انتشار این مقاله


حتی مصرف الکل متعادل نیز خطر مرگ زودرس را افزایش می‌دهد

براساس بررسی‌های صورت گرفته، در افرادی که در هفته مصرف الکل بیش‌از ۱۰۰ گرم دارند، خطر مرگ زودرس افزایش پیدا می‌کند.

براساس بررسی‌هایی که بر روی ۶۰۰ هزار نفر صورت گرفت،در افرادی که در هفته  مصرف الکل بیش‌از ۱۰۰ گرم دارند (حدود ۵ لیوان ۱۷۵ میلی لیتری از شراب قرمز یا ۵ پیمانه‌ نیم‌لیتری آب‌جو) خطر مرگ زودرس افزایش پیدا می‌کند.

این مطالعه ۵۹۹۹۱۲ فرد را در ۱۹ کشور که اخیراً الکل مصرف کرده بودند، مورد بررسی قرار داد. لازم به ذکر است که هیچ‌کدام از این افراد سابقه خانوادگی شناخته شده در مورد بیماری‌های قلبی و عروقی نداشتند. زمانی که افراد بیش از ۱۰۰ میلی لیتر در هفته الکل مصرف می‌کردند، احتمال همه عوامل مرگ افزایش پیدا می‌کرد.

براساس آنالیز صورت گرفته، در یک فرد ۴۰ ساله که معمولاً حدود ۲۰۰ الی ۳۵۰ گرم الکل در هفته می‌نوشد (حدود ۱۰ الی ۱۸ لیوان) متوسط عمر تقریباً یک الی دو سال کاهش پیدا می‌کند.

هم‌چنین نوشیدن بیشتر الکل می‌تواند با افزایش خطر سکته مغزی، نارسایی قلبی و آنوریسم‌های کشنده نیز در ارتباط باشد.


مقاله مرتبط: تغییر عملکرد مغز با مصرف شدید الکل


ارتباط قلب ناسالم با مصرف الکل

یافته‌های دیگر به دست آمده از این تحقیق هم‌چنین دستورالعمل های کاهشی اخیر در انگلستان را تایید کرده‌اند که هم به مردان و هم به زنان توصیه می‌کنند تا بیش از ۱۴ واحد یا ۱۱۲ گرم الکل خالص در هفته مصرف نکنند. این رقم گفته شده معادل شش پیمانه نیم لیتری از آبجو ۴ درصد یا شش لیوان شراب قرمز ۱۳ درصد با حجم ۱۷۵ میلی لیتر می‌باشد.

این مطالعه نشان داد که سوء مصرف الکل با خطر کم حملات قلبی غیر مرگبار در ارتباط است، منتهی همین خطر کم نیز می‌تواند در نهایت منجر به افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی جدی و بالقوه مرگبار شود.

تیم چیکو (Tim chico) از دانشگاه شفیلد در انگلستان در این مورد اضافه کرد:

اين مطالعه به طور واضح بر آن است كه در كل، نوشيدن الكل هيچ منفعتي براي سلامتي ندارد. در واقع منفعت الكل براي سلامتي، خوب تر از آن است كه حقيقت داشته باشد.


مقاله مرتبط: هشدار پزشکان؛ ارتباط تنگاتنگ مصرف الکل با سرطان!

امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید