انتشار این مقاله


رژیم غذایی افراد سیگاری به ضرر آنهاست

افرادی که سیگار می کشند، در معرض ابتلا به بسیاری از بیماری ها و حتی مرگ هستند. حال در یک مطالعه جدید نشان داده شده است که افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری یا افرادی که سیگار را ترک کرده اند، دارای رژیم غذایی با چگالی بیشتر هستند. افراد سیگاری بطور معمول ۲۰۰ کالری […]

افرادی که سیگار می کشند، در معرض ابتلا به بسیاری از بیماری ها و حتی مرگ هستند. حال در یک مطالعه جدید نشان داده شده است که افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری یا افرادی که سیگار را ترک کرده اند، دارای رژیم غذایی با چگالی بیشتر هستند. افراد سیگاری بطور معمول ۲۰۰ کالری بیشتر در روز مصرف می کنند با توجه به اینکه غذای کمتری نیز می خورند. 

اندازه گیری چگالی انرژی دریافتی با توجه به کالری موجود در حجم غذا بدست می آید. بطور مثال یک شیرینی را در نظر بگیرید که اغلب دارای چگالی و انرژی بالایی می باشد و به همین نسبت، نیاز به مصرف کالری بیشتری دارد. دستور العمل وزارت بهداشت آمریکا در سال ۲۰۱۵ برای سلامت عموم مردم این بوده است که غذا هایی با چگالی و انرژی کمتر مصرف کنند زیرا هم باعث لاغر تر شدن افراد مبتلا به چاقی می شود و هم موجب حفظ سلامتی افراد می شود. از جمله این مواد غذایی می توان به دسته میوه جات، سبزیجات و صیفی جات اشاره کرد.


مقاله مرتبط: غذای پرکالری خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد


تحقیقات نشان می دهند که رژیم غذایی افراد سیگاری، عامل مهمی برای خطر ابتلا به بیماری های قلبی_عروقی محسوب می شود. این تحقیق توسط رزمکلین در دانشگاه Yale انجام شده است.  این تیم تحقیقاتی اطلاعات خویش را از طریق نظر سنجی ملی درباره رژیم غذایی افراد سیگاری بدست آوردند که در مجموع ۵۳۰۰ بزرگسال را در بر گرفت.

در نتیجه مشخص شد که بطور روزانه افراد غیر سیگاری حدود ۱/۷۹ کالری در هر گرم غذا، افرادی که سیگار را ترک کرده اند نیز در حدود ۱/۸۴ کالری در هر گرم از غذا و افراد سیگاری بطور روزانه، حدود ۲/۰۲ کالری در هر گرم از غذا را جذب می کنند.

سامانتا هلر بعنوان متخصص تغذیه می گوید: ” فکر نمی کنم افراد سیگاری بدین موضوع آگاه باشند که خواستار حجم کمتری از غذا نسبت به افراد غیر سیگاری هستند.”

افراد سیگاری احتمالا بدین موضوع که چقدر از حساسیت گیرنده های بویایی و چشایی آنها کاسته شده، خبر ندارند. گیرنده ها در افراد غیر سیگاری و افرادی که ترک کرده اند، نسبت به طعم و بوی غذا حساسترند و فرد را بیشتر به خوردن ترغیب می کنند. همچنین ترغیب افراد سیگاری به خوردن غذا های سالم تر از جمله غذا هایی با چگالی کمتر همچون گیاهخواری، می تواند بسیار مفید واقع شود اما اینکار برای آنها جدا سخت است.

همچنین تغییر رژیم غذایی در افرادی که در حال ترک سیگار هستند، می تواند از افزایش وزن آنها پیشگیری کند.


مقاله مرتبط: ۱۴ راه عملی برای ترک دائمی سیگار


پاتریشیا فولان بعنوان مدیر ستاد کنترل توتون و تنباکو عنوان می کند که افزایش وزن همیشه فاکتوری قابل توجه برای افراد سیگاری بوده است که قصد ترک آن را داشته اند. حداقل ۵۰ درصد از افرادی که قصد ترک سیگار را دارند، فاکتور افزایش وزن را بعنوان مانعی برای ترک بر می شمارند.

برای ترک سیگار و عدم افزایش وزن می توان برنامه ریزی کرد اما از همه مهمتر باید هدف فرد ترک سیگار باشد. پس به منظور پیشگیری از افزایش وزن، می توان از رژیم غذایی گیاهی یا غذا هایی با چگالی پایینتر استفاده نمود. همچنین پیامد های ترک سیگار را باید در نظر گرفت، از جمله بازگشت حساسیت گیرنده های چشایی و بویایی، و همینطور امکان دارد ابتدا مزه غذا هایی که کمی شور یا روغنی باشند اما بتدریج تمام طعم ها و عطر های ترغیب کننده به فرد باز می گردند.

علیرضا زحمتکش


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید