انتشار این مقاله


چرا چیزی که قبولش دارید درست‌تر به نظر می‌آید؟

مردم اطلاعاتی که با جهان بینیشان بیشتر مطابقت دارد صحیح تر می دانند

طبق مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه Ben-Gurion  در Negev و دانشگاه Hebrew انجام شده؛ نشان می‌دهد که چگونه فرایندهای ذهنی سریع و ناخواسته نسبت به وضعیت مرتبطی که قبلا دیدگاه خاصی به آن بوده، آزار دهنده است.

تحقیقی که در نشریه Social Psychological and Personality Science چاپ شد، چگونگی گرایش مردم به باقی ماندن در جهان بینی خود را نشان می‌دهد که با رفلکس‌های شناختی خودکار آن‌ها پشتیبانی می‌شود. تیمی که توسط Dr. Michael Gilead ، سرپرست آزمایشگاه علوم اعصاب شناختی اجتماعی در BGU، رهبری می‌شد؛ به این نتیجه رسید که شرکت کنندگان در این مطالعه دقت دستوری توضیحاتی درباره موضوعات سیاسی، سلیقه‌های شخصی و مسائل اجتماعی را زمانیکه با نظراتشان مطابقت داشت، بسیار سریعتر تایید کردند.

در طی آزمایشات، محققان از شرکت کنندگان خواستند تا به اظهارات مختلف از جمله “اینترنت باعث جدایی افراد است” یا “اینتر باعث می‌شود مردم اجتماعی شوند” پاسخ دهند، و در سریعترین زمان ممکن اعلام کنند که آیا جمله بیانیه از نظر دستور زبان درست بوده است یا خیر. شرکت کنندگان زمانی که با یک بیانیه موافق بودند، درست بودن آن از نظر دستور زبان را سریعتر تشخیص می‌دادند، که نشان دهنده‌ی تاثیر ناخواسته و سریع توافق در پردازش شناختی است. با توجه به گفته‌های دکتر Gilead:

برای تصمیم گیری‌های آگاهانه، مردم باید توانایی سنجش شایستگی و ضعف ایده‌های مختلف را داشته باشند و به اطلاعات جدید آداپته شوند.

این عمل رفلکس مانند، غیراختیاری، گرایشی ایجاد می‌کند تا موضوعاتی که در حال حاضر قبول داریم را درست بدانیم، که ممکن است توانایی ما در فکر کردن به شیوه منطقی را کاهش دهد. مطالعات آینده می‌تواند کشف کند که چطور عوامل دیگری همچون استرس حاد یا دیدگاه لیبرال یا محافظه کارانه، این گرایش قبول یا رد ایده‌ها را مثل رفلکس زانو تحت تاثیر قرار می‌دهد.


مقالات مرتبط: ادراک نیمه‌خودآگاه: سرعت مغز چقدر است؟

معرفی کتاب: در باب مشاهده و ادراک


Dr. Gilead با Moran sela ، دانشجوی دکترای گروه روانشناسی دانشگاه Hebrew اورشلیم و دکتر Anat Maril استاد دانشکده علوم شناختی دانشگاه Hebrew، در این تحقیق همکاری می‌کند.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید