خواب REM

۵ حقیقت کوتاه در مورد خواب: خواب REM خلاقیت را تقویت می‎کند!

۱. خواب REM خلاقیت را تقویت می‎کند

غلظت انتقال‌دهندۀ عصبی استیل کولین (Acetylcholine) در طول خواب REM، نسبت به بیداری، تا دو برابر بیش‌تر است. این مسئله موجب تقویت ارتباطات بین نورونی شده و اطلاعات پراکنده در حافظه را به یک‌دیگر مرتبط می‌سازد. ترانه کلاسیک دیروز (Yesterday) از بیتلز و رمان فرانکنشتاین (Frankenstein) محصول خواب REM هستند.


برای آشنایی بیشتر با خواب REM و غیر REM به این صفحه در دکتر مجازی مراجعه کنید.


۲. رویاها در سراسر خواب حضور دارند


مقاله مرتبط: رویای شفاف و فراشناخت


این تفکر که رویا فقط مختص خواب REM می‌باشد، صحیح نیست. رویاها در تمام مراحل خواب حضور دارند. ما حتی هنگام بیداری نیز می‌توانیم خواب ببینیم. چنین رویاهایی تحت عنوان خیال بافی (daydream) شناخته می‌شوند. ولی این مطلب حقیقت دارد که خواب REM نسبت به خواب غیر REM ارتباط محکم‌تری با رویا دارد. رویاهایی که ما در طول خواب REM می‌بینیم عموماً واضح، احساسی و عجیب‌غریب هستند.

۳. محرومیت از خواب اثرات ضد افسردگی دارد


مقاله مرتبط: محرومیت از خواب به صورت كنترل‌شده ممکن است به کاهش افسردگی کمک کند


محرومیت از خواب باعث ایجاد نوعی حالت نیمه سرخوشی در فرد می‌شود. این ترفند از اوایل دهه ۱۹۷۰ به عنوان درمانی برای افسردگی مورد توجه قرار گرفت. متأسفانه اثر مطلوب محرومیت از خواب پایا نیست و بیماران مبتلا به افسردگی به محض این که کمی بخوابند دچار احساس ناخوشی خواهند شد. به علاوه، چنین روش‌هایی باید با نهایت دقت به کار گرفته شوند، چرا که محرومیت طولانی مدت از خواب منجر به تضعیف عملکرد حافظه و بروز سایر مشکلات مرتبط با سلامت می‌شود.

۴. نیاز افراد به خواب بسیار متفاوت است

اندازه‌گیری میزان هوشیاری از طریق سنجش زمان واکنش در افراد مختلف، حاکی از این است که نیاز افراد به خواب یکسان نبوده و با یک‌دیگر تفاوت دارد. مطالعه‌ای که توسط پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا در این زمینه صورت گرفت، ۸ ساعت خواب را برای غالب افراد جامعه عادی توصیف نمود. با این حال، ۵ درصد از افراد جامعه قادرند با دریافت تنها ۵ ساعت خواب (و حتی کم‌تر) عمکلرد مطلوب خود را حفظ کنند. مارگارت تاچر از جمله این ۵ درصد بود.

۵. بعضی افراد شب‌زنده‌دار متولد می‌شوند


مقاله مرتبط: ظاهراً سحرخیزان بیش‌تر از شب‌زنده‌داران عمر می‌کنند


قرار نیست همه زود بخوابند و زود هم بیدار شوند. مطالعات نشان داده است که تعدادی از افراد از نظر ژنتیکی نسبت به خواب دیر موقع مستعد هستند. این قضیه برای ۴۰ درصد از افراد جامعه حقیقت دارد. اگر بیخود تلاش نکنیم ساعت ۶ از جای‌مان بلند شویم، عملکردمان در طول روز بهبود چشمیگری به خود خواهد دید.