انتشار این مقاله


آیا شدت علائم ضربه مغزی و طول دوران بهبودی در مردان و زنان متفاوت است؟

آیا جنسیت نقش مشخصی در شدت و دوره بروز عوارض جانبی بعد از بهبودی اشخاصی که دچار ضربه مغزی شده‌اند دارد؟

یک تحقیق جدید به بررسی چندین ورزشکار مرد و زن پرداخت تا ببینند که آیا جنسیت نقش مشخصی در شدت و دوره بروز عوارض جانبی بعد از بهبودی اشخاصی که دچار ضربه مغزی شده‌اند دارد؟


مقاله مرتبط:علائم ضربه مغزی را بدانید


علاوه بر در نظرگرفتن تفاوت‌های عمده بین مردان و زنان ورزشکار تاثیرات داروهای هورمونی ضدبارداری مورد استفاده توسط این زنان نیز تحت بررسی قرار گرفت و نتایج مرتبط با تاثیرات داروها در مجله نوروتروما منتشر شد.

محققان قله شدت عوارض را پس از ضربه مغزی در این افراد بررسی کردند و همچنین از آنجایی که طول دوره بهبودی نیز برایشان مهم بود،این مدت زمان را نیز برای هر شخص به ثبت رساندند. تمامی این مطالعات در فاصله زمانی بین آسیب و زمان بهبود کامل به گونه‌ای که بتوانند به بازی برگردند صورت گرفت.به علاوه در گروه خانم‌ها محققان نتایج را در دو دسته طبقه بندی کردند:خانم‌هایی که از داروهای هورمونی ضد بارداری استفاده می‌کردند و خانم‌هایی که از این داروها استفاده نمی‌کردند.

دکتر جان پاولیشاک می‌گوید:این تحقیق قسمتی از مغز را در نظر گرفته است که به علایق،احساسات و هیجانات ناگهانی و گذرا و بحث و مجادله مربوط می‌شود که گواهی برای متفاوت بودن میزان آثار مخرب پس ازضربه مغزی در زنان و مردان را از نشان داد. به‌علاوه طبق گفته‌های محققان تحقیق این تحقیق محدودیت‌های فراوانی دارد اما اطلاعات جدید و متعددی را به خصوص در زمینه طول دوران بهبودی و میزان تفاوت شدت علائم در زن و مرد را ارائه می‌دهد در نتیجه باید بستر ادامه این تحقیقات فراهم شود تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کرده و به روش‌های درمانی بهتر و کارآمدتری با در نطر گرفتن تفاوات‌های جنسیتی برسند.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید