار این مقاله


طراحی یک سوال ارزشمند، بسیار بهتر از دانستن هزاران پاسخ است

یک سوال خوب می تواند دنیا را تغییر دهد. یک نمونه از طرح سوال صحیح را می توان در سوال انیشتین یافت که پرسید: زمانیکه در سفری با سرعت نور باشیم، چه می بینیم؟ کوین کلی در این مقاله به ذکر ۱۰ نکته اساسی درباره طرح یک سوال ارزشمند، می پردازد. ما باید بتوانیم برای تغییر […]

یک سوال خوب می تواند دنیا را تغییر دهد. یک نمونه از طرح سوال صحیح را می توان در سوال انیشتین یافت که پرسید: زمانیکه در سفری با سرعت نور باشیم، چه می بینیم؟ کوین کلی در این مقاله به ذکر ۱۰ نکته اساسی درباره طرح یک سوال ارزشمند، می پردازد. ما باید بتوانیم برای تغییر جهان و محیط پیرامون خویش، چگونگی طرح سوالی ارزشمند را بیاموزیم چون سوالاتی که پاسخ دادن به آنها آسان است یا پاسخ های فراوانی دارند، ارزشمند نیستند. حال با کمک زبان استعاره، می خواهیم به توضیح نکات بپردازیم:

۱. طرح سوالات ارزشمند نیازی به داشتن پاسخ های صحیح ندارند

پاسخ های عمیق و ارزشمند در عمق سوالات ارزشمند خوابیده اند نه سوالاتی که پاسخشان فوری در ذهن نقش ببندند. ذهن ما مانند یک ساختمان بزرگ است که دارای راهرو های پر پیچ و خمیست. در داخل راهرو ها مجموعه ای از سوالات بشکل اتاق وجود دارند که پاسخ های خویش را در درون  نگه داشته اند. هر چه بیشتر وارد راهرو و پیچ و خم ها شوید، می توانید اتاق های ارزشمند تری را بیابید که هر کسی به آنها راه نیافته است.

۲. طرح یک سوال ارزشمند نیازی به پاسخ های فوری ندارد

پاسخ های نامشخص همچون درختانی در ذهن شما می مانند که دانه ی آنها سوالات شما می باشند. هر چقدر سوالات ارزشمند تری طرح کنید، پاسخ های قدرتمند تری همچون شاخه های درخت خواهید داشت. می دانیم که برای داشتن یک درخت تنومند، نیاز به دانه خوب و زمان زیاد است.

۳. یک سوال ارزشمند با پاسخ‌های موجود به مبارزه می پردازد

یک سوال ارزشمند همچون سنگ می ماند و پاسخ های موجود در مورد یک مسئله، همچون شیشه یک پنجره می مانند. حال باید سوالی مطرح کنید که قدرت پرتاب بالایی داشته باشد و بتواند شیشه پنجره را بشکند.


مقاله مرتبط: ابرکامپیوترها، پزشکان آینده!


۴. یک سوال ارزشمند باید به شکلی باشد که پس از شنیدن آن بخواهیم بدنبال پاسخ آن بگردیم در صورتی که قبلا مسئله   مورد توجهی نبوده است

طرح یک سوال ارزشمند همچون تعقیب یک خرگوش سفید تا چاله اش می باشد، چاله ای که حکم سوال ما را دارد. ما قبلا از وجود چنین چاله ای خبردار نبوده ایم اما حالا که آنرا یافته ایم، می خواهیم به داخل آن نفوذ کنیم تا پاسخ خویش را دریابیم.

حال تصور کنید که یک ” در ” در مقابل شما قرار دارد که بسمت یک دنیا باز می شود اما هیچوقت آن را باز نکرده اید زیرا دستگیره نداشته است. پس طرح یک سوال ارزشمند حکم یک دستگیره را برای آن در دارد که بشما اجازه عبور می دهد.

۵. طرح یک سوال ارزشمند با جمله “اگر که ….” همراه است

زندگی همچون فضا می ماند و ما دقیقا نمی دانیم که در سرتاسر آن چه خبر است. حال طرح سوالاتی با جمله ” اگر که … ” می تواند سفینه ای را برای ما مهیا سازد که تا ناشناخته ها ما را ببرد. همچنین یک اقیانوس عمیق را در نظر بگیرید که هر چقدر به عمق آن می روید به سوالات و پاسخ های ارزشمند تری می رسید.

۶. طرح یک سوال ارزشمند، سوالات ارزشمند دیگری را تولید می‌کند

یک سوال ارزشمند حکم یک کتابخانه پر از کتاب را دارد که وقتی وارد آن شوید، تمام کتاب ها حکم سوالات ارزشمند دیگر را دارند. حال طرح یک سوال ارزشمند را همچون عدد PI ببینید. می دانیم که عدد PI تقسیم پذیر نیست و تا بی نهایت ادامه پیدا می کند، پس بدین شکل طرح یک سوال ارزشمند می تواند هزاران سوال ارزشمند دیگر را در بر داشته باشد.

۷. یک سوال ارزشمند قابل پیش‌بینی نیست

ما نمی توانیم طرح سوالات ارزشمند را پیشبینی کنیم، همانطور که شرکت GOOGLE نمی تواند انجام امور، افکار و احساسات شما را از حالا تا ۲۰  سال آینده پیشبینی کند.


مقاله مرتبط: آزمایشگاهی در گوگل برای رقابت انسان و هوش مصنوعی


۸. یک سوال ارزشمند نیاز به ذهنی آموزش دیده دارد

یک ماهی که در آب روان در حال شنا کردن است، همچون ذهن یک کودک می ماند. آب روان هنوز با پاسخ های فراوان به گنداب تبدیل نشده است و قابلیت بالایی در طرح سوالات ارزشمند دارد اما شنای یک ماهی در گنداب را تصور کنید که همچون ذهن یک بزرگسال می ماند. ذهن یک بزرگسال اغلب پر از سوالات بهمراه هزاران پاسخ است و قابلیت کمی در طرح سوال ارزشمند دارد. ذهن را باید آموزش داد.

۹. یک سوال ارزشمند می‌تواند پاسخ‌های خود را اصلاح کند

طرح یک سوال ارزشمند همچون تولد یک نوزاد می ماند که هر لحظه در حال رشد و تغییر است. یک سوال ارزشمند قابلیت تحول و رشد بالایی دارد. همچنین همچون دکمه Pause در میان نت های موسیقی می ماند.

۱۰. طرح یک سوال خوب، آخرین کاریست که یک ماشین می‌تواند انجام دهد

با توجه به مبحث موجود در کتاب Hitchhikers Guide To The Galaxy به قلم  داگلاس آدامز که مرتبط با موضوع ماست، تنها به گفتن چند جمله بسنده می کنم. داخل کتاب در صفحه ۴۲ تمام سوالات اساسی در حوزه حیات و کائنات به یک ماشین داده شد بدین شکل که همه چیز توسط یک ابر کامپیوتر بنام Deep Thought در جهان محاسبه شود. ابر کامپیوتر برای طرح سوالات و پاسخ به آنها نزدیک به ۷/۵ میلیون سال زمان نیاز داشت، بدین منظور تنها در جواب نوشت: پاسخ بی معنا خواهد بود.

محققین نمی دانستند که ابر کامپیوتر چه سوالاتی را در خود مرور کرده پس از آن خواستند که آخرین و ارزشمند ترین سوال اساسی درباره حیات و کائنات را مطرح سازد، اما متاسفانه ابر کامپیوتر قادر به انجام اینکار نبود.

تنها در جمله کافیست که بگویم : “طرح سوالی ارزشمند بهتر از دانستن هزاران پاسخ است.”

علیرضا زحمتکش


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید