انتشار این مقاله


این موارد منجر به سرطان نمی‌شوند، در حالی‌که مردم این‌طور فکر نمی‌کنند!

کدام یک از موارد زیر خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد: الکل، غذاهای اصلاح‌شده ژنتیکی یا استرس؟

کدام یک از موارد زیر خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد: الکل، غذاهای اصلاح‌شده ژنتیکی یا استرس؟
تنها یکی از این موارد درست است؛ الکل. اما طبق یک ارزیابی جدید از انگلستان، مردم زمان زیادی را برای شفاف‌سازی عوامل خطر واقعی سرطان از عوامل جعلی صرف می‌کنند.

این ارزیابی از بیش از ۱۳۰۰ نفر که به طور تصادفی  از سراسر انگلستان انتخاب شده‌بود، پرسیده‌شد که کدام موارد و رفتارهای خاص باعث سرطان می‌شود. این موارد شامل عوامل خطر شناخته‌شده‌ی واقعی، مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، آلوده شدن با HPV (ویروس پاپیلومای انسانی)  و داشتن اضافه وزن بود. اما آن‌ها همچنین شامل موارد و رفتارهایی بودند که – هر چند معمولا به عنوان عوامل خطر شناخته می‌شوند – اما در واقع نیستند. این عوامل خطرِ موهوم، شامل استرس، تلفن‌های همراه و غذاهای اصلاح‌شده‌ی ژنتیکی است.
لیون شهاب، استادیار روانشناسی سلامت در دانشگاه کالج لندن، می گوید:

از آنجا که این مطالعه در انگلستان انجام شده، معلوم نیست که آیا این نتایج را می‌توان در سایر کشورها و فرهنگ‌ها مانند ایالات متحده نیز به کار برد اما از آن جا که محیطی که مردم اطلاعات و اخبار را کسب می‌کنند در ایالات متحده مشابه است، احتمالا به ایالات متحده و [احتمالا به] کشورهای دیگر نیز گسترش می‌یابد.


مقاله مرتبط: چگونه سرطان می‌تواند مقاوم به درمان شود؟

             داروی جدیدی که ممکن است با مقاومت درمانی سرطان مبارزه کند


Elisa Bandera، استاد اپیدمیولوژی در موسسه سرطان Rutgers در نیوجرسی، که در مطالعه‌ی جدید دخالتی نداشت، موافقت کرد که احتمالا این نتایج در ایالات متحده نیز صادق است.

Bandera به Live Science گفت:

من فکر می‌کنم این امر می تواند به ایالات متحده تعمیم داده‌شود. امروزه اطلاعات، از جمله اطلاعات بهداشتی، از طریق رسانه‌های الکترونیکی و اجتماعی به طور گسترده‌ای منتقل می‌شود اما باور به اطلاعات غلط احتمالا به عوامل دیگری نظیر سطح تحصیلات و سن بستگی دارد.

این مطالعه نشان می‌دهد که به طور متوسط ​​افراد می‌توانند ۵۲ درصد از عوامل خطر واقعی را شناسایی کنند اما ۲۹ درصد از عوامل خطر موهوم نیز می‌تواند ابتلا به سرطان را باعث شود. علاوه بر این، مردم مطمئن نبودند که آیا بیش از یک سوم موارد موهوم، به طور متوسط ​​باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود.

شهاب گفت:

ما کاملا متعجب شدیم که چگونه این باورهای موهوم مشترک است.

به عنوان مثال، یک سوم افرادی که این نظرسنجی را انجام دادند، معتقد بودند که مواد غذایی اصلاح‌شده‌ی ژنتیکی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند و بیش از ۴۰ درصد معتقدند که استرس و افزودنی‌های غذایی هم همین کار را می‌کنند. اما شواهدی علمی که نشان دهد این موارد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، وجود ندارد که این سوال را مطرح می‌کند: این افسانه‌ها از کجا می‌آیند؟

شهاب به Live Science گفت:

من فکر می‌کنم اطلاعات زیادی در عصر مدرنی که در آن زندگی می‌کنیم، وجود دارد و من فکر می‌کنم ممکن است مردم مشکلاتی را در تفکیک و تمییز مطالب جدید و غیر آن دارند.مطالعات زیادی وجود دارد که آشکار می‌شوند و برخی می‌توانند بد تعبیر و تفسیر شده، به درستی درک نشده یا توسط رسانه‌ها تحریک شده‌باشند.


مقاله مرتبط: ریسک فاکتورهای سرطان را می‌شناسید؟ بسیاری از آمریکایی‌ها نمی‌شناسند!


در نظر داشتن شکاف سنی

محققان دریافتند که در شرکت‌کنندگان این ارزیابی، افراد جوان‌تر نسبت به افراد مسن‌تر، تمایل بیشتری برای آگاهی از عوامل موهوم و غیر آن دارند.

این یافته می‌تواند به این خاطر باشد که جوانان نسبت به رسانه‌های اجتماعی آگاه‌تر هستند و بهتر می‌توانند اخبار دروغین و واقعی را مدیریت کنند اما شهاب می‌گوید که این امر می‌تواند به علل بزرگ‌تر و دلایل فرهنگی از جمله انتقاد بیشتر از اطلاعات باشد. او افزود که افراد جوان‌تر نیز می‌توانند تمایل بیشتری برای پذیرش تکنولوژی، بدون چشم انتقادی داشته‌باشند. (برخی از عوامل خطر جعلی، شامل تلفن‌های همراه و فرکانس‌های الکترومغناطیسی، مانند اجاق‌های مایکروویو است.)

این مطالعه همچنین نشان داد که افراد سفیدپوست، وضعیت اقتصادی – اجتماعی بهتری و تحصیلات بیشتری داشتند و از آگاهی بیشتری نسبت به آن‌چه که واقعا می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را بالا ببرد، برخوردار بودند.

شهاب گفت:

ما از روانشناسی می‌دانیم که باورهای افراد بر رفتار آن‌ها تأثیر می‌گذارند. در واقع، محققان دریافتند افرادی که به عوامل خطر واقعی آگاه‌تر هستند، بیشتر احتمال دارد که در رژیم غذایی خود میوه‌ها و سبزیجات کافی داشته‌باشند و از سیگار کشیدن خودداری کنند. محققان گفتند که امیدوارند افراد بیشتری از چیزهایی که می‌تواند از عوامل ِخطر ابتلا به سرطان باشد، آگاهی یافته‌باشند و رفتارهای خود را مطابق با آن تنظیم کند.

جالب توجه است که این مطالعه همچنین دریافت که اگر بیشتر احتمال دارد که شما به علل موهوم که باعث سرطان می‌شوند، باور داشته‌باشید، بر رفتارهای بهداشتی شما تاثیر چندانی نخواهد داشت که به نوبه‌ی اطمینان‌بخش است. به عبارت دیگر، افرادی که فکر می‌کنند که مایکروویو موجب سرطان می‌شود، لزوما از مایکروویو اجتناب نمی‌کنند.

شهاب اشاره کرد که اطلاعات مربوط به عوامل خطر سرطان می‌تواند گیج‌کننده باشد و در حالی که “ما به مردم نیاز داریم تا رفتارهایی را که موجب سرطان می‌شوند تغییر دهند، ما نمی‌خواهیم آن‌ها نگران چیزهایی باشند که باعث سرطان نیستند.

بنابراین، هنگامی که شما نجوای هشدار بعدی سرطان را می‌شنوید، شاید خودتان بعضی از مطالب را در مجلات به دقت بررسی کنید. این ممکن است خوشایند باشد که موارد کمتری برای نگرانی داشته‌باشید. این مطالعه در ۲۵ آوریل در ژورنال اروپایی سرطان منتشر شده‌است.

اسما تقی‌زاده انهاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید