انتشار این مقاله


کدام اول بوده است: مرغ یا تخم مرغ؟

مساله مرغ و تخم مرغ تاریخچه ای طولانی دارد. استدلال های مربوط به آن را در این مقاله می خوانیم.

ممکن است فکر کنید این یک شوخی است، اما این سوال تاریخچه طولانی دارد، در واقع حداقل ۲۰۰۰ سال تاریخچه دارد. سوال مرغ و تخم مرغ ترس بزرگی برای فلاسفه رومی بود، و ناتوانی آن‌ها در پاسخ دادن به این سوال به سوءتفاهم بنیادین آن ها نسبت به جهان بر می‌گشت. این روزها، ما به اندازه کافی اطلاعات داریم تا یک پاسخ جامع ارائه دهیم. تنها مشکل این است که شما می‌توانید برای هر دو نتیجه ممکن توجیهی ارائه بدهید.

و برنده کسی نیست به جز…

فلوتارک، پژوهشگر رومی نخستین مرجع کتبی برای این مساله را نوشت، اما از رساله او بر این که “مرغ یا تخم مرغ اول آمده است” روشن است که او نخستین فردی نیست که این پرسش را مطرح کرده است. در دایره آن‌‌ها فقط بحث مرغ مطرح نبود. چرخه ظاهرا بی‌پایان مرغ و تخم مرغ برای آن‌ها این ایده را مطرح می‌کرد که دنیا همیشه این گونه بوده است، بدون هیچ گونه آغاز و پایان مشخص. اما اگر آن‌ها متوجه می‌شدند که گونه‌‌های جانوری در طول زمان تغییر می‌کنند، ممکن بود در موردش نگران نشوند.


مقاله‌ی مرتبط: جهانی از هیچ


زیرا ما می‌دانیم که جهان همیشه به شکل امروزی اش نبوده، تکامل واقعیت دارد، و این‌که زمانی پیش از هر دوی مرغ و تخم مرغ وجود داشته است، می‌دانیم که یک پاسخ واقعی به این پرسش وجود دارد. این مساله آسان‌تر از این حرف‌هاست: برنده تخم مرغ است.

تخم ها از زمانی که ماهی ها تکامل یافته اند وجود داشته اند، مدت ها قبل از وجود پرندگان و به طور خاص مرغ ها. در نهایت یک پرنده که بسیار شبیه به مرغ بود یک تخم مرغ گذاشت، و یک مرغ از آن خارج شد. ممکن است اختلافی در مورد این که دقیقا چه زمانی تکامل میان مرغ و غیر مرغ اتفاق افتاده وجود داشته باشد، اما مهم نیست چگونه تقسیم بندی‌اش می‌کنید، تخم مرغ بسیار پیش‌تر از آن در آن‌جا وجود داشته است.


مقاله‌ی مرتبط: ١٣ حقيقت علمی جالبی که در مدرسه یاد نگرفته‌ایم!


بازی طرفداران تخم مرغ

بنابراین ما با استدلال فوق ۱۰۰ درصد متقاعد شده‌ایم. اما لازم به ذکر است که بگوییم، بسته به این‌که چگونه به این مساله نگاه می‌کنید، ممکن است قادر باشید که بگویید مرغ واقعا پیش از تخم مرغ به وجود آمده است.

بر طبق محققان دانشگاه های وارویک و شفیلد، تخم مرغ ها به شکل خاصی به یک پروتئین که در تخم دان های مرغ یافت می‌شود متکی هستند. اساسا این بدان معنی است که هر تخم مرغی که ما در دست داریم باید از طریق یک مرغ آمده باشد، بنابراین، مرغ اول به وجود آمده است. اما اگر در مورد مفهوم تخم مرغ به طور کلی صحبت می‌کنیم، به نظر تخم مرغ برنده اصلی است.

گلناز بهرامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید