انتشار این مقاله


رعایت این پنج عادت می‌تواند امید به زندگی را به میزان یک دهه یا بیشتر افزایش دهد

رژیم غذایی سالم، تمرین منظم، حفظ وزن، عدم استعمال بیش از حد الکل و سیگار نکشیدن ممکن است بیش از یک دهه به امید به زندگی بیافزاید.

طبق مطالعه‌ای جدید به رهبری دانشکده بهداشت عمومی Harvard T.H. Chan، حفظ پنج عادت سالم در طی بزرگ‌سالی یعنی داشتن یک رژیم غذایی سالم، تمرین منظم، حفظ وزن سالم بدن، عدم استعمال بیش از حد الکل و سیگار نکشیدن ممکن است بیش از یک دهه به امید به زندگی بیفزاید.

محققان همچنین دریافتند که زنان و مردان آمریکایی که سالم‌ترین شیوه‌های زندگی را حفظ کرده‌بودند، در مقایسه با افرادی که رعایت نکردند، در طی تقریبا ۳۰ سال مدت مطالعه، احتمالا ۸۲ درصد کمتر از بیماری‌های قلبی عروقی، و ۶۵ درصد کمتر، از سرطان جان خود را از دست می‌دهند.

این مطالعه، اولین بررسی جامع از تاثیر پذیرش عوامل سبک زندگی کم خطر در امید به زندگی در ایالات متحده است. این نسخه به صورت آنلاین در تاریخ ۳۰ آوریل ۲۰۱۸ در Circulation منتشر می‌شود.


مقاله مرتبط: مرگ حق است! بنابراین چرا خود را برای داشتن زندگی سالم خسته کنیم؟


آمریکایی‌ها متوسط امید به زندگی کوتاه‌تری (۷۹.۳ سال) نسبت به تقریبا تمام کشورهای دیگر با درآمد بالا دارند. ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۵، از لحاظ امید به زندگی در جهان برای امید به زندگی در رتبه ۳۱ قرار دارد. این مطالعه جدید با هدف تعیین میزان توانایی عوامل سبک زندگی سالم در افزایش طول عمر در ایالات متحده انجام شده است.
محققان هاروارد چان و همکارانش داده‌های ۳۴ ساله از ۷۸،۸۶۵ زن و داده‌های ۲۷ ساله از ۴۴۳۵۴ مرد شرکت‌کننده در مطالعه‌‎ی سلامت پرستاران و مطالعات پیگیری کارکنان بهداشت بررسی کردند. محققان به این‌که چگونه پنج فاکتور سبک زندگی کم خطر – سیگار نکشیدن، شاخص توده بدنی پایین (۱۸.۵ – ۲۴.۹ کیلوگرم بر متر مربع)، فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید حداقل ۳۰ دقیقه یا بیشتر در روز ، مصرف متوسط الکل ​​(به عنوان مثال، تا حدود یک لیوان ۵ اونسی شراب در روز برای زنان و تا دو لیوان برای مردان) و رژیم غذایی سالم – ممکن است بر مرگ و میر تاثیر بگذارد، بررسی کردند.

محققان تخمین می‌زنند که امید به زندگی در ۵۰ سالگی، برای شرکت‌کنندگان در مطالعه که هیچ یک از فاکتورهای روش زندگی کم‌خطر را قبول نکردند، برای زنان ۲۹ سال و برای مردان ۲۵.۵ سال است. اما برای کسانی که تمام پنج فاکتور کم خطر را پذیرفته‌بودند، امید به زندگی در ۵۰ سالگی برای زنان به ۴۳.۱ سال و برای مردان به ۳۷.۶ سال افزایش یافته‌بود. به عبارت دیگر، زنانی که هر پنج عادت سالم را حفظ کردند، به طور متوسط ​​۱۴ سال و برای مردان ۱۲ سال در مقایسه با کسانی که عادات سالم را حفظ نکردند، طول عمر بیشتری داشتند.


مقاله مرتبط: عادات بد چه خطری برای سلامتی ما دارند؟


افرادی که هر ۵ عادت شیوه‌ی زندگی سالم را رعایت کردند در مقایسه با کسانی که رعایت نکردند، ۷۴٪ کمتر در طول دوره مطالعه فوت کردند. محققان همچنین دریافتند که ارتباط دوز واکنش بین رفتارهای شیوه‌ی زندگی سالم یک فرد و کاهش خطر مرگ زودرس وجود دارد و ترکیب این پنج رفتار سالم با بیشترین سال‌های اضافی زندگی مرتبط است.

Frank Hu، رئیس بخش تغذیه در دانشکده هاروارد چان و نویسنده ارشد این مطالعه، بر اهمیت رعایت عادات شیوه زندگی سالم برای بهبود طول عمر در جمعیت ایالات متحده تاکید می‌کند. با این وجود، پیروی از عادات شیوه زندگی سالم بسیار کم است. بنابراین، سیاست‌های عمومی باید بر ایجاد غذا، ساخت و محیط اجتماعی سالم برای حمایت و تقویت رژیم غذایی سالم و شیوه زندگی سالم تاکید بیشتری داشته‌باشد.

اسما تقی‌زاده انهاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید