عملکردهای اصلی دستگاه عضلانی کدام‌ها هستند؟

سیستم عضلانی متشکل از انواع مختلف عضلات است که هر کدام نقش مهمی در عملکرد بدن ایفا می‌کنند. عضلات به ما اجازه ی حرکت، صحبت کردن و جویدن را می دهند. آنها  ضربان قلب، تنفس و هضم کردن غذا را کنترل می کنند. به نظر می‌رسد سایر عملکردهای غیرمرتبط، از جمله تنظیم دما و بینایی نیز بر سیستم عضلانی تکیه دارند.

برای پی بردن به نکات بیشتری در مورد سیستم عضلانی و اینکه چگونه بدن را کنترل می کنند، این مقاله را بخوانید.

سیستم عضلانی چگونه کار می‌کند

سیستم عضلانی شامل بیش از 600 عضله است که با یکدیگر کار می کنند تا  بدن قادر به عملکرد کاملی باشد.

3 نوع عضله در بدن وجود دارد:

عضله اسکلتی

عضلات اسکلتی تنها عضلاتی هستند که می توانند به طور آگاهانه کنترل شوند. آنها به استخوان ها متصل هستند، و انقباص عضلات باعث حرکت استخوان های متصل به آنها می شود.

هر اقدامی که فرد به صورت آگاهانه انجام می‌دهد، با استفاده از عضلات اسکلتی است. نمونه‌هایی از این فعالیت ها شامل دویدن، جویدن و نوشتن است.

عضله صاف

عضلات صاف درون رگ های خونی و اندام ها مانند معده قرار می گیرند و همچنین به عنوان عضله احشایی شناخته می شوند. این ماهیچه، ضعیف ترین نوع ماهیچه است اما نقشی اساسی در انتقال مواد غذایی در طول دستگاه گوارش و حفظ گردش خون از طریق رگ های خونی دارد. عضلات صاف به صورت غیرارادی عمل می کنند و نمی تواند آگاهانه کنترل شوند.

عضله قلب

عضلات قلبی تنها در قلب قرار دارند و خون را در سراسر بدن پمپ می کنند. عضله قلبی تحریک  مورد نیاز خود را از ضربان قلب می‌گیرد. سیگنال هایی از سیستم دستگاه عصبی میزان انقباض را کنترل می‌کنند. این نوع عضله قوی است و به صورت غیرمستقیم عمل می کند.

در اینجا یک مدل 3 بعدی سیستم عضلانی نشان داده شده است که کاملا در تعامل با هم عمل می‌کنند. با استفاده از ماوس پد یا صفحه لمسی، در مورد سیستم عضلانی بررسی بیشتری کنید‌.

یازده عملکرد اصلی سیستم عضلانی

اعمال اصلی سیستم عضلانی به شرح زیر است:

1. تحرک

عملکرد اصلی سیستم عضلانی اجازه دادن به حرکت است. هنگامی که عضلات منقبض می‌شوند، در انجام حرکات ریز و درشت شرکت و با هم همکاری می کنند. حرکات درشت، به حرکات جامع و هماهنگ اشاره دارد و شامل موارد زیر است:

  • راه رفتن
  • دویدن
  • شنا كردن

حرکات ظریف شامل حرکات کوچکتر می شود، مانند:

  • نوشتن
  • صحبت كردن
  • حالات چهره

عضلات کوچک اسکلتی، معمولا مسئول این نوع اعمال هستند.

اکثر حرکت عضلات بدن تحت کنترل آگاهانه هستند. با این حال، برخی حرکات بازتابی و انعکاسی است، مانند عقب کشیدن دست از منبع گرما.

2. ثبات

تاندون های عضلات در طول مفاصل گسترش می یابند و به ثبات مشترک کمک می کنند. تاندون های عضلانی در مفصل زانو و مفصل شانه در ایجاد ثبات بسیار مهم و حیاتی هستند.

عضلات داخلی که در شکم، پشت و لگن خاصره هستند نیز بدن را استوار می سازند و به انجام وظایفی مانند بلند کردن چیزهای سنگین کمک می کنند.

3. طرز ایستادن و قرار گرفتن

ماهیچه های اسکلتی به بدن کمک می کنند تا هنگامی که فرد نشسته یا ایستاده است،  خود را در موقعیت صحیح نگه دارد. که آن را تحت عنوان «حالت یا وضعیت»می شناسیم.

وضعیت خوب بر ماهیچه های قوی و انعطاف پذیری  آنها تکیه دارد. عضلات خشک، ضعیف و یا سفت به وضعیت بد و ناهماهنگ بودن بدن کمک می کنند.

وضعیت بد در بلند مدت منجر به درد مفصل و عضلانی در شانه ها، پشت، گردن و جاهای دیگر می شود.

4. گردش

قلب عضله ای است که خون را در سراسر بدن پمپ می کند. حرکت قلب خارج از کنترل آگاهانه ی ما است و زمانی که توسط سیگنال های الکتریکی تحریک می شود، به صورت خودکار منقبص می گردد.

عضلات صاف در شریان ها و وریدها نقش بیشتری در گردش خون در اطراف بدن ایفا می کنند. این عضلات در صورت خونریزی و یا کم آبی بدن ،فشار خون و گردش آن را حفظ می کنند.

آنها در طول  ورزش شدید وقتی که بدن نیاز به اکسیژن بیشتری دارد متسع می شوند تا جریان خون افزایش یابد.

5. تنفس

تنفس شامل استفاده از عضله ی دیافراگم است. دیافراگم یک عضله گنبدی شکل است که  درست در زیر ریه قرار دارد. هنگامی که دیافراگم منقبض می شود،ا به سمت پایین حرکت می کند،  و باعث می شود حفره قفسه سینه بزرگتر شود. سپس ریه ها با هوا پر می شوند. و وقتی عضله دیافراگم شل شد، هوا از ریه ها خارج می شود.

هنگامی که کسی می خواهد تنفس عميق تري داشته باشد،نیاز دارد که  از عضلات دیگر، از جمله آنهایی که در شکم، پشت و گردن هستند، کمک بگیرد.

6. هضم

عضلات صاف در مسیر معدی-روده ای یا همان دستگاه گوارش، هضم. را کنترل می کنند. دستگاه گوارش از دهان تا مقعد امتداد دارد. غذا از طریق سیستم گوارشی با یک سری حرکات موجی شکل به نام حرکات دودی حرکت می کند. ماهیچه هایی که در دیواره های اندام های توخالی قرار دارند منقبض شده و سپس شل می شوند،تااین حرکت را ایجاد کنند و بتوانند غذا را از مری به معده برسانند

ماهیچه های بالایی معده شل می شوند تا به غذا اجازه دهند تا داخل شود،در همان حین ماهیچه های پایینی ذرات  مواد غذایی را با شیره ی معده و آنزیمها مخلوط می کنند.

غذای هضم شده از معده توسط حرکات دودی به سمت روده حرکت می کند. از این قسمت به بعد، عضلات بیشتری برای عبور غذا از بدن به عنوان مدفوع منقبض می شوند.

7. ادرار

سیستم ادراری دارای هم عضلات صاف است  و هم اسکلتی ، که شامل موارد زیر است:

  • مثانه
  • کلیه‌ها
  • آلت تناسلی مردانه و زنانه
  • پروستات
  • حالب‌ها
  • مجرای ادرار

عضلات و اعصاب باید با هم کار کنند تا بتوانند ادرار را  درمثانه نگه دارند و یا بیرون بریزند. مشکلات مربوط به ادرار، مانند کنترل ضعیف مثانه یا نگهداری ادرار، به دلیل آسیب اعصابی که سیگنال را به عضلات می برند ایجاد می شود.

8. زایمان

عضلات صاف در رحم هنگام زایمان انقباض و انبساط پیدا می کنند. این حرکات کودک را از کانال واژینال به سمت بیرون هل می دهد. همچنین، ماهیچه های کف لگن خاصره کمک می کنند تا سر نوزاد به سمت کانال زایمان هدایت شود.

9. بینایی

شش عضله اسکلتی در اطراف چشم حرکات آن را کنترل می کنند. این عضلات به سرعت و دقیق کار می کنند و اجازه می دهند  تا چشم اعمال زیر را انجام دهند:

  • حفظ کردن یک تصویر پایدار و ثابت
  • اسکن کردن مناطق اطراف
  • ردیابی اجسام متحرک
  • اگر کسی به عضلات چشمش آسیبی برسد، بینایی اش  مختل می شود.

10. حفاظت از اندام‌های بدن

عضلات پشت محافظت از اندام های داخلی واقع شده درجلو، طرفین و پشت بدن را به عهده دارند. استخوان های ستون فقرات و دنده ها هم حفاظت بیشتر را ایجاد می کنند. عضلات با جذب شوک صدمات و کاهش اصطکاک در مفاصل، از استخوان ها و اندام ها محافظت می کنند.

11. تنظیم دما

حفظ دمای بدن طبیعی یک عملکرد مهم سیستم عضلانی است. تقریبا 85 درصد از حرارت جسم که در بدن فرد تولید می شود از منقبض شدن عضلات ایجاد می شود.

هنگامی که حرارت بدن به زیر سطح مطلوب کاهش می یابد، عضلات اسکلتی فعالیت خود را برای ایجاد گرما افزایش می دهند. لرزش بدن مثالی از این مکانیزم است. عضلات رگ های خونی نیز برای حفظ حرارت بدن مقبض می شوند.

از طریق شل شدن عضلات صاف در عروق خونی  هم  دمای بدن در محدوده طبیعی قرار می گیرد. این عمل جریان خون را افزایش می دهد و گرمای اضافه تری را در پوست را آزاد می کند.

پنج واقعیت جالب در مورد سیستم عضلانی

عضلات تقریبا ۴۰ درصد کل وزن را تشکیل می دهند.

عضله‌ی قلب پرکارترین عضله‌ی بدن است. این عضله  ۵ لیتر خون در دقیقه و ۲۰۰۰ گالن در روز پمپاژ می‌کند.

عضله‌ی سرینی بزرگترين عضله بدن است. این عضله در باسن قرار دارد و به انسانها کمک می کند که وضعیت درست را حفظ کنند.

گوش حاوی کوچکترین عضلات بدن است که پهلو به پهلوی کوچکترین استخوانهای بدن قرار دارد. این عضلات، گوش داخلی را نگه می دارند و به پرده صماخ متصل می کنند.

عضله‌ای که عضله‌ی ماضغه (ماستر یا فکی) نامیده می‌شود در فک، قوی ترین عضله از نظر نیرو است. این عضله اجازه می‌دهد تا دندان ها با نیروی تا ۵۵ پوند بر روی دندان های پیشین و ۲۰۰ پوند دردندان های آسیا بسته شوند.

خلاصه

عضلات در تمام وظایف بدن، از ضربان قلب و تنفس تا دویدن و پریدن، نقش دارند. هنگامی که عضلات آسیب می بینند، می‌توانند بر حرکت، تکلم و خیلی کارهای دیگر تاثیر بگذارد.

چندین مورد از این صدمات فیبرومیالژیا، مولتیپل اسکلروزیس (MS) و بیماری پارکینسون، که عملکرد سیستم عضلانی در آنها دخالت دارند.

هر فردی اگر علائم ضعف عضلانی یا درد ناشی از آن را که دلیل خاصی برایش نمی‌بیند در خود دید ،بایدبه پزشک مراجعه کند. پزشک می‌تواند مشکل را حل کند و یک برنامه درمانی مناسب را ارائه دهد.