انتشار این مقاله


آیا حتی نگاه کردن به مدل‌ های لاغر حس بدی به شما می‌دهد؟

حتی زنانی با وزن نرمال با نگاه کردن به تصاویر زنان لاغرتر از خود احساس بدی پیدا می‌کنند.

فقط نگاه کردن به تصویر  مدل های لاغر در جلد مجله Glamour یا Elle سبب می‌شود بسیاری از زنان احساس بدی نسبت به وزن خود داشته باشند. بزرگترین مطالعه در این مورد نشان داده است که حتی زنانی با وزن نرمال با نگاه کردن به تصاویر زنان لاغرتر از خود احساس بدی پیدا می‌کنند در حالی که نگاه کردن به زنانی با وزن بیشتر باعث ایجاد حس رضایتمندی در آنها می‌شود.

محققین نزدیک به ۲۰۰ نفر از شرکت‌کنندگان تصاویری از زنان ۱۸-۲۵ ساله با توده بدنی نرمال، کم وزن یا دارای اضافه وزن که با آن شرکت کنندگان هم‌سن و از یک نژاد بودند نشان دادند. همه تصاویر اصلی مربوط به زنان با وزن سالم بود اما محققان تحقیق بعضی عکس‌ها را با استفاده از نرم‌افزارهایی تغییر دادند تا مدل‌های عکس‌ها لاغرتر یا چاقتر به نظر برسند.


بیشتر بخوانید: 


زنانی که به آنها عکس‌هایی از مدل‌ های چاقتر از خودشان نشان داده شده بود احساس رضایت بالایی از وزن خود داشتند در حالیکه زنانی که به آنها تصاویری از مدل های لاغر نشان داده شده بود از وزن خود ناراضی بودند. برای مثال پس از نگاه کردن به مدل‌های لاغر میزان رضایت زنان از وزن خود کاملاً تغییر کرد اما با نشان دادن مدل‌هایی با وزن نرمال میزان رضایت از وزن خود نسبت به حالت قبل ۹% افزایش یافت. بعلاوه تمام زنانی که با دیدن مدل‌ های لاغر احساس بدی پیدا کرده بودند پس از نشان دادن تصاویر مدل‌های با وزن نرمال یا چاقتر از خودشان کاملا خود را خوش‌اندام معرفی کردند.

به هر کدام از شرکت کنندگان گفته شد که از مقیاس ۰-۱۰ امتیازی به وزن خودشان پس از نگاه کردن به آینه بدهند نمره‌ای که این افراد به خودشان داده بودند پس از نگاه کردن به تصاویر مدل‌های با وزن نرمال و کمی چاق تقریباً ۶% کاهش یافت. علاوه بر آن این زنان پس از دیدن تصاویری از افراد با اضافه وزن یا وزن بیشتر از خود دوباره احساس خوبی پیدا کردند از طرفی این نوسان احساسی راجع به وزن خود حداکثر ۲۴ ساعت دوام داشت.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که زنانی که از وزن خود احساس رضایت ندارند بسیار بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات غذایی هستند. بنابراین محققان می‌گوید استفاده از مدل‌هایی نرمال یا کمی چاق برای جامعه زنان مفیدتر خواهد بود!

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید