کاهش وزن

راز سختی کاهش وزن بعد از چهل سالگی

این یک واقعیت است که با افزایش سن کم کردن وزن سخت‌تر می‌شود اما اگر سن شما بالای 40 سال است و واقعا لازم است چند کیلو وزن کم کنید چه؟ ممکن است مشکلات سلامتی مرتبط به وزن داشته باشید. شاید برای چند هفته تا چند ماه دچار تاخیر در بهبودی بعد از یک درمان شده باشید. احتمال دارد ورزش روتینی که انجام می‌دادید با یک جراحت یا صدمه دچار وقفه شده باشد.

یا ممکن است شما چارلیز ترون باشید! این بازیگر 42 ساله که جایزه اسکار را نیز در کارنامه دارد؛ برای صبحانه همبرگر و ساعت دو پس از نیمه شب نیز ماکارونی و پنیر می‌خورد تا 50 پوند برای نقشی که به او پیشنهاد شده بود اضافه کند اما ناگهان متوجه شد از دست این وزن نسبت به 15 سال پیش بسیار سخت‌تر است.

چارلیز ترون بعد از اضافه کردن وزن در فیلم جدیدش به نام “Tully”

دلایلی که این روند سخت‌تر می‌شود در افراد مختلف فرق می‌کند، به خصوص به خاطر نقش ژنتیک در افزایش وزن اما کاهش متابولیسم در افراد با سن بالاتر به دلیل تغییرات هورمونی (به خصوص در زنان پس از یائسگی) عامل اصلی است. همچنین عوامل مرتبط با سبک زندگی نیز نقش دارند. مردان و زنان با سن بیشتر ممکن است استرس بیشتری داشته باشند و از لحاظ فیزیکی نسبت به زمانی که جوان‌تر بوده‌اند کمتر بتوانند ورزش بکنند. با این حال اگر شما آن دلایل را در ذهن داشته باشید کاملا هم غیرممکن نیست.

سوزان وینر، متخصص و پژوهشگر تغدیه ثبت شده و دارای گواهی آموزش‌دهنده دیابت در گفت‌وگو با Healthline گفت:

گاها حتی اگر عدد مقیاس ثابت مانده باشد تصور نمی‌شود که وزن یا حتی تناسب توزیع وزنمان تغییر کرده باشد. این یک چیز واقعی است که شما آن را تصور نمی‌کنید.

اولین گام برای کاهش وزن ممکن است مشخص کند که آیا چیزی است که به راحتی حل شود یا نه.

وینر گفت:

آیا چیزی، تغییری در روابط عاطفی یا شغل، اتفاق افتاده است؟ آیا آن مسئله زمان غذا خوردن (چگونگی و چیزی که می‌خورید) را تحت تاثیر قرار داده است؟ آن تغییرات در خوردن از نظر تغذیه‌ای می‌تواند روی وزن تاثیر بگذارد. اگر شما عادت دارید که غذا را با افراد دیگر بخورید احتمالا سبزیجات بیشتری مصرف می‌کنید اما اگر تنها غذا می‌خورید احتمال خوردن غداهای سالم کمتر است.

تغییرات در الگو خواب نیز با افزایش وزن در ارتباط است. با این که احتمال دارد در دهه‌ی بیست زندگیتان دیر بخوابید و مشکلی از نظر وزن نداشته باشید اما خواب کم بعد از چهل سالگی (که علت آن بیشتر به جای مهمانی‌های شبانه، ایفای نقش به عنوان پدر و مادر یا کار سخت است) مشکلات بیشتری را به ارمغان می‌آورد.

علاوه بر این وینر گفت:

مردم تمایل دارند زمانی که خسته‌اند غذا بخورند.

چیزی که می‌خورید بسیار مهم است. مختصصان پیشنهاد می‌دهند پروتئین و سبزیجات بیشتری بخورید و مصرف چربی‌های اشباع شده را کاهش دهید.

دلیلِ بزرگی که افزایش وزن مرتبط به سن می‌تواند داشته باشد این است که مفاصل شما دیگر نمی‌تواند به شما اجازه‌ی دوچرخه‌سواری، یوگای روزانه یا بسکتبال بازی کردن هفتگی را بدهد. این به خودی خود ناامیدکننده است اما راه‌کارهای دیگری به خصوص شنا کردن وجود دارد.

به کاهش بافت عضلانی بدن سارکوپنی گفته می‌شود که در طی روند پیری به صورت طبیعی اتفاق می‌افتد و پیرامون 40 سالگی شروع می‌شود. به گفته کریستین کیرکپاتریک، مختصص ثبت شده تغذیه که مدیر سلامتی انستیتو سلامتی کلینیک کلیولند است، 40 درصد حجم عضلات در بین سنین 40 تا 80 سالگی از بین می‌رود. این روند با متابولیسم کمتر در ارتباط است چرا که عضلات نسبت به چربی کالری بیشتری می‌سوزانند. او ورزش‌های استقامتی یا قدرتی را توصیه می‌کند تا عضلات به عنوان جایگزین تحلیل مفاصل عمل کنند.

چندین مورد از این مشکلات با راه‌حال یکسانی می‌تواند حل شود. وینر گفت:

برای ورزش کردن یک همراه داشته باشید. ایده‌آل آن است که حدودا همسن نیز باشید.

احتمالا این کار باعث خواهد شد شما مسئولیت بیشتری در قبال رها نکردن ورزش روزمره جدیدتان داشته باشید و همچنین ممکن است از افسردگی و به دنبال آن عادت‌های غذایی ضعیف نیز جلوگیری شود. به گفته وینر دیدن این که تنها شما نیستند که در این برهه جدید از زندگی نیز برای چنین مشکلاتی تلاش می‌کند مفید است. این می‌تواند منجر به تغییر انتظاراتتان شود و همچنین کاهش نگرانی در رابطه با کاهش وزن و افزایش قبول کردن بدن خود را به دنبال داشته باشد. او گفت:

اگر این چیزی نیست که منجر به مشکلات سلامت شود ممکن است افزایش چند پوند وزن مشکلی نداشته باشد. این بخشی از چیزی از است که در چرخه زندگی رخ می‌دهد.