انتشار این مقاله


بر خلاف توصیه‌ها، مصرف تخم‌مرغ ارتباطی با خطر بیماری‌های قلبی عروقی ندارد

خوردن حداکثر ۱۲ عدد تخم‌مرغ در هفته، فاکتورهای خطر مربوط به قلب و عروق را افزایش نمی‌دهد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که علی‌رغم تنوع و تناقض توصیه‌های رژیم غذایی در سراسر جهان، خوردن حداکثر ۱۲ عدد تخم‌مرغ در هفته، فاکتورهای خطر مربوط به قلب و عروق را در افراد مبتلا به پیش‌دیابت یا دیابت نوع ۲ افزایش نمی‌دهد.
محققان دانشگاه سیدنی در نظر دارند تا به شفاف‌سازی توصیه‌های متناقض رژیم غذایی در مورد مصرف تخم‌مرغ کمک کنند زیرا مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که خوردن حداکثر ۱۲ تخم‌مرغ در هفته برای یک سال، عوامل خطر مرتبط با قلب و عروق را در افراد مبتلا به پیش‌دیابت و دیابت نوع ۲ افزایش نمی‌دهد.

این پژوهش به مطالعه‌ی قبلی که در مدت ۳ ماه به نتایج مشابهی دست یافته‌است، تعمیم داده‌شده‌است و در American Journal of Clinical Nutritiontoday, منتشر شده‌است.


مقاله مرتبط: آیا دیابت نوع دو می‌تواند به دیابت وابسته به انسولین تبدیل شود؟


در کارآزمایی آغازین، شرکت‌کنندگان بر روی حفظ وزن خود، در حین شروع رژیم‌ غذاییِ با تخم‌مرغ زیاد (۱۲ تخم‌مرغ در هفته) و یا تخم مرغ کم (کمتر از دو تخم مرغ در هفته)، هدف‌گذاری کردند و نشانگرهای خطر مربوط به قلب و عروق در پایان سه ماه هیچ تفاوتی نداشتند.

سپس همین شرکت‌کنندگان برای سه ماه دیگر، رژیم غذایی کاهش وزن را آغاز کردند در حالی که مصرف زیاد یا کم تخم‌مرغ را ادامه دادند. برای شش ماه دیگر – به طور کل تا ۱۲ ماه- شرکت‌کنندگان توسط محققان پیگیری شدند و مصرف زیاد یا کم تخم‌مرغ خود را ادامه دادند.
دکتر Fuller توضیح داد که در تمام مراحل هر دو گروه تغییرات نامطلوبی را در نشانگرهای خطر مربوط به قلب و عروق نشان ندادند و به کاهش وزن مشابهی – بدون در نظر گرفتن میزان مصرف تخم مرغ‌اشان- دست یافتند.

دکتر Fuller گفت:

علی‌رغم توصیه‌های مختلف در مورد مقدار سالم و بی‌خطر مصرف تخم‌مرغ در افراد مبتلا به پیش‌دیابت و دیابت نوع ۲، پژوهش‌های ما نشان می‌دهد که اگر تخم‌مرغ بخشی از رژیم غذایی سالم است، نیازی نیست که مردم از خوردن تخم‌مرغ منع شوند.


مقاله مرتبط: ۵ دلیل برای خوردن تخم‌ مرغ


وی افزود:

رژیم سالمی که در این مطالعه تجویز شده، به جایگزینی چربی‌های اشباع شده (مانند کره) با چربی‌های غیر اشباع شده (مانند روغن آووکادو و روغن زیتون) تأکید کرد.

مطالعه‌ی گسترده، طیف وسیعی از عوامل خطر مربوط به قلب و عروق، از جمله کلسترول، قند خون و فشار خون را پیگیری کرد و هیچ تفاوت قابل‌توجهی در نتایجِ بین گروه‌های با تخم‌مرغ‌های بالا و کم وجود نداشت.


مقاله مرتبط: سیگار الکترونیکی ممکن است خطر بیماریهای قلبی عروقی را افزایش دهد!


دکتر Fuller توضیح داد:

در حالی که تخم‌مرغ‌ از لحاظ رژیم غذایی، کلسترول بالایی دارد و افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ گرایش بیشتری به داشتن سطح بالاتری از کلسترول بد (LDL) یا همان لیپوپروتئین با چگالی کم دارند، این مطالعه از تحقیقات موجود که نشان می‌دهد مصرف تخم‌مرغ تاثیر کمی بر سطح کلسترول خون مصرف‌کنندگان دارد، حمایت می‌کند.

 


مقاله مرتبط: استاتین‌ها زندگی افرادی با کلسترول LDL بالا را نجات می‌دهند


دکتر Fuller می‌گوید که یافته‌های این مطالعه به دلیل مزایای سلامتی بالقوه تخم‌مرغ علاوه بر عموم مردم، برای افراد مبتلا به پیش‌دیابت و دیابت نوع ۲ نیز مهم است.

تخم‌مرغ منبع پروتئین و ریزمغذی‌هایی هستند که می‌توانند از طیف وسیعی از عوامل سلامت و رژیم غذایی شامل کمک به تنظیم جذب چربی و کربوهیدرات، سلامت چشم و قلب، عروق خونی و حاملگی سالم حمایت کنند.

دکتر Fuller گفت: به نظر می‌رسد که رژیم‌هایی با تخم‌مرغ مختلف نیز تاثیری روی وزن ندارند.
جالب توجه است که مردم در هر دو رژیمِ تخم‌مرغ زیاد و تخم مرغ کم، به مقدار یکسانی کاهش وزن داشتند و پس از سه ماه و با وجود اتمام فاز کاهش وزن درنظر گرفته شده، به از دست دادن وزن ادامه دادند.

اسما تقی‌زاده انهاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید