انتشار این مقاله


شاید بیماری خود ایمنی لوپوس، محرک باکتریایی داشته باشد

Kriegel فکر می‌کند که ژن‌ها ممکن است برخی افراد را به لوپوس مستعد کند، اما این اختلال به واسطه‌ی باکتری‌ها راه‌اندازی شده و ادامه می‌یابد

 ممکن است باکتری‌ها در بدن برخی افراد، محرک بیماری خود ایمنی لوپوس باشد.


مقاله مرتبط: کشف کلید مولکولی بیماری خودایمنی


لوپوس زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی به بدن خود فرد حمله کند و می‌تواند باعث کهیر های پوستی و آسیب به کلیه‌ها و اندام‌های دیگر شود.

به نظر می‌رسد در مراحل اولیه، یک پروتئین به نام Ro60 که به طور معمول از بافت‌های بدن محافظت می‌کند، مورد هدف قرار می‌گیرد. Martin Kriegel از دانشگاه Yale و همکارانش باکتری‌هایی از پوست، بینی و روده‌های افراد مبتلا به لوپوس و بدون لوپوس را بررسی کردند و دریافتند که آن‌ها پروتئین‌های مشابه Ro60 تولید می‌کنند. نتایج این مطالعات در ژورنال Science translational medicine منتشر شده است.


مقاله مرتبط: بیماری خواننده‌ی مشهور؛ لوپوس چیست؟


در افراد مبتلا به لوپوس، این پروتئین‌ها پاسخ ایمنی را راه‌اندازی می‌کنند. زمانی‌که تیم محققان این باکتری‌ها را به موش‌هایی که از باکتری‌های طبیعی خود جدا شده‌بودند، دادند، آن‌ها پاسخ ایمنی مشابه و علائم اولیه‌ی نارسایی کلیه را نشان دادند.

Kriegel فکر می‌کند که ژن‌ها ممکن است برخی افراد را به لوپوس مستعد کند، اما این اختلال به واسطه‌ی باکتری‌ها راه‌اندازی شده و ادامه می‌یابد. این یافته‌ می‌تواند منجر به درمان‌های جدید شود. او می‌گوید:

ژن‌ها ثابت و معین هستند، اما میکروب‌ها واقعا سازگار و منعطف هستند.

اسما تقی‌زاده انهاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید