انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۴۵)

اعضای آکادمی ملی علوم آمریکا نامه‌ای سرگشاده را امضا کرده‌اند که اقدامات ترامپ را به خاطر خصومت با علم محکوم می‌کند.

نامه‌ی اعتراضی اعضای آکادمی ملی علوم آمریکا به ترامپ

نزدیک به ۷۰۰ عضو آکادمی ملی علوم آمریکا نامه‌ای سرگشاده را امضا کرده‌اند که اقدامات رئیس جمهور دونالد ترامپ را به خاطر خصومت با علم محکوم می‌کند. این بیانیه که روز بیست و سوم آوریل منتشر شد، به خاطر خروج ایالات متحده از توافق پاریس و بی‌توجهی به شواهد علمی هشدار می‌دهد. این نامه دولت را تشویق می‌کند تا محتوای علمی را سایت‌های عمومی نگه دارد، پست‌هایی که نیازمند دانش علمی هستند را به افراد کاردان بسپارد، از ارعاب محققان دولتی دست بردارد و به توافق پاریس بازگردد. این افراد از طرف خود، و نه از طرف آکادمی ملی علوم زیر این نامه را امضا کرده‌اند.

قاتل سریالی در کالیفرنیا با استفاده از اطلاعات ژنتیکی شناسایی شد

مضنون، سه‌شنبه‌ی هفته‌ی پیش دستگیر شد. Justin Sullivan/Getty

مجریان قانون در کالیفرنیا از اطلاعات DNA روی یک سایت شجره‌نامه برای پیدا کردن رد یک متجاوز و قاتل سریالی بهره بردند. درست است که قاتل پیدا شد ولی این کار نگرانی‌های گسترده‌ای را درباره‌ی امنیت ژنتیکی برانگیخته است. روزنامه‌ی The Sacramento Bee بیست و ششم آوریل این داستان را فاش کرد. در گزارش این خبر آمده است که کارآگاهان از یک پایگاه داده‌ی آزاد به نام GEDmatch برای یافتن خویشاوندان مظنون “قاتل گولدن استیت” استفاده کرده‌اند. گفتنی است که جنایات ادعا شده به دهه‌ی ۱۹۷۰ برمی‌گردد. GEDmatch در یک بیانیه اعلام کرده که هیچ مشاوره‌ای در این باره ارائه نداده است و خاطرنشان کرده که همواره به کاربران خود را درباره‌‌ی استفاده‌هایی با مقاصد دیگر، هشدار داده است. این مظنون با ۷۲ سال سن، متهم به هشت فقره قتل می‌باشد.

این باکتری با پوشاندن سطح خود با آنتی‌بادی‌ها، بخشی ثابت و مفید از روده شده است

این باکتری‌ها به کمک آنتی بادی نزدیک لبه‌ی برسی مخاط روده استقرار یافته‌اند. (G. DONALDSON ET AL., SCIENCE VOL ۳۶۰, (۲۰۱۸
این باکتری‌ها به کمک آنتی بادی نزدیک لبه‌ی برسی مخاط روده استقرار یافته‌اند. (G. DONALDSON ET AL., SCIENCE VOL ۳۶۰, (۲۰۱۸

آنتی‌بادی‌ها یکی از مؤثرترین راه‌های دفاعی بدن در برابر پاتوژن‌های میکروبی هستند. با این حال، حداقل یکی از این پروتئین‌ها به یک باکتری ظاهراً بی‌آزار کمک می‌کند تا در روده‌ی انسان زندگی کند. به نظر می‌آید این باکتری خود را با ایمونوگلوبولین A می‌پوشاند تا سطح خودش را پوشش داده و به کمک آن به لایه‌ی موکوسی روده بچسبد و قسمت ثابتی از میکروبیوم روده گردد. ایمونوگلوبولین A یکی از فراوان‌ترین آنتی‌بادی‌ها در پستانداران است که در ترشحات مخاطی یافت می‌شود. این یافته در موش‌های عاری از میکروب، شاید روزی به محققان کمک کند تا طیفی از عوارض را با اضافه کردن میکروب‌ها به بدن انسان درمان کنند.

محققان هوش مصنوعی ادعا می‌کنند که یادگیری ماشینی کیمیاگری است

بهینه کردن الگوریتم‌ها نیازمند آزمون و خطاست.

علی رحیمی، محقق هوش مصنوعی گوگل در سان‌فرانسیسکو، دسامبر سال گذشته گامی مهم در زمینه‌ی علمی خود برداشت و به همین خاطر تشویق ۴۰ ثانیه‌ای حضار را برانگیخت. رحیمی می‌گوید که الگوریتم‌های یادگیری ماشینی که در آن کامپیوترها با آزمون و خطا یاد می‌گیرند، نوعی “کیمیاگری” شده است؛ یعنی نمی‌توانیم بفهمیم که چرا بعضی از الگوریتم‌ها کار می‌کنند ولی بعضی کار نمی‌کنند. در مقاله‌ای که سی‌ام آوریل در کنفرانس بین‌المللی ارائه‌های یادگیری در ونکوور معرفی شد، رحیمی و همکارانش نمونه‌هایی از این مشکل کیمیاگری را مستند کرده و پیشنهادهایی را برای تقویت دقت هوش مصنوعی ارائه داده‌اند.

این مسیر در اقیانوس‌ها، طولانی‌ترین مسیر روی زمین است

این راه دریایی ۳۲,۰۸۹ کیلومتر طول دارد که فقط در حدود ۸ هزار کیلومتر از محیط زمین در استوا کم‌تر است.
این راه دریایی ۳۲,۰۸۹ کیلومتر طول دارد که فقط در حدود ۸ هزار کیلومتر از محیط زمین در استوا کم‌تر است.

در سال ۲۰۱۲، یکی از کاربران ردیت به نام keploronlyknows (فقط کپلور می‌داند) نقشۀ بسیار جالبی از کل دنیا منتشر کرد که بر روی آن خطی از پاکستان به روسیه کشیده بود. این خط از اقیانوس‌های هند، اطلس و آرام عبور می‌کرد. او ادعا می‌کرد که این طولانی‌ترین خط مستقیم است که می‌توان بدون برخورد به هرگونه خشکی آن را طی نمود. مشکل این‌جا بود که اثبات ریاضی چنین ادعایی بسیار دشوار است. پژوهشگران پس از انجام دادن محاسبات لازم به این نتیجه رسیدند که مسیر بین پاکستان تا روسیه، طولانی‌ترین مسیر مستقیم است که می‌توان بدون برخورد به خشکی آن را طی نمود. این راه دریایی ۳۲,۰۸۹ کیلومتر طول دارد که فقط در حدود ۸ هزار کیلومتر از محیط زمین در استوا کم‌تر است.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید