انتشار این مقاله


آیا سطح بالای ویتامین D همیشه خوب است؟

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که سطح بالای ویتامین D در خون با افزایش ریسک برخی سرطان‌ها مرتبط است، در حالی‌که ریسک برخی دیگر را کاهش می‌دهد.

مطالعه‌ای جدید در دانمارک نشان می‌دهد که سطح بالایی از ویتامین D در خون با افزایش خطر برخی از سرطان‌ها مرتبط است، اما خطر موارد دیگری را کاهش می‌دهد. مخصوصا، محققان دریافتند که سطح بالای ویتامین D با افزایش ریسک سرطان‌های پوست، پروستات و خون ارتباط دارد و ریسک سرطان ریه را کاهش می‌دهد.


مقالۀ مرتبط: احتمالا میزان بالای ویتامین D با خطر کمتر سرطان همراه است


این مطالعه فقط یک رابطه را پیدا کرده است و نمی‌تواند اثبات کند که سطح بالای ویتامین D باعث ایجاد یا جلوگیری از سرطانی خاص می‌شود. همچنین، این مطالعه نمی‌تواند دلیل دقیقی برای این اثرات ظاهرا متناقض بر ریسک سرطان تعیین کند. اما محققان امیدوارند که این یافته‌ها توجهات را به احتمال اینکه سطح بالای ویتامین D همیشه خوب نیست، جلب کند.

دکتر Fie Juhl Vojdeman، نویسنده‌ی مطالعه، گفت:

تاکنون، بیش‌تر تحقیقات درمورد ویتامین D و سرطان بر روی اثرات سطح پایین ویتامین D متمرکز شده‌اند.
مردم بر این عقیده اند که می‌توانند بدون نگرانی مکمل‌های ویتامین D را هر مقدار که می‌خواهند، مصرف کنند. در حالی که، ما واقعا نمی‌دانیم که آیا مصرف دوزهای بالای مکمل‌های ویتامین D در بلندمدت درصورتی که مقدارش در خون به حالت وخیم و بحرانی پایین نباشد، می‌تواند مضر باشد یا نه. تحقیقات بیش‌تری درمورد رابطه‌ی سطح بالای ویتامین D و سرطان نیاز می‌باشد.

در این مطالعه، محققان اطلاعات بیش از دویست هزار نفر را در دانمارک آنالیز کردند. سطح خون ویتامین D این افراد اندازه‌گیری شد (محققان به‌ویژه به سطح ۲۵OH vitamin D یا ۲۵-hydroxyvitamin D، متابولیتی از ویتامین که برای اندازه‌گیری سطحش در بدن استفاده می‌کنند، توجه می‌کردند). برای هیچ یک از شرکت‌کنندگان قبل از انجام آزمایش ویتامین D، سرطانی تشخیص داده نشده بود. این شرکت‌کنندگان تا ۱۰ سال پیگیری شدند.

میانگین میزان اندازه‌گیری شده ۵۰ نانومول در هر لیتر بود. سطح طبیعی بین ۵۰ و ۱۲۵ نانومول بر لیتر است. در طول دوره‌ی پیگیری، برای بیش از ۱۸ هزار نفر سرطان تشخیص داده شد. مطالعه نشان داد که هر ۱۰ نانومول بر لیتر افزایش در ویتامین D خون با افزایش ۹ درصدی ریسک سرطان پوست غیر ملانومایی، افزایش ۱۰ درصدی در ریسک ملانوما، افزایش ۵ درصدی در ریسک سرطان پروستات و افزایش ۳ درصدی در ریسک سرطان‌های خون ارتباط دارد. اما، افزایش هر ۱۰ نانومول بر لیتر ویتامین D در خون با کاهش ۵ درصدی سرطان ریه مرتبط می‌باشد.

این مطالعه برای بررسی مکانیسم این ارتباطات انجام نگرفته است. با این حال، یکی از احتمالات این است که خطر بالای سرطان پوست با در معرض نور خورشید قرار گرفتن افراد مرتبط است. (بدن افراد در مقابل نور خورشید ویتامین D می‌سازد، اما زیاد در معرض نور خورشید قرار گرفتن می‌تواند منجر به سرطان پوست شود.) این مطالعه درمورد حفاظت از نور خورشید شرکت‌کنندگان اطلاعی نداشت.


مقالۀ مرتبط: تابش مکرر نور خورشید می‌تواند منجر به پیدایش ژن دورگه مسبب سرطان پوست شود


همچنین، بعضی از مطالعات نشان می‌دهند که متابولیت فعال ویتامین D که کلسیتریول (calcitriol) نام دارد، اثر سرکوب‌کنندگی ایمنی دارد که در برخی سرطان‌ها نیز دیده می‌شود. بنابراین، به لحاظ تئوری، سطح بالای ویتامین D می‌تواند محیط تنظیمی سرکوب‌کننده ایمنی بیش‌تری منعکس کند، که با سرطان مرتبط است. Vojdeman تاکید کرده است که “این ایده در حال حاضر صرفا یک گمان است”.

در مقابل، در مطالعات در ظروف آزمایشگاهی، نشان داده شده است که کلسیتریول اثر مصرف سیگار بر نوعی از سلول‌های ریوی را خنثی می‌کند؛ که احتمالا ممکن است ارتباط با کاهش سرطان ریه را توضیح دهد. اما دوباره، این ایده به تحقیقات بیش‌تری نیاز دارد.

در نهایت، مطالعات بیش‌تری درمورد اثرات سطح بالای ویتامین D بر سرطان در سطح مکانیسمی مورد نیاز است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید